Vurderer ny bil, det store motorvalget?

Anbefalte innlegg

Vurder en ny bil til neste vinter.

Vurderer da en skoda yeti 4x4 (hvorfor skoda? det er billig og har billige deler, og er meget fornøyd med skodaforhandelern vi har her i Bergen)

Har lyst på dsg, men vet egentlig om jeg vil ha dette itilfelle det ryker, slike kasser er ikke akkurat billige.

 

 

Motor jeg vurderer er 2.0 110hk diesel eller 1.8 tfsi 160hk bensin.

Begge er svært motakelig for rett ecu programering :P

 

Men vet ikke helt hvordan det reelle forbruker er på disse?

Og hva er best valg?

Registerreim intervall ect?

Noen mer erfaring med disse miksen?

 

Jeg har bare prøvd 110hk diesel og syns denne var grei, men ikke noe wow..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de alternativene du nevner mener jeg helt klart 1.8TSI.

 

110TDi synes jeg personlig er i det slappeste laget. Heller 140TDi om du ønsker diesel, den passer iallefall Octavia spot on. Har DSG på min Scout og den er fenomenal, om du følger serviceintervallene, flusher og tar oljeskift på girkassen hver 60k holder den nok lenge om du ikke chipper bilen.

 

TSIen har kjede såvidt jeg vet og på dieselen er det vel skifte av regreim på 120k km :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjøper ny Skoda fra norsk forhandler, og du ikke planlegger å ha den i mer enn 5 år, så dekkes eventuelle feil på DSG-kassen av nybilsgarantien i hele ditt eierskap. Men såklart, planlegger du å chippe den innenfor garantitiden og noe ryker i motor eller drivverk, så står du vel igjen på bar bakke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Objektivt er bensin best å kjøre kort med. Og diesel er best å kjøre langt med. Men ta for guds skyld hensyn til hva du liker å kjøre med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kommer nok til å kjøpe brukt, men da ganske ny.

Er det samme dsg kasse på 110 og 140 hk variantene?

Med rett programering så yter disse motorene det samme så motoren er nok ganske lik.

 

Har mest lyst på bensin, men redd det blir litt dyrt å holde denne i drift.

Noen som har erfaring med 4x4 og 1.8 tfsi 160hk?

 

Er villig til å droppe automat da jeg er redd for holdbarheten og kvaliteten på dette. Dumt da jeg egentlig bør velge dette på min neste bil grunnet skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg velger bensin så får jeg vel 6 trinskasse, slipper problemer med dobbelmasse-svinghjul og registreim hvert fjerde år?

 

110 hk har vel bare 5 gir når jeg tenker meg om, hvor storebror 140 hk har 6 gir.

Vet ikke hvordan det er med dsg da, men da er det sikkert ikke samme kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare 15000 i prisforskjell på 110hk og 140hk TDI, og TSI 160 hk er jo 25000 dyrere enn sistnevnte igjen, så her kan det vel ikke være så mye tvil. Liten vits i å chippe en 110hk og risikere å miste garantier osv for å spare 10000 kr, de pengene får du jo igjen når du selger bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.