#1 Skrevet November 13, 2013 (endret) Heisann! Har siste 3 ukene hatt en mengde problemer med bilen min, symptomene startet etter at jeg var hos Christian Bigton og fikk chippet bilen med programvare som passet k04 turboen som står i. Etter at han var ferdi å lodde på en sokkel og sette inn ny programvare, fortalte han meg at jeg måtte få fikset gasspjeldet mitt, fordi han ikke klarte å gjennomføre en TBA (throttle body alignment/nullstille gasspjelde) pga det kom opp error med en gang han prøvde å sette det til basic settings med Vagcom, og dermed klarte han ikke å stille inn riktig mengde bensin etter programvaren ettersom spjeldet ikke svarer. 2 uker før dette skiftet jeg ut det gasspjeldet som sto i bilen når jeg kjøpte den, til ett annet spjeld (brukt) som selger hevdet var i god stand, jeg skiftet ut det første for jeg fikk noen feilkoder på det. Når jeg fikk igjen bilen min fra Christian, så virket den på samme måte som den gjor før chip, eneste forskjellen var at når var turtalsperra utvidet til 7300rpm. Den ladet ikke mere enn 0.5 bar ved max pådrag, men peaket 1.4 bar ved halvt pådrag, sånn som den var fra før jeg chippet den. Utenom det gikk bilen rent og pent. Når jeg kom hjem tok jeg ut feilkoder på bilen, og fikk opp dette: 17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached P1565 - 35-00 - 17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction P1545 - 35-10 - - - Intermittent 01165 - Throttle Body Control Module (J338) 11-00 - Control Limit Not Reached Jeg prøvde å ta en slik TBA ved å gå inn på basic settings - 098, men jeg fikk bare opp en rød error i alle 4 vinduene med en gang, jeg prøvde å skifte tilbake til det gamle gasspjeldet som jeg hadde liggende, men jeg fikk opp samme feilkodene, men dette var ikke de samme feilkodene som dette spjeldet hadde tidligere før jeg byttet det ut. Så bynte jeg å søke litt på nettet, å kom fram til at jeg måtte sjekke ledningene som går fra spjeldet til ECU'en, så jeg koblet ut ECU'en og ledningen i spjeldet og målte med multimeter med piping etter kontakt, hver å en av ledningene som går inn i spjeldet hadde kontakt med en leder i kontakten til ECU'en. Så da krysset jeg ut ledningsbrudd på listen. Skiftet til ny LMM, så den er ikke problemet. Så fikk jeg prøvet 3 andre gasspjeld med en kompis av meg, (samme delenr) og jeg fikk opp samme feilkodene på alle de 3, så da hadde jeg 5 gasspjeld med 3 helt like feilkoder, tilfeldig? neppe. Så åpnet jeg opp ECU'en for å se etter brudd eller eiring, men der var heller ingenting. Så sprayet jeg nedi litt electric cleaner i kontaktene og plugget alt sammen igjen, så startet jeg bilen, skrudde den av, satt den i tenningssteg 2, og startet vagcom! da fikk jeg gjennomført en slik basic setting uten noen error, og verdiene var som de skulle. Etter at jeg gikk ut fra basic setting, så sjekket jeg feilkoder, og der var ingen igjen. Jeg startet bilen og kjørte meg en tur, alt fungerte fint, bilen ladet ikke lenger mer på halv gass enn på full. Men så dagen etterpå skulle jeg sjekke feilkoder igjen, og jeg var så dum at jeg glemte av hovedlysene når jeg ventet på diagnosen, så jeg gikk tom for strøm ( batteriet var veldig dårlig fra før). Så jeg kjøpte ett nytt batteri og skulle ta en TBA igjen, men denne gangen nektet bilen. Jeg fikk opp de feilkodene jeg har fått opp tidligere pluss flere feilkoder på gasspjeldet som var: Throttle position sensor (g69) - Signal too low og Throttle position sensor (g127) - signal too low Så jeg prøvde å gjøre alt jeg gjorde da det en gang virket, om igjen, nappe ut ecu, cleaner, plugge inn igjen, prøve på nytt. Men ingen hell der heller! Dagen etterpå skulle jeg hente kjæresten min på jobb, og da kom jeg meg så vidt ned bakken! bilen var da helt på jordet, den har virket vanlig før. Denne gangen sto bilen helt ok på tomgang, rundt 1000-1100 rpm, men hvis jeg trykte på gasspedalen og oversteg 1500rpm så kuttet den helt, og nesten døde. Med mye sluring, bråk og flaks, klarte jeg å ''froske'' den opp igjen til huset. Jeg tok ut feilkoder, der var ingen nye, bare de samme som jeg fikk dagen før, men når jeg gikk inn på Measuring blocks - 098, så viste throttle position sensorene bare 0.100V og 0.090V, de skal vanligvis ligge på 4.3V og 3.8V. Så sjekket jeg Throttle body angle på measuring blocks, og den viste 95 grader ved idle, og 98 grader ved max pådrag. Men graden på throttle body angle var veldig ustabil selv om jeg ikke rørte gasspedalen, den drev å hoppet opp og ned fra 0 grader til 95. Men det jeg la merke til da, var at spenningen på de position sensorene steg betraktelig jo lavere graden ble på throttle body angle, da tenkte jeg først at det var den sensoren på gasspjeldet som var gåen, men den teorien falt fort i grus når jeg testet det andre gasspjeldet og fikk akkurat samme feilen der igjen. Men etter en liten stund med å skru av å på bilen så skulle jeg ta kvelden, men så tenkte jeg at jeg skulle prøve en siste ting, og det var å koble ut begge polene på batteriet, la det stå hele natten, og deretter ta polene sammen(uten at batteriet er koblet i) for å tømme alle kondensatorer og div for strøm, i håp om at noe skulle skje! Dette virket faktisk, dagen etterpå når jeg gjorde alt dette og koblet på igjen batteriet, var det bare å ta en Throttle body alignment(TBA, gasspjeld basic setting 098) og det virket med en gang, ingen feilkoder i det hele tatt på noe! Jeg var jo i ekstase selfølgelig, og kjørte meg en tur ca 20 min, parkerte og lot bilen stå i en time ca, kom ut igjen, kjørte en tur til på ca 20 min. Så lot jeg den stå litt på tomgang etter den lille turen, og når motoren ble varm da (90grader) begynte plutselig bilen å hoste å harke, og det samme problemet som skjedde når jeg skulle hente kjæresten min på jobb den dagen, var begynt igjen, jeg klarte så vidt å rikke på meg, men kom meg hjem. For hvis jeg trykket mange ganger på gasspedalen så gikk den opp på turtall etterhvert, å så lenge jeg holdt den på 3500-4000 rpm, så klarte jeg å slure den hjem, heldigvis bor jeg bare 500m vekke. Tok ut feilkoder når jeg kom hjem og fikk samme som sist. Jeg fant ut senere at når dette skjedde, oppførte bilen seg på akkurat samme måte som om at jeg napper ut kontakten til gasspjeldet og starter motoren, da oppfører den seg sånn at den ikke vil over 1500rpm. Jeg funderte på om Lambdasonden min kan være problemet, men hadde jeg da ikke fått opp feilkode på den og jeg nappet den ut, vasket den ren for sot og testet med og uten lambda flere ganger, men ingen forskjell da heller. Jeg er nå helt tom for løsninger, men håper det er noen her på forum som orker å lese denne lange tråden og vet hva som foregår, for jeg har egentlig veldig lite greie på dette. Dette innlegget er overhodet ikke ment som noe ''angrep'' på Christian Bigton eller hans firma Tuningservice, jeg fikk veldig god service med han og han var veldig behjelpelig på mail og sms når jeg spurte om noe. Jeg prøver bare å belyse alle sider av saken for å finne ut hva som foregår slik at jeg kan få bilen til å fungere igjen. Jeg er takknemlig for alle svar dere kan komme med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 20, 2013 (endret) I går prøvde jeg å bytte tilbake til den originale chippen, og det viste seg at verdiene på Throttle position sensoren inne på gruppe 098 i measuring blocks var de samme, men det synes jeg er merkelig, for jeg har aldri hatt problemer på tomgang eller at den lugger når jeg kjører før jeg fikk den chippet, men kan det være at den økte mengden bensin og den nye softwaren gjør at de problemene får flere symptomer? jeg har ikke fått kjørt bilen noe annet enn på tomgang enda med original chip, pga det begynte å snø i går og har fremdeles sommerdekk, men den er ikke ustø på tomgang iallefall, men finner vel mer ut når jeg kjører den en tur. Noe annet jeg fant ut, var at de feilene med engine speed sensor og camshaft position sensor var følgefeilkoder av hovedproblemet (som jeg ikke vet hva er enda), for jeg fikk tak i 3 nye kamakselsensorer og byttet dem ut, slettet feilkoder og startet bilen igjen, men for hver gang jeg starter bilen igjen, så dukker feilkodene opp igjen, har også målt i ledningen til kamakselsensoren, og da får jeg opp 4.5V på ene lederen og 11.2V på andre, noe som jeg har lest på forum skal være rett. Har også tatt ut lambdasonden og tørket den ren for sot, prøvde å starte bilen uten lambda og med den etter den var tørket ren, men ingen forskjell på noen av delene, så da krysser vi den av på lista over mulige feil. Men jeg fant også ut at når jeg kjører bilen nå, så går den helt greit på turtall, litt jagende på tomgang, men ikke noe alvorlig! men med en gang jeg kommer opp på 2200rpm, samme hva gir jeg har, så lugger den og napper noe jævlig, men hvis jeg går under 2200 eller over til f.eks 2300, så lugger den ikke. Det er kun på 2200rpm, og dette probleme hadde jeg for ca 5 mnd siden å, det var ca 1 uke etter at jeg hadde skiftet til k04 turboen, men da viste det seg å være noen ebay NGK BKR7E kobber plugger som tullet, så jeg byttet tilbake til NGK-PFR6Q og da sluttet den å oppføre seg sånn Kan tennpluggene virkelig være hovedproblemet til alt dette tullet med bilen? er ikke det litt merkelig med alle feilkodene jeg får opp da? Det kommer mye svart guffe ut av eksosen hvis jeg gir på litt, og det virker som om mye av det er uforbrent bensin, så det er tydelig at den får alt for mye, tror til og med at det har vært med på å sprenge katalysatoren min, for jeg har lagt merke til siste dagene at bilen bråker mye mer, og det er ikke frieksos jeg hører. Er som tidligere sagt ekstremt takknemlig om noen har noe ide om hva som foregår her, for jeg har egentlig veldig lite greie på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 21, 2013 Vist du prøver å kjøre bilen med og uten lambdasonden i å der ikke er forskjell, vil ikke det da si at der er feil? har du sjekket/byttet coilene dine? vist du nå får kontakt med gasspjeldet dit igjen, og det ikke gjekk å sette opp mengden bensin rett når du fekk den chipet, er det vel en fordel å få justert til dette nå etter at du har fikset problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2013 har ikke sjekket coilene mine, hvordan feilsøker jeg på de? Nei for jeg har ikke plugget ut lambdaen, jeg bare tok den ut av hullet i eksosen, på den måten finner jo lambdaen ingen uforbrent bensin eller luft, er ikke helt sikker på om det beviser noe, men skal prøve å åpne opp katalysatoren min i dag å se om den kan være ødelagt, om det ikke er den så var det en som fortalte meg at det kunne være en loddefeil på sokkelen som ble satt i ECU'en, for han hadde vært borti lignende problem pga nettopp det. Så derfor skrev jeg en tråd til om det var noen som hadde en ECU til en AEB eller AJL med sokkel som jeg kan låne en time eller 2 for å sjekke om det kan være problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2013 Fikk låne Christian Våge Stokke sin ECU i dag, og feilkodene viste seg og være der med den også når jeg plugget den i min bil, testet hans bil først for å se om alt fungerte som det skulle på hans bil, og det gjorde det. Prøvde til og med hans gasspjeld som jeg så med mine egne øyne virket i hans bil med riktige verdier og det gikk ann å ta en TBA, men fikk samme feilkodene og for lave verdier når jeg satt det i min bil, så da kan både gasspjeld og ECU strykes på lista over mulige feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 22, 2013 Eg har coiler liggendes:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2013 Hvor mye skulle du hatt for de da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2013 Skru opp en av tennpluggene og se hvordan den ser ut. Deretter få sjekket coilene og slutt-trinna dine. Spesefikt hva slags feilkoder kommer opp på nytt etter å ha slettet feilkodeminnet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2013 17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached P1565 - 35-00 - 17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction P1545 - 35-10 - - - Intermittent Disse 2 er det som kommer opp på nytt og på nytt uansett hvor mange ganger jeg sletter feilkoder, og jeg er nå helt sikker på at det ikke er ECU eller gasspjeld, takket være Christian Stokke som lot meg låne hans ECU og spjeld, som jeg sjekket for feilkoder i hans bil før jeg monterte de i min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2013 Mhh, de feilene der kommer vel kun hvis det er noe galt med gass-spjeldet ja.. Gass-spjeldet er helt nytt? Hvordan ser kontakten ut, ikke knekt kontaktfeste eller ir på pinnene (dra også vekk gummibeskyttelsen bak for å se skikkelig)? Er ledningsnettet fra kontakten og inn bra? Nå som du har hatt ute ECUen er jo veien kort til å ohme ledningene fra ECU-kontakten til kontakt på gass-spjeldet. Sjekk at det er gjennomgang på alle pinnene i kontakten, så har du utelatt feil i ledningsnettet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2013 Høres ut som en tullete +12v/+5v eller 0v ledning til spjeldet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 13, 2013 Har nå blitt kvitt alle de problemene som jeg har skrevet om tidligere her på forum, men selfølgelig så når jeg blir kvitt ett problem så dukker det opp ett nytt ett! Det jeg gjorde for å bli kvitt de tidligere problemene med gasspjeldet var å skifte ut katalysatoren med en 3'' testpipe (jeg mistenker at katalysatoren var tilnærmet tett)! Og samtidig som jeg gjorde dette, stilte jeg opp trykket på wastegate staget pga jeg hadde ikke mer enn 0.5 bar max tidligere, selv etter bilen var chippet, og softwaren var beregnet for 1.3 bar, så da måtte jeg stille opp! Men dumme meg trodde at jeg skulle stille opp trykket på wastegatestaget til at wastegaten var helt åpnet på 1.3 bar, men det fant jeg ut i ettertid var helt feil, og at det jeg stilte der bare var grunntrykket, og at maxtrykket ikke hadde noe med den og gjøre, så når jeg kjørte en tur med n75 ikoblet og grunntrykket stilt til 1.3 bar, da hadde jeg opp i mot 2.1 bar trykk på 3.giret! så jeg stilte ned igjen grunntrykket til 0.5/0.6 bar. MEN da er mitt spørsmål, hvordan får jeg høyrere maxtrykk? noen sier det er ECU som bestemmer maxtrykket gjennom n75, men når jeg har den koblet i så får jeg heller ikke mer enn 0.6 bar, og selv om jeg kobler inn en manuell boost controller istedenfor n75 ventilen, så uansett hvor høyt jeg stillet MBC'en, så får jeg heller ikke mer enn 0.6 bar, men det jeg legger merke til er at det virker som om den vil lade mer, for hvis jeg ligger i 2.gir på ca 2500rpm, og gir full gass, så går trykket kjempefort opp til ca 0.7 bar og rykket pittelitt, og deretter detter ned igjen på 0.6 bar og blir der. Jeg tenkte først at n75 ventilen min var ødelagt, men da hadde jeg vel fått høyrere trykk når jeg byttet den ut med en MBC? Jeg kjører på noen gamle og sikkert utslitte/sotede NGK PFR6Q plugger, kan de ha noe med saken å gjøre? utenom det så har jeg ingen aning hva som kan regulere trykket på turboen, utenom turboen selv! for turboen er 100% mekanisk og ikke i kontakt med ECU på noe måte, hvis man ser vekk ifra n75, og når jeg fremdeles bare har 0.6 bar trykk med MBC, så vet jeg ikke hva som kan være årsaken Er det noen her som har erfaringer med dette som kan hjelpe meg? setter stor pris på all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2013 Hallo har ikkje opplevd det skjølv men veit att tett veivhus ventilasjon kan gjere att du ikkje får skikkelig turbotrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2013 og så trur eg det står ein slags wastgate på baksida av motoren, kan være denne har noke med ladetrykket og, mot torpedoveggen, er skrudd eit stålrør inn på den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 18, 2013 Wastegate aktuator feil er vel en klassiker på disse eller? Hansen motorsport selger slike i løsvekt. Mange tror turbo er defekt, men så er det wastegate som ikke klarer å holde tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 20, 2013 Har fått ny wastegate som jeg skal montere i romjula, men om veivhusventilasjonen er tett, hva gjør jeg da for å fikse det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 20, 2013 Stake opp røret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 6, 2014 Under insuget ditt ligg ein svart plastboks, ta av den og røra som følger med deb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...