#1 Skrevet November 23, 2013 Hei, Har seg sånn at jeg handlet en passat 3b 1.9 tdi 2000 modell for noen uker siden. Den hadde stått urørt lagret i en låve med utladet batteri i nesten 2 år. Når jeg så kjøpte den for omlag 2 måneder siden ladet vi opp batteriet. Fungerte fint i begynnelsen. Men har alltid hatt en rar lyd når man starter bilen. Ganske lik den lyden man får av slitt register reim. Lyden stopper så snart motoren går. Anyways, 4-5 uker siden holdt jeg på med anlegget i bilen. Har hatt interiør lys/cd spiller etc stå på uten å starte bilen. Så begynte kulden å komme, og den ville ikke starte lenger. Den dro rundt motoren, men "ga opp" og sluttet. Den har så stått urørt helt til igår, når jeg monterte led pærer og lys innvendig i bilen. Interiørlyset fungerte fint da. Hadde eit til forsøk på start, men da ville den ikke i det hele tatt. Så snart man vrir om nøkkelen i tenninga, begynner alle lysa i dashet og blinke. Hører også ein "tikke" lyd som tikker kjappere og kjappere, nesten som den øker i turtalet på ein bil Når man så vrir om nøkkelen for å starte bilen, hører man "tikk" og alt dør ut. All elektrisitet og lys forsvinner. Nå virker hverken interiørlys, vindusheiser eller fjernkontrollen i nøkkelen. Prøvde også å starte den med startkabler og pappa sin bil, likedans passat 3bg. Lot den stå på tomgang med litt turtal i en 5-8 min. Prøvde så å starte min bil. Men skjedde akkurat det samme som om den ikke var tilkobla startkabler. Ladet opp batteriet litt, målte 12v blank istad. Prøvde igjen, men uten hell. Nærmeste biltema er 2 timer unna, så kunne ikke akkurat reise dit for å kjøpe nytt batteri, dersom det er synderen... Skal prøve med startbatteri imårro, og la den stå på lading hele dagen. Er det bare batteriet som er/kan være gåen, eller kan sikring/startmotoren også være ødelagt? Huska at jeg nett var borti + med - i ein av interiør lysene. Men det kan vel ikke ha noe å si på dette? Mvh Tijs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2013 hvorfor ikke bare ta batteriet fra din far og prøve i din bil så ser du om det er batteriet som er gåen? ofte så blir jo ikke batteri bra bare med å lade den opp, og den har jo bare 5 års leve tid da ca pluss minus da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 23, 2013 Tror du skal skru ut starteren og gi den en real smøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 23, 2013 hvorfor ikke bare ta batteriet fra din far og prøve i din bil så ser du om det er batteriet som er gåen?ofte så blir jo ikke batteri bra bare med å lade den opp, og den har jo bare 5 års leve tid da ca pluss minus da. Føler meg skikkelig dum nå, som ikke har tenkt på det.. Prøver jeg det og imårro. Syns bare det var rart at den ikke reagerte på startkablene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 23, 2013 Om batteriet ditt bare måler 12v blank så er det tappet for strøm, så ikke så veldig rart att den ikke starter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2013 Om batteriet ditt bare måler 12v blank så er det tappet for strøm, så ikke så veldig rart att den ikke starter Målte 12v etter jeg hadde hatt den på lading en stund. Mente med det, at den tar imot strøm fra laderen. Ettersom den var 11,3v før jeg satt den på lading. Men forsatt rart at startkabler ikke ga respons, når jeg alltid har brukt de til starting av kjøretøy. OG batteriet tar imot strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 23, 2013 12volt er ikke særlig bra. Om det i tillegg ramler ganske raskt har du ikke særlig mye igjen. Det kan også dra ned hjelpebatteriet ganske mye. Skift og prøv på nytt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 24, 2013 Du må garantert ha et nytt batteri. Er ikke noe vits i å prøve å feilsøke noe mer uten et nytt/fungerende batteri. Et batteri som har stått spenningsløst/gått tørt i 2 år er ofte ikke så mye å samle på. Ut i fra symptomene dine så tar batteriet til seg lading, men kun opp til 12v - noe er som er for lavt. Det vil heller ikke holde på spenningen lenge, det vises ved at det går tomt så fort du har på noen interiørlys etc. Kulden gjør dette kun verre. Tikkelyden og blinkingen av lys kommer fordi releene og komfortstyreenheten ikke har nok spenning til å fungere slik de skal. Det er heller ikke nok spenning til å dra startmotoren rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 24, 2013 Fant utrulig nok eit nytt batteri på en bensinstasjon langt uti ødemarka. Alt ordna seg. Takk Ligger interiøs lysa og responderen til nøkkelfjernkontrollen på samme krets forresten? Bare det som ikke funker nå. Mistenker gåen sikring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...