E85 vinter; hva er best blokkvarmer eller kjølevannsvarmer?

Anbefalte innlegg

nå er det vinter! :-D

 

jeg satt fra 03:15 til 03:30 for og prøve og starte!!! bare smelling i potta men ingen liv

 

nå skal det sies at jeg fortsatt har sommerkvalitet E85

men uansett...

 

noen anbefalninger? kjøre ikke sprut, men chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare erfaring med blokkvarmer, men da har bilen startet lett hvert år i Funäsdalen med temperatur på ned mot 35 minus :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge deler fungerer vel greit.

Selv ga jeg opp E85 på A-fyran da jeg ikke gidda styre med blokkvarmer eller slikt når jeg bodde i Tromsø+var bare en stasjon som hadde det i Tromsø..

 

Men hadde ikke spesielle problemer med og få start i -10 -15 grader, sjeldent kaldere i Tromsø enn det.

Måtte noen ganger gi et par forsøk så kom den til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har hvertfall element i blokka.. men om det fungerer det vet jeg ikke... skal teste det før jeg evt monterer kjølevannsvarmer

 

for min del så bor jeg 5 min unna nærmeste med E85:)

det mest interessante er jo hva som skjer når jeg fyller E75 på en bil som er mappa for 85...

 

takk for tilbakemeldingen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blokkvarmer er definitivt best. Slangevarmer med sirkulasjonspumpe fungerer også bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge typer varmer vil virke og et annet triks hvis det kniper(ingen strømtilgang) er å løsne en slange og få inn litt bensin i innsuget. Fyrer tvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk Roger!

varmeren har vært tilkoblet fra 00:15 til 03:15 men den ble ikke nooe lettere og fyre..

kan det da tenkes at elementet er deffekt?

jeg fant ikke ellementet i morrest så fikk ikke kjent...

 

det er 7 minus men bilen står under tak.

 

vil jeg merke mye forskjell på e75 og e85?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hjelpe litt mer e75, er jo ikke helt uten grunn att de bytter, men tror ikke du er helt i mål fordet.. Er nok rett og slett alt for lite suppe ved kaldstart..

Hadde store problemer med start på min også, fikk justert opp mengden på kaldstart og vips smalt den i gang nesten umiddelbart. Har ikke fått prøvd i mange minus enda men..

Hadde dog også ett tenningsproblem en periode, som ga ett interessant resultat.. Jeg sto lenge på starter uten hell (da dårlig kontakt gjorde at det ikke var gnist), så rugget jeg på kontakten slik at det ble gnist og prøvde igjen. Da smalt det noe inni h*$£te også fyra det på første slag.. Så det kan jo være ett dårlig triks.. Kutt coil og dra den på starter i 10sec, sett på coil og prøv igjen ;)

 

Forøvrig vil den jo gå litt fetere på e75 bare. Går bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hjelpe litt mer e75, er jo ikke helt uten grunn att de bytter, men tror ikke du er helt i mål fordet.. Er nok rett og slett alt for lite suppe ved kaldstart..

Hadde store problemer med start på min også, fikk justert opp mengden på kaldstart og vips smalt den i gang nesten umiddelbart. Har ikke fått prøvd i mange minus enda men..

Hadde dog også ett tenningsproblem en periode, som ga ett interessant resultat.. Jeg sto lenge på starter uten hell (da dårlig kontakt gjorde at det ikke var gnist), så rugget jeg på kontakten slik at det ble gnist og prøvde igjen. Da smalt det noe inni h*$£te også fyra det på første slag.. Så det kan jo være ett dårlig triks.. Kutt coil og dra den på starter i 10sec, sett på coil og prøv igjen ;)

 

Forøvrig vil den jo gå litt fetere på e75 bare. Går bra :)

 

har jo 034 sine highoutput coiler jeg da + at jeg har fuelrail derifra..

 

det som er litt irriterende er jo at pumpa mi ikke går med mindre motoren går rundt.. hadde jeg hatt som k jetn hadde det kanskje vært bedre?

at pumpa pøser på trykk ved og sette på tenning:)

 

hvordan justerer jeg på trykk for kaldstart?

 

altså.. med fungerende blokkvarmer og e75 så bør det vel mye bedre:) håper jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Primer ikke pumpa før start? I så fall er det ikke rart den ikke starter lett. Egentlig bør den sprute en dusj når du setter på tenning. Er det 034 chip har de vel lagt lite jobb i alt under 20' Celcius. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Primer ikke pumpa før start? I så fall er det ikke rart den ikke starter lett. Egentlig bør den sprute en dusj når du setter på tenning. Er det 034 chip har de vel lagt lite jobb i alt under 20' Celcius. ;)

 

jonus sin er det! er ingen fuelmap kunn tenning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk Roger!

varmeren har vært tilkoblet fra 00:15 til 03:15 men den ble ikke nooe lettere og fyre..

kan det da tenkes at elementet er deffekt?

jeg fant ikke ellementet i morrest så fikk ikke kjent...

 

det er 7 minus men bilen står under tak.

 

vil jeg merke mye forskjell på e75 og e85?

 

Det er bare å følge ledningen så finner du det nok i andre enden :)

Mitt er montert i et frostplugg hull under grenrøret.

 

Om det virker så skal du kjenne godt på blokka at det er temperatur i den etter 3 timer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal sjekke etterpå:)

 

men hvis jeg ordner en egen bryter med rele på pumpa da? da vil jeg jo ha masse fuel i fuelrailen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kansje montert en kaldstartdyse i innsuget, som var koblet opp mot en liten pumpe og en liten tank med bensin, slik at når du kinner e det bare å trykke på en knapp, så kommer det inn en ekstra dusj med ren bensin.

 

En noe enklere variant er å la denne dysa få e85 fra fuelrail men da trenger du ganske store mengder, og det blir ikke skikkelig forbrent, og mye havner i oljen som må byttes enda oftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare tenning? Hvordan kommer de ekstra 30% med drivstoff seg inn i motoren? Da er det forståelig at den er vrang..

Startgass eller en skikkelig chip :)

Eller bedre enda, sprut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg satt og tenkte på en sånn dyse ja!:)) men har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre det?

 

bør vel være nærmest mulig innsuget sikkert?:)

 

 

har bare tenningschip ja.. resten styres med større dyser og mbtr :) det funker fint!

 

jaaa jeg skal ha sprut men her i huset bor det 2 barn og samboeren.. prioriteringene ligger mer på kjøp av bolig!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenning og fuel ligger på samme chip ;)

 

boost styring bruker å ligge på den andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenning og fuel ligger på samme chip ;)

 

boost styring bruker å ligge på den andre

 

da har jeg blitt feil informert tidligere...

 

den var temmelig lett og starte idag! men det er jo mildt ute.. 2-3 + så får se når tempen synker igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.