Røsket av antenna på A6 2004

Anbefalte innlegg

Hei

Bil: Audi A6 2004 stasjonsvogn (premiumutgave uten navigasjonssystem)

I går da jeg skulle montere skiboksen greide jeg å røske av hele antenna (ikke kun den øverste delen man kan skru løs, men også selve festeanordningen som sitter i taket) slik at det nå er et slags rundt hull ned inn i taket. Det ser ut som det er en liten ledning med brudd i som stikker opp der, samt noe festeanordningsgreier. Problemet, derimot, er at det ser ut som hele greia har vært limt på med mengder med superlim for mange år siden, som nå er supertørt og er grunnen til at hele greia løsna fra taket så lett. Det ser ikke ut som den lille ledninga har vært kobla på noe som helst heller.

Radio fungerer strålende som før og jeg vet ikke hva slags funksjon den antenna egentlig har?

Antenna ser ut slik som dette: http://www.audi-auto-body-parts-online.com/a6-engine_drivetrain-rb502201.html

Så da er spørsmålet: Kan jeg kjøpte en antenne som denne (imitation antenne..?) og vil jeg få den festa på på en grei måte? Eller kan jeg kjøpe en sånn haifinne-antenne (som hadde vært veldig praktisk mtp på skiboksen min)? Eller må jeg kjøpe en original og sette bilen på verksted for å få kobla til ledninger og alt riktig? Siden dette er en gammel bil hadde jeg håpt på en billig og god løsning.

Som dere sikkert skjønner er jeg rimelig grønn når det gjelder bil og skrur ikke annet selv enn hjulbolter, så jeg setter pris på all hjelp! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har handlet en sånn og satt på min Passat B5. Litt usikker på om din har samme feste/ledning, men går egentlig ut i fra det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ned med taktrekket for å komme til foten. Litt jobb å bytte. Ville montert en haifinne hvis du skal ha takboks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke å ta ned hele trekket. Løsne D-stolpe trekket, dra av listen i topp også har du nok plass til å bytte. Men fordel å være to da du må holde på finnen mens du skrur på innsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har absolutt lyst på en slik haifinne, det er mest praktisk og ser vel kanskje bedre ut også. Derimot kommer jeg til kort når det gjelder å plukke ut den riktige med tanke på feste, størrelse, ledninger.. Dessuten er dette første gang jeg har hørt om "D-stolpe trekk", etc. og tror ikke det er noe jeg tør å begi meg ut på selv.. Er det en verkstedsjobb eller er dette noen bilkyndige i Oslo-området kan gjøre i full fart i garasjen sin en kveld mot et lite vederlag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

D-stolpen er den som bakluka hvilke på, dvs helt bakerste stolpe. Disse må løsnes i topp (mener det bare er klips, men det merker du fort hvis du drar litt i de..) I tillegg har du listen i topp som går på langs med bakluken, festet med klips. Også taktrekket (feste med klips)

Jeg gjorde det selv uten å ha prøvd før eller sett hvordan det gjøres. Er ikke speseilt bil-kyndig selv, bare spør Finni :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme har skjedd på Avanten min, har ennå ikke gjort noe med det da radioen ikke brukes så mye, men den savnes, så tenker jeg må vel ut og demontere en dag og se hva som må byttes.

Vurderer mindre antenne typ haifinne eller noe slikt da, den lange antenna ser litt... upassende ut : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dere har godt nok signal, så finnes det BMW-look antenner som limes på med 3M-teip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ganske dårlig med signaler, nå har vel aldri radioen i B5 Avant vært den beste etter min erfaring og ble ikke noe bedre av at antenna ble røsket av.

I allefall i de områdene jeg kjører med den, Tromsø-Narvik, nordpå generellt, var godt merkbart radio i en Opel Astra OPC jeg hadde for et par år siden enn B5'en, det var dog en 7år nyere bil også da men, vet ikke jeg : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også fått revet av antennen på taket. Radioen fungerer fortsatt (concert II). Her er det antenne i sidevinduene bak også. Bak på spilleren er det to innganger for radio ser det ut som. Er det funksjon i både takantenne og sidevindu?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.