Bilen min er blitt rar.. 2009 Audi A4

Anbefalte innlegg

Hola, seniors and senioritas... Jeg har et spørsmål.

 

Min kjære A4 har begynt å være litt rar i det siste. Den rasler veldig på tomgang når den står i Drive. Det kan høres i Park også, men da ikke på langt nær så godt. Jeg har en misstanke om et eksosfeste eller noe som er løst, men jeg vet ikke. Og sjekke under bilen selv får jeg ikke til, for det er jo en plate under hele bilen. Og noen sted og få bilen opp og begynne og få av platen har jeg heller ikke dessverre. Noen tanker om det, eller forslag?

 

En annen ting er at den i ny og ned jager på tomgang. Det vil si KUN når motoren er noenlunde varm, og kun når bilen står i park. Aldri ellers. Jeg har en liten teori om en vakuum slange, men har ikke vam com og kan lese ut eventuelle feilkoder, og har igjen ingen sted og begynne og feilsøke selv, eller kompetanse om akkurat dette.

 

Har en time på Albjerk den 13.12.2013, men de skal ha 1500,- for og feilsøke. Syntes det er litt vel mye, men må jeg så må jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metallisk raslelyd? Høres det ut som en mobiltelefon som vibrerer på en tynn stålplate med masse små muttere på? :-) Kan være eksosklemmer, løs eksos eller det kan like godt være et varmeskjold som er løst :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men kan høres ut som løs eksos, eller varmeskjold som du sier.

Men hvordan er det normalt og løse dette? er det løs eksos, eller eksosklemmer, så er det jo greit nok, det må jo utbedres. Men er det varmeskjoldet, blir dette bare tatt av og er en løsning som tar 5 minutter og gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du manuell eller automat? Nå vet jeg ikke om det er samme problem på 2.0 tdi, men mener og ha lest at det kan gjelde disse og. Svinghjulet kan lage en sånn lyd når det blir dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Raslelyder er som oftest bare løse gjenstander som må festes, og er fort gjort :)

Om bilen er litt gammel (Ta min golf fra 1992 for eksempel) så er festene til varmeskjoldet bak rustet bort.. Ikke så mye å gjøre med den raslingen.. :)

 

Men ja, jeg tror at det er fort gjort å fikse bilen din om noe er løst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier park og drive så regner jeg med du har automat/dsg, og med automat så er det konverter istedenfor svinghjul :) men ja, på en manuell så kan massen i dobbelmassesvinghjulet "kollapse" så man får metallisk ulyd fra det :)

 

Har du mulighet for å filme og legge ut klipp av lyden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du manuell eller automat? Nå vet jeg ikke om det er samme problem på 2.0 tdi, men mener og ha lest at det kan gjelde disse og. Svinghjulet kan lage en sånn lyd når det blir dårlig.

 

Bilen er en 2.0 TDI med automat i fra 2009. Har hørt svinghjul lyder før på eldre biler, og de har ikke vært en slik lyd. Og håper absolutt ikke det er noen svinghjul her heller som er problemet, for det trur jeg neppe jeg har helt råden til nå :-p

 

Raslelyder er som oftest bare løse gjenstander som må festes, og er fort gjort :)

Om bilen er litt gammel (Ta min golf fra 1992 for eksempel) så er festene til varmeskjoldet bak rustet bort.. Ikke så mye å gjøre med den raslingen.. :)

 

Men ja, jeg tror at det er fort gjort å fikse bilen din om noe er løst :)

 

Da håper jeg på noe som du sier, og at det er relativt fort gjort. Høres ut som lyden kommer fra et sted fra fordørene og fremover. Ikke noe særlig lenger bak hvertfall.

 

- - - Updated - - -

 

Når du sier park og drive så regner jeg med du har automat/dsg, og med automat så er det konverter istedenfor svinghjul :) men ja, på en manuell så kan massen i dobbelmassesvinghjulet "kollapse" så man får metallisk ulyd fra det :)

 

Har du mulighet for å filme og legge ut klipp av lyden?

 

Det kan jeg selvfølgelig gjøre. Men det blir ikke før i ettermiddag siden jeg er på jobb nå. Men skal se om jeg får filmet det og lagt det ut litt senere i dag. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er automat er det ikke svinghjul på den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på hvilken automat det er. DSG har svinghjul. Måtte nettopp bytte det på min mor sin golf 5 med DSG og der var det en raslelyd som kun kom når den sto i park eller tomgang i drive. En alminnelig automat har ikke svinghjul, men trodde kanskje Audi og hadde gått over på dsg systemet på en 09 a4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på hvilken automat det er. DSG har svinghjul. Måtte nettopp bytte det på min mor sin golf 5 med DSG og der var det en raslelyd som kun kom når den sto i park eller tomgang i drive. En alminnelig automat har ikke svinghjul, men trodde kanskje Audi og hadde gått over på dsg systemet på en 09 a4?

 

Audi har ikke DSG på sine biler. De har enten stronic eller multitronic (MLT). Jeg har Multitronic kasse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi med S-tronic = DSG :)

(Forskjellige kasser avhengig av om det er langs- eller tverrstilt motor. A3 S-tronic = Golf DSG osv, 6/7trinns varianter osv begge steder).

 

(Audi kaller det vel ikke DSG, da. Men da har vi samme diskusjon som om Audi A3 har (ekte) Quattro eller ikke.............)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi med S-tronic = DSG :)

(Forskjellige kasser avhengig av om det er langs- eller tverrstilt motor. A3 S-tronic = Golf DSG osv, 6/7trinns varianter osv begge steder).

 

(Audi kaller det vel ikke DSG, da. Men da har vi samme diskusjon som om Audi A3 har (ekte) Quattro eller ikke.............)

 

Da lar jeg den diskusjonen ligge, og sier enkelt og greit at i min bil er det Multitronic (MTL). ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi har ikke DSG på sine biler. De har enten stronic eller multitronic (MLT). Jeg har Multitronic kasse :)

 

Eller Tiptronic. MLT er vel den svakeste kassen med mest feil på.

 

Audi med S-tronic = DSG :)

(Forskjellige kasser avhengig av om det er langs- eller tverrstilt motor. A3 S-tronic = Golf DSG osv, 6/7trinns varianter osv begge steder).

 

(Audi kaller det vel ikke DSG, da. Men da har vi samme diskusjon som om Audi A3 har (ekte) Quattro eller ikke.............)

 

For også S-tronic i biler langsstilt motor (A4, Q5 bla), ikke helt sikker her men går vel på hvilken motor bilen har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med dobbeltklutchkasser kan vi sikkert lage lange utredninger på :)

Og det avhenger ikke bare av motor, men også drivverk. Eksempelvis http://www.audi.no/etc/medialib/ngw/no/pricelists.Par.0003.File.pdf/prisliste_audi_a4-s4.pdf

- Audi A4 2,0 TDI 177 Hk har multitronic

- Audi A4 2,0 TDI 177 Hk quattro har S tronic

 

Dette er vel de mest utbredte av disse kassene (D= Dobbelclutch, Q=Quer/tvers, L=Längs/Langs, og tallet sier noe om hvor kraftige de er, ikke Nm direkte)

- DQ200, 7 trinns tørrclutch, typisk mindre bensin og 1.6TDI, opp til 250 Nm

- DQ250, 6 trinns våtclutch, første som kom, også på 1.9TDI, opp til 380 Nm

- DQ500, 6 trinns våtclutch, (nyere) Tiguan og (noen?) T5

- DLxxx for Audi A4 osv, har ikke helt oversikten her.

-- DL 501 er ihvertdall en (A4/S4 B8, Q5). Og typisk har Audi fått "DSG" relativt nylig

 

Sorry til trådstarter, dette hjelper vel ikke deg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry til trådstarter, dette hjelper vel ikke deg....

 

Hehe... De thjalp ikke meg i det hele tatt faktisk, annet enn at jeg lærte noe da :-p

Men nå har jeg Multitronic, 143hk og grevling (forhjulstrekk), så jeg bekymrer meg ikke for den biten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du mulighet for å filme og legge ut klipp av lyden?

 

Da har jeg tatt en film som jeg håper og tror dere kan høre lyden på. Bilen står her i revers rett før fruen skal rygge inn på parkeringsplassen.

 

Noen som blir noe klokere? :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er automat er det ikke svinghjul på den :)

 

MLT har svinghjul jo;)

 

Men dette kommer jo helt klart fra undersiden av bilen.. Få heist den opp og se på det.. Ikke vits å stå ved siden av bilen synse om alt mulig rart;) Det første som slo meg var faktisk svinghjul, siden lyden er såpass kraftig. Ellers er det ikke unormalt på disse at det bakerste eksosfestet blir slarkete i gummiopphenget som da lager en klirrelyd. Men det hørtes ikke ut som lyden din gjelder dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da var jo bilen på diagnose hos Albjerk i Drammen, og min største frykt er jo blitt et faktum.

 

Albjerk kunne fortelle meg at dette var girkassen som var på vei til og takket for et langt og godt samarbeid.

De trodde det kunne være svinghjulet, og noe annet, eller clutch platene i kassa. Da det visstnok var slike i MLT kassen til Audi.

Men for å finne ut av nøyaktig hva det er for noe, så måtte de ut med girkassa. Bare demonetring av girkassen ville koste oss rett i overkant av 12.000,-

HURRA! Fredag den 13'ende lenge leve : bh :

 

Men siden jeg og kona ikke har eid bilen lenger enn i 2 år (hentet den hos forhandler den 23.12.2011), så har vi If... Audi forsikring. Det er det samme som If... Superkasko. Så nå har dette blitt en forsikringssak. Leiebil i fra Hertz er bestilt, og vil bli hentet senere i dag. Albjerk tar resten av saken med If... og holder meg informert underveis. Men noe før nyttår er ikke bilen ferdig i alle tilfeller. Så får vi se på hva det kommer ut av dette. Siden bilen har gått over 150.000km (pr i dag ca 163.000km), så vil vi måtte betale en egenandel på 30% av reparasjonskostnaden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at det hjelper men jeg har lest så mye positivit om teomotors i Polen når det gjelder fix av automatkasser. Et godt stykke unna men prisen for komplett overhaling er det samme som kosten for kun demontering her i Norge. Tenkte jeg bare skulle nevne det.

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?186328-TEOmotors-i-Poznan-Polen

 

 

Kjedelig da :(

 

 

 

 

Edit:

Hadde jeg giddi å lest siste avsnittet også så hadde jeg sett at det er blitt en forsikringssak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag ringte Albjerk etter og ha hatt bilen siden fredag sist uke. De hadde nå fått godkjennelse av If til komplett diagnose. Det viste seg at det var svinghjulet som var deffekt, og ingenting annet som de fryktet. Alt annet var som det skulle. Så nå hadde de sendt pris til if på arbeidet og delen, og ventet på godkjenning. Svinghjulet var på lager i Sverige så de håpet de hadde det i morgen, eller senest fredag. Så det spørs om jeg har bilen før jula setter inn for fult, men den blir nok ikke borte så ekstremt lenge :) Prisen på det hele kommer totalt på 25.000,- men grunnet forsikringen så slipper vi med den minste egenandelen på 7000,-. Det var ganske greit egentlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag så ringte Albjerk meg igjen, på dagen en uke etter jeg fikk beskjed om at det var svinghjulet mitt, og forsikringssak ble opprettet.

Denne gangen var det ingen dårlig kontra beskjed som det hender man får. Bilen var ferdig reparert, bare å komme og hente bilen.

Tilfeldighetene ville ha det til at vi faktisk var ute å kjørte, så 15 minutter etterpå var leiebilen levert og Audien tilbake der den hører hjemme. :) Nå går den pent og kun med den vanlige diesel knattringen. Raskt levert av Albjerk, som har gitt meg suveren informasjon underveis. De hadde også forsøkt å få dette på reklamasjon siden de selv syntes det var alt for tidlig at noe slikt skulle gå i stykker, men fått avslag på det. De hadde og undersøkt om det var noen forlengede garantier på dette, men også negativt svar på dette. Totalt kostet denne reperasjonen oss 7000,-. Men det er uansett vesentlig bedre enn hva alternativet ville vært :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.