Anbefalte innlegg

Hei, har fått ein stor oljelekkasje ifrå motoren på bilen.

Dette er en 1995 mod audi A6, 2,5tdi - AEL

Sidan eg ikkje er den beste til å feilsøke og skru så her er det eg har funnet ut.

Det renner ut mykje olje, 0,5 liter på 4-5min.

Ifrå det eg kunne sjå når eg hadde jekka opp bilen så trur eg det kommer ifrå eksos-manifolden,

for det renn derifrå og ned på startmotoren. (for det er vell ikkje noko imellom der?)

 

Her er startmotoren som det renn ned på.

DSC_0055.jpg

 

Er veldig grisete, men er ikkje her det kommer ifrå.

DSC_0054.jpg

 

Liten film der du kan sjå at det renner. (0:07 -> 0:20)

th_MOV_0067.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, hva kan lekke olje på denne siden?

 

Det mest vanlig er at det kommer olje fra en defekt toppdekselpakning, men 0,5 liter på 4-5min er MYE.

Kan det være utett pakning på oljekjølinga på turboen?

 

Neste kan være defekt-toppakning som er slitt rundt en av oljekanalene slik at det siver olje ut mellom topp/blokk.

Hvordan ser eksosen din ut på tomgang?

 

Husker ikke om det sitter noen oljetrykk/tempfølere her også, men mener å huske at det er på andre siden.

 

Ta av motordekselet og se på den høyeste plassen på hvor oljen kommer fra. Er du fortsatt usikker, så la motoren kjøle seg ned og vask godt vekk all oljesølet, da kan du lett se hvor det kommer på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Pål, skal sjå kva eg får til på fredag/lørdag.

Har snakket med noen andre om dette, og mente det kunne vere som du sa,

at det er oljepaking på turboen/oljeretur eller noke slikt.

 

Skal begynde smått å demontere/vaske når helga kommer,

blir vell å skru heile vinteren med mine kunskaper ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg fått demontert litt, men har ikkje funne ut kva dette kunne vere, men synst her var skit, der det ikkje skal være skit.

 

Som du kan sjå her, så er det skit på innsug sida på turboen, og det skal vel ikkje være slik?

DSC_0088.jpg

 

Det var mykje skit på belgen som gjekk inn på turboen med, den andre enden av belgen var fin og rein.

DSC_0099.jpg

 

Det gjekk ein slange inn på belgen som kjeme ifrå toppdekselet. Som du ser så er den svart av skit på innsida.

DSC_0100.jpg

 

Det var også mykje skit på denne kjøler "tingen" som gjekk inn på luftfilter boksen.

DSC_0089.jpg

 

Kan dette vere eit turbo havari? eller har dokke nokre andre forslag?

Takker for alle svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne møkka inni innsugsrørene er det nok din kjære EGR som står bak.

Dessverre helt normalt at en norsk-kjørt TDI med EGR ser slik ut. Det beste jeg kan anbefale deg er å blende den og ta av innsug + slanger å rense alt som er.

 

Angående oljelekkasjen din så er det litt rart at du ikke ser den, da den virker å være ganske stor.

Har du fått vasket motoren og sett hvor det kom fra da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funne ut noe mer? Ville prøvd å bytte toppdekselpakninga å sett da (enkel sak å bytte). Kan vere simmeringen på kammen og, men da skal det somregel renne ned bak eller forran på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank,

Skal sjekke toppdekselpakninga på fredag når eg kommer heimatte. Så får eg får bestille meg ei ny pakning vist den er i dårlig stand. Ser vel også om simmering på kammen er ok/dårlig då? Eller?

Det kan virke som det er feilen fordi det er i bak på høgresida det lekker, fordi det renne ned på startmotoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd at du beveget kameraet så raskt og med så ustø hånd på den filmen, ellers ville jeg trolig sett det. ;)

 

På den siden og så langt bak er det kun to sannsynlige steder: Simring i bakkant av kam eller under toppdekselpakning. Utenom dette er det ingen oljerør eller oljeuttak fra motoren der.

 

Hvis sistnevnte så holder det som regel å skifte de fire gummipakningene under mutrene som presser toppdekslet ned. Hvis disse er flate hjelper det lite å skifte toppdekselpakning og motsatt så er det som regel tilstrekkelig å skifte de fire uten å ta toppdekselpakningen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du nevnte Steinar skal sjekkes med engang eg er ferdig på skulen på fredag! :D

Synst det var synd bilen fekk problemer så fort, skjedde akkurat 1 veke etter eg kjøpte den :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då fann eg lekkasja! : gråter :: gråter :

ube9upe5.jpg

Noen som har en ny motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då fann eg lekkasja! : gråter :: gråter :

ube9upe5.jpg

Noen som har en ny motor?

 

Hvor mange vil du?

skaffer motor om du vil, men disse kan da umulig koste mange kronene i Norge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tru på kjemisk metall som ein midlertidig fiks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke er noe som har forårsaket dette fra innsiden av motoren, kan du prøve å legge på 2 komponent aralditt.

Det har jeg med god erfaring prøvd på et motorsykkel deksel der mutter for veiv gjenget seg igjennom dekselet. Det holdt i mange år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å sett. Koster ikke mange kronene å teste ut. Alternativet er jo ny motor, så jeg ville nå testa litt å sett, kan nå ikke bli verre ;)

Men gjør VELDIG godt rent vertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.