Godkjenne senkesett, kontrollskjema?

Anbefalte innlegg

Er i prosessen med å få senekesett godkjent på en VW Golf 2000 modell 4motion. Monterte settet i august selv. Dro til Sortland trafikkstasjon for å få dette godkjent. Hadde fersk 4hjulskontroll i hånda og TUV papirer med meg. Men måtte dra med mangellapp på "uorginalt understell" og "feil på bremser bak". FIkk med et skjema som verkstedet som har montert senkesettet skulle fylle ut (ligger vedlagt).

Nå har jeg endelig startet prosessen på nytt igjen, denne gangen i Bodø. Sendte mail til vegstasjonen her for å høre hvordan dette foregikk, hva jeg trengte osv. Fikk da til svar:

"Hei.

Hvis du har montert senkesettet selv må et verksted sjekke at dette er montert iht. bilfabrikkantens henvisninger.

Dette gjøres som regel ifm hjulstillingskontrollen.

Som det fremgår av kontrollskjemaet skal blant annet lys og lasteavhengig bremseventil kontrolleres evt. justeres.

Håper dette var til nytte."

OK, så om jeg har 4hjulskontroll, tuv papier og dette skjemaet utfylt, er det bare å dra på trafikk stasjonen og få det godkjent? Skal verkstedet fylle ut senking i mm også?

Mvh Bjørn Olaf Nordvoll

Hei igjen.

Det stemmer, da er det bare å bestille time for godkjenning.

Hvis leverandøren av settet har oppgitt hvor mye det senker bilen er det bare å føre det på.

Mvh. Ivar

Er det slik praksisen er idag? Trodde det var trafikkstasjonen som gikk over og sjekket alt dette med måling osv?

Kontrollskjema.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lokale trafikkstasjonen her krever at vi skal føre på høyde fra senter av felg til skjermkant på hjulstillingsskjemaet før de godkjenner. De vil ikke måle dette selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Da er det jo bare å føre på den høyden man føler for som er innenfor TUV papirene? Trodde det å få godkjent senekesett skulle være vanskelig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg godkjente mitt for et halvt år siden ca, sjekket de og målte høyde selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som de praktiserer dette på forskjellige måter over alt i landet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be kontrolløren om å ta seg et oppfriskningskurs.

Det er Biltilsynet som skal måle høyden og skrive den inn i vognkortet, ikke et verksted da de ikke har lov til å gjøre dette.

Verkstedet kan tilse at monteringen er gjort riktig og justere for/bakstilling slik at understellet er innenfor fabrikkens spesifikasjoner.

Evt. justere avlastningsventil der det er nødvendig.

Har vært borti denne trafikkstasjonen før, var vel de som ikke godtok Tüv-dokumentene fordi de var hvitt og ikke rødt papir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en ny mail hvor jeg spurte om hvorfor de ikke måler dette selv. Får se imorgen hva han svarer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontrollveiledningen har og er forandret to ganger siden august, revidert kommer endelig i ny utgave før 1.1.14 så her må du ha tunga rett i munnen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.