Anbefalte innlegg

Hei

 

Skulle bytte batteri på S3en min i dag, og da la jeg først merke til at jeg har en vakuumslange som det har gått hull på, fikk ikke tatt bilde av den, men den sitter nedenfor innsuget, forsvant i ett T-kryss som går til en rund, svart, bensinfilter lignende plastsak (uten noe rør videre ut) som sitter montert ved siden av luftfilteret. Her var det sugd inn en del "drit" (støv, oljegrums) og det lager en fin sugelyd når man ikke tetter den med fingeren. Merket ikke noe forskjell i tomgangsturtall el. når jeg holdt den igjen, men lurer på hva dette er til, og om det er kritisk med å kjøre med dette, dersom det er helt nødvendig kjøring. Videre så peilet jeg oljen, den så forsåvidt fin ut, bortsett fra at det var antydning til ørsmå bobler på peilepinna, og når jeg åpnet påfyllingslokket la jeg merke til at det var dekket av ett hvitt lag innvendig.

 

Betyr dette at toppakningen har gått? Hva må isåfall gjøres, er det nok å bytte pakning og bolter, samt olje og diverse, eller er motoren klar for pensjon? Motoren har gått 205000, og har fulgt alle servicer frem til 170k.

 

Mvh Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis toppakningen. Hvis bilen opplever mye småkjøring, og heller ikke blir ordentlig varm over tid, er det helt normal at det samler seg "krem" på oljelokket. Som regel løser det seg med en lengre kjøretur. Nå vet jeg ikke hva slangen du beskriver er til, men hvis den er til oljeåndingssystemet, så kan det også gi mer fukt innvendig i motoren, spesielt på denne årstiden hvor vi har høy luftfuktighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har to turer i uka på ca 25mil, og kjøres 3-4km hver dag.. For å være på den sikre siden, så demonterer jeg toppen og sender den til overhaling i morgen. Kan være greit når bilen har rulla såpass langt uansett. Men tusen takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som bortkastet arbeid spør du meg...

Ved småkjøring får man kondens, og kan få majones i oljelokket og små vann perler i oljen.

 

En skikkelig flush og ny olje og nytt filter er nok motoren tipp topp igjen. Og 205 tusen km er ingenting !

 

Og skifte av veivhusslange bør du gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Roger, har sett det samme på biler som har blitt småkjørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som bortkastet arbeid spør du meg...

Ved småkjøring får man kondens, og kan få majones i oljelokket og små vann perler i oljen.

 

En skikkelig flush og ny olje og nytt filter er nok motoren tipp topp igjen. Og 205 tusen km er ingenting !

 

Og skifte av veivhusslange bør du gjøre.

Fikk sett over idag. Tror nok det bare er kondens. Ble mulig litt småengstelig når jeg så det først bare. Fikk sjekka kompressjonen i sylinderne og bytta tennplugger i samme slengen. Olje hadde jeg ikke nå, men tar det ila uka.. Burde jeg "skylle" gjennom med noe før jeg har på ny?

 

Hvor langt kan jeg forvente at denne motoren går? Hadde målinger på 12,7-12,7-12,5-12bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt vil DU den skal gå ?....

 

Dette svarte kundemottakeren min når jeg jobba på møller når en kunde spurte hvor langt bilen hans gikk...:)

 

Enten ta en motor flush - eller skift olje hyppig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.