audi a4 b5 vanskelig å starte.

Anbefalte innlegg

Heisann, Nytt medlem her :) og første audi, denne har kun gått 170 tusen og alle servicer holdt så håper jeg har et problemfritt bilhold noen år ihvertfall :) jeg har ett par spørsmål om det er noen som vet, Håper jeg har postet det på riktig plass.

 

jeg har et merkelig problem med min audi a4 1997 mod. Jeg får kun start på bilen om jeg holder gasspedalen inne i 3-5 sekunder. slepper jeg gassen litt så stopper bilen, starter du bilen å gir litt gass så dør den, du må ha gassen på samme punkt i de 3-5 sekundene før du får liv. Ellers går bilen fint men har ett oljelys som dukker opp i ny og ne, og må stoppe bilen flere ganger for å sjekke oljen den er alltid på topp, dette kommer å går noen ganger. Kan sistnevte være en enkel fiks som en oljetrykksbryter? Jeg har også en sånn OBD-2 ELM327 bluetooth adapter som jeg har brukt ofte i andre biler men denne fungerer ikke på audien :( også lurte jeg på om det er mye jobb å få montert fjernstyrt sentrallås evt hvor jeg får kjøpt et sånnt sett. Beklager masse spørsmål håper noen av dere kan svare på et av de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang startvansker så kan det være vakum lekasje, defekt LMM eventuelt kombinasjon av disse.

Er det turbo i den? Er ikke ukjent at oljesilen på pumpen blir tett.

OBD-2 doglen din funker ikke på B5-er, du må kjøpe en VAG-COM kabel ;)

Fjernstyrt sentrallås er en enkel ting og montere på disse, du kan bytte ut vacumpumpen din og få det slik som der er orginalt, ligger en guide her inne under Samletråder og DIY/Guider underforumet.

Alternativt kan du kjøpe en universalboks og koble til vacumpumpen, dette gjorde jeg, litt arbeid og knoting men en fullt overkommelig jobb :)

Her får du kjøpt feks, http://www.bsbildeler.no/?gno=249&sub=259

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBD-2 ELM327 funker av en merkelig grunn ikke på B5.

 

Bytt oljesil kjappes mulig!! Er hoved grunnen til havari på 1.8(T)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, takker for svar :) er 1.8 uten turbo, gjelder tett oljesil på 1.8 uten turbo? er dette mye jobb å fikse?. er dette noe jeg kan finne ut av med å ta en feilsøking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 1,8 har rundet 350k, har enda ikke sett på silen, men tenker at jeg burde ha gjort det. er noe arbeid, ligger en howto her inne. du bør sjekke det underforumet, ligger mye fint der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang ta ned bunnpanne og oljesilen så laga jeg en liten how-to ang dette for en god stund tilbake, kan leses og sees her :) :

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?234947-Ta-ned-bunnpanne-skifte-oljepumpe-1-8T

 

Ville fått kontrollert oljetrykket ditt så snart som mulig, når oljelampen lyser så er trykket ALT for lavt, du bør ha mellom 5-7bars trykk på ca 25-3000rpm ved varm motor, og minst 1,5bar på tomgang.

 

Ang startvansker så kan det høres ut som en dårlig eller defekt LMM, altså luftmassemåler, men få kontrollert for feilkoder først og fremst, skal nevnes at det er ikke alltids en LMM feil gir feilkode.

 

Ang sentrallås aner jeg ikke da jeg har dette orginalmontert :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, skal først prøve med en oljeflush på tide med ny olje uansett. Kan det ligge feilkoder inne selv om det ikke lyser noe i dash? Mangler også lys på temperaturmåler og bensinmåler noen som vet hvilke pærer som er der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er mye som ikke vises i dash, og det er nettopp derfor man må lese av feilkoder. Gjør som gutta her har sagt, få lest av feilkoder og sjekket oljesilen asap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeflush kan strengt tatt gjøre vondt verre. Oljesilen er vel byttet på 50% av 1.8(t) bilene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeflush ville jeg ikke anbefalt dersom du allerede sliter med for lavt oljetrykk.

Dette pga de sotavleiringer osv som vil befinner seg inni motor vil med høy sansynligvis løsne, for så havne i bunnpanna, og deretter opp i oljepumpe og tetter silen og gjør saken vondt verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) har bestillt time på verksted for å få sjekket oljetrykket. lurer på en ting når jeg vrir om nøkkelen så står det 1n1 i dashen noen som vet ka det betyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er service indikator bare...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update sånn i tilfelle andre lurer på startproblemet så var den slangen som går til luftmassemåler ikke skikkelig på. Har også hatt bil på verksted ang oljetrykket, der skiftet de oljetrykksbryter men oljelyset kom fortsatt på. Testet oljetrykket og det var litt lavt men ok. skiftet også olje å filter så kan utelukke det også :( Så da er det sikkert oljesilen og pumpen som dere sier :( Litt rart for alle servicene på bilen er holdt samt den kun har gått 171k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket service-intervall har bilen gått på da?

Longlife service er døden for disse oljepumpene, vanlig service som er 15.000km syntes jeg også er i lengste langet, jeg anbefaler og skifte olje hver 10.000km, selvom jeg gjør det selv på hver 5000km.

 

Men anbefaler deg og starte en ny tråd ang oljetrykks problemet ditt dersom det er mer du lurer på ang dette! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.