#1 Skrevet November 12, 2013 Hei! har en Audi A6 2003 mod med 1,8 AWT motor. denne rister i hele bilen, merker det mer under "gassing" og ved pådrag. Trodde først problemet var enkelt, DVs coiler eller plugger, dette er nå skiftet og den går på alle sylindrene. Draget i bilen er ok, men vibrere både når en kjører og når den står i ro. Har akkurat kjøpt denne som et lite prosjekt. Er takknemlig for alle løsningsforslag og forlag til feilsøking. Det lå inne feilkode på coil 3 sylinder, når eg kjøpte den (i går), men er ikke inne noen form for feilkode på motoren. Ladingen fra dynamo varierer ved turtall (er nok feil på laderegulatoren), men vil ikke tro at dette har noe med vibrasjonen å gjøre? kan det være svinghjul (clutch tar langt ute)? er det mulig å feilsøke coiler eller andre ting rundt styring med vagcom (kjente feil)? tar i mot alle forslag til feilsøking. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2013 (endret) Hei! ser alle pluggene er svarte. Har nå demontert alle reimer, dynamo osv. løsnet katalysator om det skulle ligge noe motstand her. bilen responderte bedre uten. men vibrasjonen er her enda. neste blir å ta av girkasse, og inpisere cluch og svinghjul. Er det dobbelmasse svinghjul på denne? Åpen for forslag. Mvh Lars ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2013 (endret) en liten oppdatering. Dysene er tatt ut og ser ut til at de har rett spreding. Hydraulisk registerreim strammer var ikke justert slik den skal (2-3 cm åpning), er nå utbedre/justert 8 mm åpning. gjorde ikke noe bedring på vibrasjonen. registerreim og hjul ser ut til å løpe fritt uten noe for for visuell kast i hjulene, reim løper roligt. har jekket opp motor ved alle motorfestene/gearkassefestene, og de ser ut til å være hele, slipper ikke. andre måter å sjekke disse på? Register kjeden i bakkant, rasler litt, kan det ligge noe feil her som forutsaker denne vibrasjoenen? kan ikke tro de da denne bare ligger over kammene. når det gjelder svinghjulet har eg ikke tatt av gear kassen enda. kjenner ingen vinbrasjon via clutch, så har litt vanskeligt å tro at det er her det kommer fra, men kan det være tilfellet? Cluch tar langt ute. Vibrasjonen er i motor om den står i fri eller i gear, og er mer fremtredene når eg øker turtallet mot 1500/2000 omrd. Kompresjon er målt over alle sylindrene, og de ligger alle på ca 13,5 +/- 0,3. Håper noen har noen gode forslag, for nå begynner det å minke på mine ideer. Gearkasse next. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2013 hei! etter en liten oppdatering: etter demontering av dobbemasse svinghjul viser det seg at det ikke var så mye igjen av lageret i senter. en kunne bikke clutch inn ut. regner med at vibrasjonen kommer fra dobbelmasse svinghjulet. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 1, 2014 (endret) Hei og godt nytt år alle sammen! holder nå på å montere sammen igjen, og har ikke vært borti SAC clutch tidligere. kan noen bekrefte eller avkrefte følgende: en monterer verktøy for å for spenne clutch, "fjærene" i senter clutchplate blir da presset innover. en skrur så på bolter og "fjærene" i Senter clutchplate forblir presset inn etter at en demonterer verktøyet? det eg lurer på er om fjærene som en spenner verktøyet mot skal være presset inn etter endt arbeid, eller skal disse slippes tilbake på en eller annen måte? se også: om noen har så trenger eg også å få bekreftet moment på svinghjul og clutchplate. finner 60Nm+90 grader på 22,5 mm lange bolter i Autohidden med dobbelmasse svinghjul og 25Nm på clutch hus, stemmer dette? Tolerancehidden sier 60Nm+90 på automat og 60Nm+180grader på manuell. I Autohidden går det på lengde på bolt og da skal eg ha 60Nm+90. Mvh Lars Ivar Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 13, 2014 Hei! Til info: Har nå skiftet svinghjul og clutch. skal være 25 Nm på clutch hus og 60Nm+ 90 grader på 22,5 mm bolter på svinghjul. ny clutch er spent opp etter alle kunstens regler og fungerer fint så no er vibrasjon borte. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 13, 2014 Hei!Til info: Har nå skiftet svinghjul og clutch. skal være 25 Nm på clutch hus og 60Nm+ 90 grader på 22,5 mm bolter på svinghjul. ny clutch er spent opp etter alle kunstens regler og fungerer fint så no er vibrasjon borte. Mvh Lars Ivar Godt å se at det ordnet seg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...