#1 Skrevet November 15, 2013 Noen har gode innspill til hvor man kan få maskinert et tannhjul etter mål? Enten i plastikk eller i metall? Har en justeringsmekanisme for stol hvor det er et tannhjul i plastikk som er utslitt, og det er det eneste... Desverre så går det ikke å få bestilt kun dette tannhjulet, så løsningen må være å få maskinert et tannhjul i riktig dimensjon, eller kjøpt et slikt løst. Noen som har noen gode tips til hvor man skal søke hjelp da? CNC-fresing kan kanskje fikse noe slikt? Dim. på tannhjulet er 8mm bredt x 32 mm diameter (ny, komplett del koster 2.500 ca..... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2013 Kan tegnes i Solid Edge og fil overføres til en CNC-fres for maskinering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2013 Kan tegnes i Solid Edge og fil overføres til en CNC-fres for maskinering. Noen som kan ta på seg en slik jobb enkelt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2013 Hvis det kan være i plast kan 3D printing være noe? blir såklart ikke like sterkt, men blir utrolig billig. Tror vi betalte bare noen hundre kroner for noen tannhjul og andre småting fra en. Kan godt spørre han på jobben hvem dette var, men da må du stå for 3D tegningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2013 Du må fort regne med 1000kr timen for å få utført slike maskineringstjenester, og det tar fort ett par timer når det skal lages 1 stk custom del. Om du har antall tenner, profil på tenner, diameter på aksel samt innfestingsmetode mellom tannhjul og aksel, så er det jo ett skudd i blinde, kanskje noen har ett sånn hjul liggende, eller noe som i alle fall er ca tilsvarende . Bit i eplet, gjør det enkelt, kjøp nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2013 Hvis det kan være i plast kan 3D printing være noe? blir såklart ikke like sterkt, men blir utrolig billig. Tror vi betalte bare noen hundre kroner for noen tannhjul og andre småting fra en. Kan godt spørre han på jobben hvem dette var, men da må du stå for 3D tegningen. Er jo plast det som sitter der fra før, så blir nok ikke noe svakere enn det som er pr. idag, men spørsmålet er da dette med 3D-tegningen... Du må fort regne med 1000kr timen for å få utført slike maskineringstjenester, og det tar fort ett par timer når det skal lages 1 stk custom del. Om du har antall tenner, profil på tenner, diameter på aksel samt innfestingsmetode mellom tannhjul og aksel, så er det jo ett skudd i blinde, kanskje noen har ett sånn hjul liggende, eller noe som i alle fall er ca tilsvarende . Bit i eplet, gjør det enkelt, kjøp nytt Hvis det er snakk om slike priser, så er det jo ikke lønnsomt å ta en slik jobb, det ser jeg... Ser jo at det kan være det enkleste å bare kjøpe en ny del og sette inn, men virker så "unødvendig" bare pga dette ene, slitte tannhjulet.... Hmmm må se hva som blir løsningen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2013 Se etter samme stolen på finn (som evt er slitt på andre måter), ta ut delen og kaste resten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2013 Heng opp en lapp på butikken, merkelig hvor mange rare folk rundt om som har en dreibenk med fres som gjør slikt for moro skyld.. Eller ta en tur innom en hobbysjappe, eller mulig du kan finne noe her, eller på et slikt sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2013 Trodde at mye av tannhjul og den slags mekaniske ting er standard og lagervare, og kan kjøpes i spesialforretninger. Tilsvarende som kulelager, og skruer etc. Om du googler litt på både "tannhjul til salgs" og tilsvarende på engelsk eller tysk, får man mange svar, som sikkert kan ha akkurat det du er på jakt etter. Her er noen jeg fant: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10126431 hihi!! http://www.modellbauershop.de/zahnraeder/index.php http://www.lemo-solar.de/shop/zahnraeder_m03.php http://www.conrad.de/ce/de/overview/1210079/Zahnradsortimente;jsessionid=BA7BE1724F85EC97EC423FC785BD9C3A.ASTPCEN03 Må være mulig å finne en standardløsning! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2013 Let på ebay eller finn etter stolen, og kjøp den, men spør først om de kan ta ut tannhjulet og kaste resten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 15, 2013 fikk laget to tannhjul. ikke store. betalte 7000,- pluss mva 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 15, 2013 Mye gode forslag her... :-) ... tror det enkleste blir å kjøpe nye mekanisme, men må lete litt først... mekanex har endel tannhjul, men må da evt. modifisere da de har en "utvekst" som bygger mer enn tannhjulet i min mekanisme. Har søkt gjennom Ebay o.l, men finner veldig lite treff på delenr på motoren, og seter er jo like dyre som selve delen...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 15, 2013 Hvilken bilmodell? har du delenr ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2013 Hvilken bilmodell? har du delenr ? Er til en '03 Touareg, høydejusteringsmekanismen på førersetet. Men tannhjulet er kun endel av mekanismen, så har ikke eget delenr. Hele mekanismen inkl. elmotor har delenr. 7L0 959 761 B. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2013 (endret) Sjekket noen ebukter, uten hell. Og Touareg (lurer på når jeg skal lære meg hvordan det staves....) eller Phaeton (samme elmotor) kryr det jo ikke av hos huggerne. Men hva med å sjekke på andre slike elmotorer - kanskje "gearkassa" bruker noen av de samme delene? Søk på ebay.de etter ditt delenummer, så får du opp "nesten matchende delenummer" for et sted å begynne å lete: http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.X7L0+959+761+B&_nkw=7L0+959+761+B&_sacat=0&_from=R40 Til "enklere" biler koster jo disse motorene småpenger på bukta. Evt så ville jeg tro at dette er en del fra en underleverandør som brukes i andre biler også, utfordringen er vel da å finne ut hvilke..... Men siden Q7 og Cayenne er beslektet: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=stellmotor+sitz+q+7&_nkwusc=stellmotot+sitz+q7&_rdc=1 http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=stellmotor+cayenne&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.Xstellmotor+cayenne+sitz&_nkw=stellmotor+cayenne+sitz&_sacat=0 (OBS at høyre og venstre er ulike hvis du skal bruke en hel motor, skal du bare bruke tannhjulet kan det vel ikke være ulkt på HS og VS) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2013 Sjekket noen ebukter, uten hell. Og Touareg (lurer på når jeg skal lære meg hvordan det staves....) eller Phaeton (samme elmotor) kryr det jo ikke av hos huggerne. Men hva med å sjekke på andre slike elmotorer - kanskje "gearkassa" bruker noen av de samme delene? Søk på ebay.de etter ditt delenummer, så får du opp "nesten matchende delenummer" for et sted å begynne å lete: http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.X7L0+959+761+B&_nkw=7L0+959+761+B&_sacat=0&_from=R40 Til "enklere" biler koster jo disse motorene småpenger på bukta. Evt så ville jeg tro at dette er en del fra en underleverandør som brukes i andre biler også, utfordringen er vel da å finne ut hvilke..... Men siden Q7 og Cayenne er beslektet: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=stellmotor+sitz+q+7&_nkwusc=stellmotot+sitz+q7&_rdc=1 http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=stellmotor+cayenne&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.Xstellmotor+cayenne+sitz&_nkw=stellmotor+cayenne+sitz&_sacat=0 (OBS at høyre og venstre er ulike hvis du skal bruke en hel motor, skal du bare bruke tannhjulet kan det vel ikke være ulkt på HS og VS) Takker for innsatsen Ser at den siste linken du la inn har en del som kan kanskje brukes, de øvrige har ikke noen av de jeg er på jakt etter, det ser ut til å være for justering av ryggen på setet alle sammen. Fant en motor med mekanisme i England, men han sendte da selvsagt ikke utenfor Storbrittannia.... Skal sjekke ut den ene her om det kan være treff (fra Cayenne)... Spørsmålet blir da om det kan være samme slitasje på dette tannhjulet på like motorer da... Det er jo en fallgrube.. Har også sett at denne delen har vært brukt i seter på A4 / A6. Har også sjekket tannhjulet jeg trenger opp mot mekanex.se sine hiddenblad, og der finnes det ingen hjul som passer ihvertfall. Skal få laget et tegning og lagt ut etterhvert, men utfordringen ser ut til å være tanningen på hjulet, det har 42 tenner og er 32,5 mm i diameter, og der har jeg ikke funnet noe enda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 16, 2013 Hadde det gått an å fått det skjært ut i en vannskjærer eller laserskjærer? Kommer vel litt an på hvor små tennene er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 16, 2013 Hadde det gått an å fått det skjært ut i en vannskjærer eller laserskjærer? Kommer vel litt an på hvor små tennene er.. Det hadde gått fint med vannskjærer, men som andre skriver før meg er customparts stort sett dyrt å lage fra scratch mtp tegning/beregning og ikke minst selve maskineringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 17, 2013 Fant en motor med mekanisme i England, men han sendte da selvsagt ikke utenfor Storbrittannia.... Har du kontaktet selger og spurt, eller er det bare infoen i annonsen? Ofte tror jeg at selgere bare oppgir at de sender til hjemlandet for å slippe å finne ut av portokostnader til alle verdens hjørner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 17, 2013 Har du kontaktet selger og spurt, eller er det bare infoen i annonsen? Ofte tror jeg at selgere bare oppgir at de sender til hjemlandet for å slippe å finne ut av portokostnader til alle verdens hjørner. Fikk svar fra selger, ja.. Var ikke håp der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 4, 2013 Hvis ikke du finner et eksisterende tannhjul som passer, er nok det rimligste å maskinere med manuelle maskiner. Utfordringen blir å finne fres med riktig profil (kan evt slipes til riktig profil) og delingen må stemme med deleapparatet som brukes. Hadde vært gøy å sett bilde av tannhjulet, antall tenner osv. Hvis det er en videregående skole i nærområdet med oppegående lærere, kan det være veien å gå. Det er et billig alternativ, men ventetiden kan jo bli et tema..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 4, 2013 Hvis ikke du finner et eksisterende tannhjul som passer, er nok det rimligste å maskinere med manuelle maskiner. Utfordringen blir å finne fres med riktig profil (kan evt slipes til riktig profil) og delingen må stemme med deleapparatet som brukes. Hadde vært gøy å sett bilde av tannhjulet, antall tenner osv. Hvis det er en videregående skole i nærområdet med oppegående lærere, kan det være veien å gå. Det er et billig alternativ, men ventetiden kan jo bli et tema..... Ang skoler og jobber sånt, så vil jeg legge til det å finne verksteder via staten, som universiteter og sykehus. Vet noen tar så "lite" som 500,- timen for maskinering, hvis jobber kommer utenfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...