Hvilken sensor som lager blinkende kjøletempt/veske lys? Audi 90 ng.

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Hvilken sensor som gjør dette? Begyner og blinke så godt som med en gang når den er kald og reten av turen. Er ikkje problem me kjøling (åpen termostat) og kjøleveske nivå er på max.

 

Noen som vet? :) Vet dette er typisk feil på feks b4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil så kan dette skyldes sensoren i ekspasjonstanken, dersom denne har dette? : klø :

 

Slik det er på A4 i allefall, dersom det er lite veske, sensoren ikke er tilkoblet, deffekt eller i verstefall, motoren er for varm.

Sistnevnte er jo ikke problemet du har da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren i ekspansjonstanken måler kun nivået i tanken, tempsensoren står i vannrailen på toppen. Nivåføleren i tanken er vell et kjent problem ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente sensoren i ekspasjonstanken ja, dersom denne feiler eller det er lite væske, så begynner det og pipe å hyle og blinke som er juletre fra USA :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var 90 2,3 NG var det så?

Da er det i såfall 3 forskjellige kjølevæskesensorer på denne motoren.

1. Du har den er i ekspansjons-tanken som varsler ved lav kjølevæskenivå.

2. Den lille øverste to polede sensoren øverst på vannstussen (til den store kjølevæskeslangen fra radiatoren, venstre side av motor) som angir kjølevæsketemperatur til ECU.

3. Den store nederste 3/4-polede sensoren (kaldt også multitempsensor) i vannstussen som varsler for varm motor og gir signal til instrumentpanel.

 

Det er nr3 du må bytte hvis det er varslingen du har problemer med.

 

Har samme problemet med min 2,5TDI, og der var det kontakten som var irret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.3 ng ja :) tusen hjertlig! Skiftet termostaten no, og trodde ikkje den ble varm.. Men viften slår inn og ut, så da er den tydligvis varm. Står 70 grader på displayet. Like greit og bare skifte den!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forresten litt av en pris på den sensoren fra møller.

Husker ikke helt hva jeg betalte for den.

Litt usikker på om du får den andre steder. Bilrekvesita forhandlere i norge har kun føleren til hjernen.

 

Har dog byttet denne på flere biler, og har ofte bare byttet til en brukt sensor som jeg vet fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info. Det var en litt snillere pris enn det jeg betalte for en slik sensor hos møller i 2008/9 :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. bestille en sånn da!:) Gjik rett ut og sjekket kontakten. og det første som møtte meg var masse grønt vann som rant ut.. helt grønn heile kontakten. Prøvde og spraye på noe stoff og blåse med trykk luft, men hjalp lite. Hvordan anbefaler dere å gå fram? :) Elektronikrens eller ann spray, og prøve og pusse kontakta og sånt? Hva pleier dere å gjøre? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være det lekker gjennom sensoren din, eller lekker på utsiden og samler seg i hetten over pluggen, i såfall er det ikke mye å lappe på. Er elektronikk inni denne - som ikke er videre glad i vann ;) Kjøp ny :)

 

 

old_mfts.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var den bestilt, kommer vel på onsdag. Tror vannet i den forkommer etter motorvasken eg hadde på den for et par uker siden. + spylte igjenom systemet i dag. Så får no prøve og pusse, og se om det skjer noe! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3-polt da den gamle 4-polte er utgått forlengst (gjør samme nytten med den 3-polte).

 

Den fjerde polen, som nå er fjernet, ga et signal til AC-anlegget, tror den overstyrte slik at AC ble koblet fra ved for høy temperatur. Bare til info :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evnt ved for lav temperatur tenker jeg du mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at AC skal kobles ut hvis motoren har for lav temperatur, men om motoren har for høy temperatur kan AC kobles ut for å minske belastningen på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fjerde polen, som nå er fjernet, ga et signal til AC-anlegget, tror den overstyrte slik at AC ble koblet fra ved for høy temperatur. Bare til info :)

 

Ikke helt riktig vel? Det er pinne 3 i sensoren som er fjernet på de nye, denne var for +12V inn til sensoren :) Pinne 2 er til A/C og er der fortsatt, men kan være den hadde med A/C å gjøre :)

 

MFTS_wiring.jpg

 

23-7.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.