Overhaling av G-lader. Er det lett å se/sjekke om det er behov for overhaling ?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Siden jeg har 3 G-60 motorer i bilene mine, men aldri sjekket tilstand på laderene så tenke jeg at kanskje det var på tide.

Er det enkelt å se/finne ut om dem trenger overhaling?

 

Er det noen på forumet her som KAN dette og ev vil ta det på seg om det skulle vise seg at det er behov for det ??

 

Er en Rallye, en Corrado G60 og en Golf G60, men antar at laderene er like? Corradoen skal vistnokk være "RS" portet uten at det sier meg noen ting. På Rallyen er det risset inn "full blend" mener jeg å huske.

 

Det viktigeste er at den i Rallyen er på topp, da de andre 2 bilene ser ut til å bli delebiler etterhvert, så kan jo ev mikse deler fra alle 3 ladere for å få en optimal om det må til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Full blend indikerer at jeg har portet den. Da er den nok portet mer enn en vanlig RS-porting. Hvor mye avhenger av når den er portet, det skal stå risset inn i laderen, ofte inne i selve huset.

 

Det er lett å splitte huset og sjekke tilstanden. Det er som regel listene som slites først uansett. Disse skal være 3,8 mm høye og er utslitt ved 3,6 mm. Har du rundt 3,5 er det allerede blitt metall mot metall inne laderen, som regel er da scrollen ødelagt.

 

For å splitte laderen trenger du segringtenger (låsering, begge veier), 5 mm umbrako, gummiklubbe, to flate store skrutrekkere og kombinasjonstang (telefontang, bred butt kjeft)

 

Skru ut alle skruene mens laderen hviler på ladehjulet (best med org reimhjul), legg ladere på benken og slå med gummiklubbe så den såvidt åpner seg. Så setter du den på reimhjulet igjen og ser langs skjøten. Her ser du at det i støpen et par steder er ekstra metall, 6-7 mm fra skjøten. Sett inn kombinasjonstangen i mellom her og tving kjeften på tangen forsiktig opp. Du skal nå kunne ta av utblåssiden. Neste steg er å fjerne låseringen på akselen, så kan du dra av motvekten. Noen av motvektene sitter veldig hardt, andre glir lett av. Husker ikke om det var de nyeste som var enklest eller om det var de eldste (som feks Rallye). Når motvekten er av tar du skrutrekkerne og stikker inn på hver sin side av scrollen og tvinger den opp. Så kan ta den av.....

 

Så sjekker du at endene på scrollen ikke er åpne. Er de det er scrollen skrot. Da er vel mest sannsynlig en G65 konvertering beste løsningen. Tettingslistene måler du best med digitalt skyvelær

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på at du ikke vil ta på deg dette da Frode? :P

 

Dette står på rallyen, var noe tekst på de 2 andre også, men umulig å se.

20131124_175314.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger med på i denne tråden jeg å.

Har en RS-portet g-lader som jeg skal ha glassblåst på utside.

Denne "skal" være overhalet for bare noen få 1000km siden, men har ikke vært brukt på 7-8 år.

Hvor evt kjøpe lager/tetninger/lister som en vet er bra?

Ligger flere ute på e-bay, men vet jo ikke om det er bra produkter.

Er vel noe spesialfett inni disse også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ladern som det står nimrod og full blend på er nok portet og overhalt av Frode. Overhalingsdeler i bra kvalitet finnes på bar-tek-tuning.de. De settene på ebay har som regel dårlig kvalitet på simringene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på at du ikke vil ta på deg dette da Frode? :P

 

Dette står på rallyen, var noe tekst på de 2 andre også, men umulig å se.

20131124_175314.jpg

 

Ganske sikker på at jeg ikke vil ta det ja. Dårlig med helse, og dårlig med sted til å ha det største verktøyet om dagen. Du får høre med Sigurd over her:screwy:

 

Når det gjelder å ta deler fra flere ladere er ikke det noen god idé. Det er tre generasjoner ladere, med små forskjeller. Bla "vinklene" på innsug, noen gen har innsug nærmere kammeret, eller høyere opp om dy vil. Det er også forskjellige akselavstand mellom den store og den lille akselen.

 

Morten, jeg har fett om du trenger. Kjøpte en kg for noen år siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om folk med god peiling som tar på seg dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet om noen? Enten privat eller firma :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode må jo være den som veit dette. Stian Sele var vel også en erfaren kar med G-ladere (om jeg husker riktig fra den tiden han var medlem her), men veit ikke om han driver med dette enda:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør jo åpne laderen og inspisere slik som Frode har forklart over her. Det er ikke vanskelig. Legg gjerne ut bilder her også, så vet du om det er noe vits å tenke på overhaling. Mange ladere har gått for lenge mellom hver overhaling og har tatt skade av det og er da skrot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått to stk. ladere overhalet og porta av en som heter Christian Aas i drammen, vet ikke om han holder på fortsatt, men nettsida ligger ihvertfall der enda :http://www.g-powertech.com/adresse.htm

 

Han var i hvertfall den første i Norge som drev stort med dette og før det jobbet han i et firma i tyskland som drev med det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått to stk. ladere overhalet og porta av en som heter Christian Aas i drammen, vet ikke om han holder på fortsatt, men nettsida ligger ihvertfall der enda :http://www.g-powertech.com/adresse.htm

 

Han var i hvertfall den første i Norge som drev stort med dette og før det jobbet han i et firma i tyskland som drev med det...

 

Christian er adm.dir i Aass Bryggeri så tror han har lagt verktøyet på hylle for en stund siden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.