#1 Skrevet Desember 4, 2013 (endret) Hei! Hva er faren for hydrolocking med "eksponert" papirfilter? Å oppgradere til K&N, Green filter eller rett og slett "Biltema sportsfilter" er populært, og lager flott lyd. Men, i 98% av tilfellene vil bare motoren suge varmere luft, og ødelegge turbulensen i luftstrømmen. Varmere luft betyr i praksis "mindre" luft i forbrenningskammeret, og en lineær (Ikke turbulent) luftstrømning ødelegger målingen fra MAF, som blåser opp bensinforbruket ditt, og fjerner hestekrefter.. Om man plasserer filteret i en rørbøy, og utenfor motorrommet har man rettet opp disse feilene - Men filteret er mer eksponert. Hva er faren for hydrolocking om jeg kjører slik en stormfull nordnorsk høstkveld, eller ved ekstrem snøfokk på Saltfjellet om vinteren? Bildet er av en Golf 3 VR6, merk hvordan filteret ligger utenfor motorrommet, like bak der frontfangeren skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2013 (endret) Risikoen er ikke stor så lenge du holder deg vekke fra svære vanndammer og faktisk er litt observant på at du kjører åpent filter. Ser ikke helt hvor eksponert filteret er ut fra bildet, det kan være verre enn jeg tror. Bare pass på at filteret ikke er åpent mot bakken eller sitter for langt frem i fangeren så er du ganske safe. Men hvis du kjører standardmotor er det bedre å kjøre modifisert luftfilterboks uansett. (skru/skjær vekk rørbiter og plast som ikke trengs) Tjener ikke noe mer enn plass på å ha et åpent filter, MAF ble jo kalibrert for å stå der den står originalt og VW lager ikke horrible luftfilterbokser selv om de er glade i støydempingen sin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2013 Takk :-) Det er jo klart, frontfanger, frontleppe og sideskjermer vil jo gjøre utrolig mye, men ut fra der filteret står på denne bilen er det bare rett ned til bakken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2013 Kjør med org. Luftfilterboks med KN innsatsfilter. Bedre på alle måter. Åpent filter er for rånetasser med volvo 240 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2013 Det virker kanskje jalla, men støtter forslaget om original luftfilterboks som du borrer noen hull i - ser mye penere ut enn et rør som forsvinner i "intet" også. Sørg for at hullene blir på den nedre delen av luftfilterboksen, mot innerskjerm, ettersom det da er minst sjanse for å dra inn dritt. Filteret stopper jo det meste, men greit å ikke tilstoppe filteret og måtte bytte dette hele tiden. Den originale luftfilterboksen gjør jobben bedre enn et konfilter også, nesten 100% garantert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2013 Syns du skal lage deg ett slikt system jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2013 Dæsken! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...