#1 Skrevet Desember 9, 2013 (endret) Hei. Har en A6 Allroad som ble kjøpt for litt under 3mnd siden hvor reg reima skullle være byttet i oktober 2011 for 40k km siden(ifølge forrige eier har han gjort det på møller, møller sier nei). Om dette ikke er gjort kan jeg kreve reparasjonen dekket av selger? Så til saken: på vei til skolen i dag hørte jeg en lyd som om en reim flerret opp og slo i et deksel, svinget av veien og stoppet så fort jeg kunne, var ingen voldsomme lyder, men periodiske. Multi reima er ny, så må nesten være reg.reima. kan den ha hoppet over tenner og tatt ventiler uten at motor stoppet og laget voldsomt rabalder? Var på vei til eksamen så fikk ikke sjekket opp under panser og deksler.. Mvh frustrert student 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2013 "Skulle vært" i.h.t serviceintervall, eller "skulle vært" som i at selger påstod at det var byttet når du kjøpte bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 9, 2013 Begge deler tror jeg. Står i kontrakten at den ble byttet på 255, og det er også stemplet i serviceheftet av møller tønsberg. Datoen dette skal være gjort er mens han jeg kjøpte den av hadde den. Har nå sjekket med møller og dette de har de ikke inne i systemet, så misstenker at han aldri byttet reima.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2013 Hvis det ikke ble byttet av møller, og at han heller driver med svindel - Kan du til og med gå til sak mot han. Dersom han ikke kan bevise det, og møller ikke har det registrert - Da sliter han :-) Hvis det er stemplet og Møller ikke har gjort noe, er det faktisk dokumentforfalskning :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 9, 2013 Dette jeg tenker også. Skal ringe møller tønsberg i morgen å høre med de. Faren min (som bilen står på ) er medlem i NAF og der har de advokat hjelp mener jeg, så kontakter de om det viser seg at den ikke er byttet. Edit: Vil jo helst slippe noen rettssak, men vil ha det dekket om det viser seg at jeg har blitt lurt, eventuelt heve kjøpet. På møller koster vel denne 120k servicen 25-30000 kr, og jeg betalte 60 for bilen, så det er jo en betydelig kostnad i forhold til bilens verdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 9, 2013 Sant. NAF's advokater hjelper dere godt :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 9, 2013 Det er også reklamasjonsrett for den jobben som er utført og delene som er brukt. Men det er mye leamikk under de dekslene, og er det andre deler som har røket enn det som er skiftet så er det ingen reklamasjon. Møller har komplett oversikt over de delene som ble skiftet ved regreimbytte. Bør være ruller, vannpumpe og termostat. Jeg ville ha tatt en telefon til respektive verksted og forhørt meg om det som er skjedd. Jeg holder på med samme jobben nå selv i forbindelse med kambytte, og jeg ser en god del som bør skiftes/gåes over som ikke blir byttet ved standardjobb. Og da gar ikke min motor gått mer enn 165'.... Gjelder da ikke bare regreimbiten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 9, 2013 Ja er klar over dette. Men i serviceheftet er det huket av for 120k service så antar de har tatt hele pakka om det er gjort. Uforståelig om merkeverksted kun har har tatt reima og ikke løpehjul, ruller, strammer etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2013 I serviceheftet er det også eget punkt for tannreim, er dette huket av og stemplet av Møller? Møller skal som nevnt ha denne jobben i historikken på bilen. Dersom det ikke stemmer har du en god sak. Du får gratis advokat gjennom NAF, 2 eller 4 timer. I tillegg er det vanlig med juridisk bistand opp til 100.000 i ansvarsforsikringen på bilen din, normalt med en egenandel på 4000,- hvor du får 50% rabatt fra NAF. Så du kan komme veldig langt uten at det må koste deg så mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 9, 2013 altså... reima ble bytta for 40k km siden, i 2011... tror nok det blir vanskelig og "ta" selger for dette. du får ta dette på egen kappe. dette er en slitedel som kan ryke nårsom helst. hadde det skjedd 2 dager etter kjøp av bil hadde saken stilt seg annerledes.. du får evt høre med firmaet som bytta reima om dette er noe de dekker. men tviler sterkt. faen meg bare tull og ta tidligere eier for dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 9, 2013 Altså når jeg kjøper bilen i visshet om at reima er byttet for 40k km/2.5 år siden så antar jeg at den holder i de 5 åra eller 120k km som møller sier. Om det nå ikke er tilfellet så er det en ting, men om den ryker og motoren må overhales fordi han har gitt meg utiktige opplysninger så må det kunne gå på han? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 9, 2013 altså... reima ble bytta for 40k km siden, i 2011... tror nok det blir vanskelig og "ta" selger for dette. du får ta dette på egen kappe. dette er en slitedel som kan ryke nårsom helst. hadde det skjedd 2 dager etter kjøp av bil hadde saken stilt seg annerledes.. du får evt høre med firmaet som bytta reima om dette er noe de dekker. men tviler sterkt. faen meg bare tull og ta tidligere eier for dette Poenget her at det står i kontrakten at den er byttet og det er stemplet i servicehefte, hvis verkstedet som skal ha gjort dette ikke har kjennskap til bilen har han en god sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 9, 2013 hvorfor skulle ikke reima vært bytta? har du noen indisier på at noen har "jugd" på et bytte av registerreim? nei, du kan ikke garantere at reima holder 120k/5år ... du får ta av deksel og se på reima. om bilen fortsatt går så betviler jeg at den har hoppa over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 9, 2013 Her har jeg nok en følelse på hva som har skjedd. Bolten din på løphjulet på profilreima har knukket ! Standard feil på 2.5tdi V6 ! !!! Tipper du mangler servo osv ? Så da må du ta det på egen kappe.... Men du er student sier du, åssen tørr du og eige en 2.5 Tdi v6 ?? Må være lite lønnsomt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 9, 2013 Takk for innspill. Profilreim er nettopp byttet med ny opplagring osv til strammeren da denne røk, dette er ikke problemet her dessverre. Så det var noe støv på reg.reima men tenkte ikke mer over det. Grunnen til at jeg betviler det er at det står møller har gjort det og jeg ble fortalt dette av forrige eier. Snakket med møller i dag og de hadde det ikke i systemet. Skal ringe det spesifikke verkstedet i morgen for å være sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 9, 2013 Vært borti at bolten har ryki før. Derfor jeg skrev det. Om regreima har hoppet over så betviler jeg sterkt på at motoren din går, v6 Tdi er kresne på rett timing. Støv på regreim ? Så klart blir det med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 9, 2013 Ja bolten røk her, derfor profilreima ble byttet, så ikke dårlig gjettet. Det jeg håper på, for den gikk som normalt på tomgang så vidt jeg kunne høre da jeg stoppet den. Kjente det var litt slakk i reima til høyre for det venstre kamhjulet sett forfra (andre siden enn dieselpumpe reima). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 9, 2013 Har tanken slått deg at reg.reima kanskje er byttet utenom arbeidstid? Det kan forklare stempelet i boka og at det ikke er registrert i systemet... Men som sagt, betviler at motoren har timet over... Vanskelig og se noe på v6 Tdi også, er så innpakket i plastikk deksler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 9, 2013 Det har det absolutt, derfor jeg skal snakke med det aktuelle verkstedet, men kan ikke skjønne at de da får stemple med møller sitt stempel, da det skal være reklamasjon på reg.reim.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 9, 2013 altså... reima ble bytta for 40k km siden, i 2011... tror nok det blir vanskelig og "ta" selger for dette. du får ta dette på egen kappe. dette er en slitedel som kan ryke nårsom helst. hadde det skjedd 2 dager etter kjøp av bil hadde saken stilt seg annerledes.. du får evt høre med firmaet som bytta reima om dette er noe de dekker. men tviler sterkt. faen meg bare tull og ta tidligere eier for dette Ikke bare bare å selge bruktbil ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 9, 2013 nei, må slutte med slik. t.o.m slitedeler skal slå tilbake nå så 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 9, 2013 Ikke bare bare å selge bruktbil ... Bare for å kommentere dette. Greia er jo at jeg reagerer på at det ser ut som om reima ikke er byttet, slik jeg har fått opplyst. Dette er ikke en sak mot forrige eier om det viser seg at den har blitt byttet som han sa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 10, 2013 åssen ser du det? reima trenger ikke se ny ut etter å ha gått 40k km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 10, 2013 Som jeg har skrevet tidligere, fordi jeg har hørt på møller og de ikke har dette i systemet, noe de burde hatt da det er der denne servicen skal ha blitt gjort, både ifølge forrige eier og serviceheftet. Høres ut som du tror jeg driver en heksejakt på forrige eier, noe som ikke er tilfellet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 10, 2013 kan være glemt og bli ført opp. og om møller selv har fylt ut servicehefte at de har bytta reima, og tidligere eier som da var kunde har betalt. så bør du prøve og gå på møller før du går på tidligere eier. for da har han blitt ført bak lyse av møller.. sier ikke at du driver med heksejakt. men det er i dag for lett og gå på tidligere eiere for alt mulig. du skal være riiimelig sikker i din sak før du tar skrittet med og ta kontakt med tidligere eier.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...