Tilsynet vs. gjensveiste døhåndtak

Anbefalte innlegg

Noen som vet om gjensveiste dørhandtak finnes på noen biler som er godkjent i norge? Snakka med tilsynet her i Stvg og de bare lo av meg :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel flere som har fått dette godkjent. en jeg kjenner har dette på en polo og. men det er lenge siden han fikk dette godkjent..

Men etter slik jeg har skjønt det så er det ikke umulig. håper ihvertfall det. skal gjøre dette jeg og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om gjensveiste dørhandtak finnes på noen biler som er godkjent i norge? Snakka med tilsynet her i Stvg og de bare lo av meg :-(

 

I følge KJØRETØYSFORSKRIFTENE er det ikke krav til utvendige dørhåndtak.

Eneste kravet er at man skal ha mekanisk åpning fra innsiden.

Har gjort dette på min bil, og pratet med biltilsynet i Oslo, og der er det delte meninger om det er lov eller ikke : bh : Men det er lovene som gjelder...

§17-2 INN-OG UTGANG PÅ BIL:

I fører eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt(tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning.

 

Slik lyder herens ord : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet iallefall at de bemerker det på eu-godkjenning om dørhåndtak ikke fungerer, dørene skal kunne åpnes fra utsiden i tilfelle ulykke o.l.

 

Det jeg vet folk har gjort er å dra en wire fra åpningsmekanismen og opp ved siden av dørruta, festa en synlig rød plastring i wiren, da har man åpning fra utsiden ;)

 

Så kan man heller fjerne dritten når bilen er godkjent ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

§17-2 INN-OG UTGANG PÅ BIL:

I fører eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt(tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning.

 

 

Vel, klarere enn dette blir det vel ikke? Corradoen Blir satt i garasje og cleanet etter alle kunstens regler så snart jeg får audien!

 

Edit: Takk for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.