Passat 2001 1,9 TDI AVB. litt merkelig problem med Luftfilter boksen.

Anbefalte innlegg

Hei.

Onsdag i forige uke var jeg på tur mellom Tromsø og Harstad i tett snøkov. Når jeg var kommet til Setermoen (Halveis) merket jeg at bilen begynte å gå dårlig. Draget var borte og effekten forsvant. Jeg stoppet på statoil og når jeg står der ser jeg at bilen ryker sort. Noe sa meg da at bilen ikke fikk nok luft så jeg bestemte meg for å sjekke luft filteret.

Da kunne jeg konstatere at Luftfilter boksen var helt Full av tettpakket snø. Både boks og filter var tett.

Jeg skrudde ut boksen og tømte denne. Og problemet var løst.

Er det andre som har opplevd lignende?

Jeg har bilen på 5 vinteren nå og har ikke vært plaget med dette tidligere.

Er det noe som nå er feil eller er det bare kombinasjon av størelse på snø kornene og temperaturen som gjorde forholdene ideelle for dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er heldig du, som ikke fikk hydrolock... :-)

Klart det, at innsuget til bilen ligger i front. Kjører du i snøfokk, kommer det snø inn - Spesielt inn i boksen siden motoren suger til seg luft.

Men, det burde være en slange med returvarme fra eksosen som smeltet denne snøen - Er det ikke det hos deg, eller var ikke ventilen for denne åpen? (Ventilen er også i boksen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva hydro lock? :P

Jeg skal få sjekket opp med tanke på den retur eksosen. er som sagt første gang jeg har blitt plaget med dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om snøen hadde smeltet, og vannet hadde komment inn i innsuget og ned til stemplene, da kunne du risikert og fått hydro lock, vann kan ikke komprimeres, så noe må gi etter, feks bøyde råder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, hydro lock er når stemplene dine ikke kan komprimere forbrenningskammeret mer (på grunn av at vann ikke kan komprimeres, som for eksempel luft og bensin kan) siden det har kommet vann inn. Men, motoren må fortsette å rulle, den kan ikke bare stoppe - Så det resulterer i at rådene bøyer seg slik at motoren kan fortsette å dreie. Men selvrfølgelig, motoren din er ødelagt etter det :-)

Vann i innsug er ikke til å spøke med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.