#1 Skrevet November 24, 2013 Hei! Har byttet servotannstag på bilen til bror min. VW Bora 2003 modell. Får opp at ESP lyser av i dashbordet, på VAG-com står det at det er ein G85 sensor. Men kommer opp error når eg skal kalibrere sensoren.. Noen som har vært borti lignende problem før? Det er blitt tatt hjulstillingskontroll etter byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 24, 2013 Har du kjørt med bilen? Nullstiller seg som oftes selv ved.kjøring og rattutslag. Har denne elektrohydraulisk tannstang? Ny? Overhalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2013 Har du kjørt med bilen?Nullstiller seg som oftes selv ved.kjøring og rattutslag. Har denne elektrohydraulisk tannstang? Ny? Overhalt? Det er nå 2 uker siden jeg skiftet det, bilen har vært i dagelig bruk. den lyser enda. Det med elektrohydraylisk tannsatag kan jeg ikke si meg sikker på. Det ble kjøpt fra eit huggeri tatt fra ein bil av samme model med lav km. det er ikke overhalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2013 mulig jeg tar feil der, denne har nok vanlig servopumpe og beholder. Virker som du har noe tull med vinkelsensor på rattstammen. Hadde du ratt i senter og tannstang i senter når du koblet rattaksel mot tannstang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2013 Jeg antar at bilen din har ESP sensor, og da måler den rattvinkelen kontinuerlig. Den må kalibreres etter bytte. Elektrisk servo blir styrt av samme sensor, og blir denne aktivert når den registrerer rattutlag. Om du har elektrisk servo og ikke ESP så kan det være en sensor i selve styresnekka. Da er kalibreringen enklere. Jeg byttet på vectraen og den har sistnevnte. Jeg fikk feilmelding med det samme gjennom ABS lampa, men her skulle jeg bare dreie rattet fullt ut fra en siden til den andre. Etter å ha kjørt noen meter så sluknet lampen. Om du får feilmelding på vagcom, prøv med en annen kabel! Jeg har hatt en billigkabel som bl.a. ikke klarte å lese av ABS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2013 mulig jeg tar feil der, denne har nok vanlig servopumpe og beholder. Virker som du har noe tull med vinkelsensor på rattstammen.Hadde du ratt i senter og tannstang i senter når du koblet rattaksel mot tannstang? Var veldig påpasselig med å ha rattet og tannstaget i senter når jeg skulle montere det, så dette skulle bli riktig. ja, denne har servopumpe og og beholder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2013 Jeg antar at bilen din har ESP sensor, og da måler den rattvinkelen kontinuerlig. Den må kalibreres etter bytte. Elektrisk servo blir styrt av samme sensor, og blir denne aktivert når den registrerer rattutlag. Om du har elektrisk servo og ikke ESP så kan det være en sensor i selve styresnekka. Da er kalibreringen enklere. Jeg byttet på vectraen og den har sistnevnte. Jeg fikk feilmelding med det samme gjennom ABS lampa, men her skulle jeg bare dreie rattet fullt ut fra en siden til den andre. Etter å ha kjørt noen meter så sluknet lampen. Om du får feilmelding på vagcom, prøv med en annen kabel! Jeg har hatt en billigkabel som bl.a. ikke klarte å lese av ABS. Ja, denne bilen har ESP. Leste noe lignende (Engelsk forum) som du sier, skulle gi fullt rattutslag til begge sider osv, men dette fungerte ikke. Da vil jeg prøve og kalibrere denne til helgen igjen når han kommer hjem. Har en annen jallakabel jeg kan prøve med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...