#1 Skrevet November 19, 2013 Hei, Hva er forskjellen på glassblåsemiddel? Er disse to det samme? http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/366_249_339/products_id/2486?osCsid=0th81am9kpeltihvkj9sjmobr0 http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10273&products_id=616 Og kan disse brukes i standard sandblåsekabinetter for f.eks jula? Jeg har lest at glass er mer skånsomt enn sand, stemmer dette? Skal blåse felger og karroseri uten å må gjøre for mye etterbehandling. Tar det allt for mye tid med glass kontra sand? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 19, 2013 Glassblåst! Har glassblåst litt på jobben og synst det tar litt lengre tid en ved sandblåsing. Det som hvertfall er litt greit med glassblåsing er at det ikke utvikler så mye varme på metallet i motsetning til sandblåsing og føler delen blir litt mer smooth. Vil vell si at det passer meget bra på aluminiumsdeler. Mer en det vet jeg ikke. correct me if i'm wrong... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 19, 2013 Enig med Andreas. Selv har jeg et lite blåsekabinett på jobb som vi typisk bruker til smådeler. Jeg prøvde å glassblåse noen felger men det tok alt for lang tid, selv etter jeg bytta til sand. Nå er det såklart forsjell på styrke på dysa etc, men glassblåsing ville jeg strengt tatt bare brukt til smådeler og andre ting der du bare skal ha en finish. Glassblåsing får finishen til å bli en god del bedre, noe mange vil ha på en felg. Men den lille erfaringa jeg har innenfor det så spiller det lite rolle om det er glass eller sand da lakken fyller ut og det blir null forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2013 prøvd soda blasting?? gasolin har alt, men jula har og akkurat samme pistol som gasolin.no eg sodablasta nokre felger men måtte å over til sand pga tykt lag med lakk på felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2013 Kommer jo an på trykk og størrelse på blåsemedia også da. Det som er vanlig er vel sand, glass, soda, valnøtt og plastikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 20, 2013 Har tidligere sandblåst(industriblåser) noen Compomotive felger,og synes overflata ble altfor grov.Skal vel sies de arbeider med litt høyere trykk en mindre apparat.Sikkert bra nok om man skal pulverlakkere,men ville tatt meg tid til å glassblåse om man har fått vekk all lakken med malingsfjerner. Jeg bruker glass til blåsing av motordeler(Kornstørrelse Nr.10 Produsent Trond.T Wikant). Ville ikke brukt soda da det er enda mere finkorna og tar da enda lenger tid. Du kan evt bruke type rød sand,og så gå over med glass for ei finere overflate til slutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2013 Takk for all tilbakemelding. Tror jeg kommer til å gå for sand først og eventuelt gå over med glass etterpå. Men de glasskulene som jeg har linket til. Er det mulig å bruke disse? Får de billig igjenom jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2013 Takk for all tilbakemelding. Tror jeg kommer til å gå for sand først og eventuelt gå over med glass etterpå. Men de glasskulene som jeg har linket til. Er det mulig å bruke disse? Får de billig igjenom jobb. Burde fungere fint det. Men husk på at er det for finkorna,så forstøver glasset seg mye lettere og dermed tar det mye lenger tid å blåse. Bruker også mye glassblåsing i jobbsammenheng(motordeler),og der merker jeg stor forskjell på tidsbruk/resultat når det gjelder forskjellig kornstørrelse. Pass også på å ikke bruke for mye arbeidstrykk når du du blåser, 6 bar holder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 24, 2013 Husk verneutstyr da, Vegard! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...