Anbefalte innlegg

Hadde et aldri så lite motorras for en uke siden, lånte bilen bort til broren min og han sa den bare stoppet rolig, han prøvde lenge og få start på den.

Motoren er en 1.8 liters, ADR motor på 125hk, kmstanden er 350.xxxk km, og har vært meget lite tull med den. Kun byttet olje og filter på 10-15k intervaller.

 

Fikk bilen i garasjen, og begynte og feilsøke, først skannet jeg bilen med vagcom og der lå det kun noen feilkoder på gass-spjeldet.

Sjekket slangen imellom LMM og gass-spjeldet og den var løs på LMM-en, så skrudde det godt på igjen.

 

Var også mye banking fra motoren når jeg turnet den, grunnet lite med olje etter alle start forsøkene.

 

Fikk liv i motoren, men harket bare på 3 sylindere og bankingen forsvant :)

Tok av coilpacken og så at det var veldig mye spon i hullet nedover til tennpluggen på 4 sylinderen, og når vi tok opp pluggen manglet elektroden, huffda.

Så også antydninger til hull og sprekk i stemplet, var også null kompresjon, er mere trykk/kompresjon om du slepper en fis.: fis :

 

På resten av sylinderene var det bortimot 13kg : rock :

 

Han jeg skrudde ilamme fryktet at sylinderveggen også var skadet, ikke bra.

 

Neste jeg gjorde var og skru av toppdekselet, her så alt meget bra ut, men har ikke fått inspisert løfterene enda.

 

IMAG0007 (2).jpg

 

Tok da og røsket av fronten, innsuget og eksosen samt slanger og ledningsnett rundt.

Inspiserte ventilene og de så hittil bra ut, ingen synlige skader.

IMAG0002 (2).jpg

IMAG0003 (2).jpg

IMAG0004 (2).jpg

IMAG0005 (2).jpg

IMAG0006 (2).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste var og ta av toppen.

Stemplet i sylinder 1 og 4 har fått litt juling, men ikke alvorlig skade heldigvis.

Sylinder veggene ser heldigvis bra ut, samt ikke sprekk i stemplene.

Vet ikke hva som har skjedd i sylinder 1.

 

En innsugsventil i toppen er skadet og står konstant åpen, derav ingen kompresjon.

IMAG0021 (2).jpg

 

Så slipper heldigvis og kjøpe ny motor! :)

Da motoren ellers er i god stand så blir det kjøpt inn nye deler :)

IMAG0016 (3).jpg

IMAG0017 (2).jpg

IMAG0018 (2).jpg

IMAG0019 (2).jpg

IMAG0020 (2).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt flere bilder :)

Stempel:

nr: 1

IMAG0025 (2).jpg

nr: 2

IMAG0030.jpg

nr: 3

IMAG0029 (2).jpg

nr: 4

IMAG0028 (2).jpg

 

Her er den ene innsugsventilen åpen, mens de to andre er stengt.

IMAG0040 (2).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av kammene og fant en bøyd ventil som forventet, men oppdaget også at det er stempel 1, 3 og 4 har kakket oppi toppen, derfor merkene..

Så nå blir det og finne seg en motor fra svergie! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde akkurat samme med min adr, elektroden på pluggen løsnet. Berget motorn da, går som en kule, null oljeforbruk, har rundet 270t.

Men virker som dette er en gjennganger, hva er det som gjør dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva det er..

Men har idag konstatert at denne motoren er oppbrukt, tok en hammer og kakket i stemplene.

Stemplene bevegde seg alle veier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer 1,8t stempler i denne tro? Hvis så, har jeg endel liggende...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8T stempler passer, men kompresjonsforholdet vil bli feil, ADR er ikke beregnet for overladning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei ADR er en NA motor, stemplene vil passe.. men vil bli enda mere lat : haha :

Og er litt mere enn bare stemplene på min som må byttes desverre :(

Ellers har det vært en solid motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.