Gåen regreim, hoppet over tann? AKE motor !feil funnet!

Anbefalte innlegg

Tror jeg har skrevet det lenger bak her at jeg skal ringe verkstedet så fort som mulig for å få klarhet i dette, som er i morgen.

 

Men det jeg lurer mest på med denne tråden er hvorvidt ventiler, og alt annet i toppene kan ha tatt kvelden når motoren gikk på tomgang da den ble stoppet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sier jo her at han har vært i kontakt med møller som forteller de aldri har tatt betalt for regreim bytte av tidligere eier?

Hvis selger ikke har kvittering på det og om arbeidet skulle være svart så sitter møller eller selger med svarteper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke ulovlig og bytte regreim selv og skrive i serviceheftet.

 

men om bilen går på tomgang enda, så betviler jeg at regreima har hoppa over :) da er det nok fort noe anna

 

har du sett nedi der enda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så klart det ikke er det.

Forstått det slik at ifl serviceheftet så har merkeverksted bytta regreim men det ikke ser ut til å være tilfellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ikke lov til og stemple i servicehefte på våres biler hvis det er gjort uten om arbeidstid.(Hobbykveld)Hvis vi gjør dette har vi ikke noe jobb lengere. Heller ikke eu-kontroll har vi lov til. Skal vi ha service med stempel i boka må dette bli gjort i arbeidstiden og vi må betale prisen en service koster. Vi får jo noe rabatt siden vi er ansatte. Dette gjelder også eu-kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Sindre :) Kunne ikke tenke meg at det var lov. Det er vel nesten 100% sikkert at det er i møller sine systemer om det er gjort der i arbeidstid også? Alle deler som kjøpes til et reg.nr lagres jo, så rart om en så stor service ikke skulle ha blitt tatt med..

 

I fare for å gjennta meg selv for mange ganger her så oppdaterer jeg med det jeg har nå. Da jeg kjøpte bilen den 17. september gikk meg og selger igjennom div. service historikk og kvitteringer. Jeg husker spesielt at han sa at han trakk frem at han hadde fått byttet reg.reim hos møller i vestfold(ganske sikker på at det var tønsberg). I serviceheftet er det huket av for oljeskiftservice, totalservice, "tillegg hver 60k km" og under "tilleggsarbeider" huket av for "hver 120k km". Nederst står det "tannrem skiftet pr. km-stand 255000", samme som han har skrevet i kontrakten vår. Dette er stemplet med "Møller bil Skadesenter Vestfold" sammen med tallene 218 og 852.

 

24.10.11 er datoen for dette, så det er jo kun 2 år siden, ikke 2.5 som jeg trodde. Finner det merkelig at en reg.reim skal ta kvelden så fort, så har derfor snakket med møller bil for å forsikre meg om at det forrige eier har fortalt meg stemmer, men det eneste forrige eier har betalt for hos dem i sit eie er en trykkslange, og de hadde uansett ikke i systemet sitt at denne servicen var tatt på møller. Skal derfor ta kontakt med det aktuelle verkstedet i morgen for å være helt sikker før jeg eventuelt tar en tlf til tidligere eier (som også er eller var medlem her på forumet) og hører hva han har å si om dette. Datoen og KM standen reg.reim byttet angivelig ifølge forrige eier og serviceheftet ble byttet var i tiden han eide bilen, så det er ikke mulig at dette er noe en tidligere eier enn han har svindlet seg forbi om det skal være tilfellet.

 

Og til deg Dan, såklart det er lov til å utføre service selv og skrive i boka, men jeg synes du skal lese igjennom innleggene her før du er så krass mot meg. Det er MØLLER sitt stempel som står i boka. Har servicen blitt utført og det bare er en feil i møller sine systemer så er det greit, da har jo forrige eier sitt på det rene, men om det ikke er tilfellet så har jo jeg blitt ført bak lyset ved kjøp av bilen. Mener å ha lest at denne servicen koster 25-30k på møller, og han hevdet i tillegg at de hadde av toppdekslene for å inspisere kammene, så vil si det hadde vært minst 30k for denne servicen. Jeg ga 60k for bilen, og en reparasjon til 30k er jo da en betydelig del av bilens verdi. Har ikke denne funnet sted slik han hevder har jeg jo blitt ført bak lyst og må kunne kreve kompensasjon for dette mener nå jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nederst står det "tannrem skiftet pr. km-stand 255000", samme som han har skrevet i kontrakten vår.

 

Kan du se om dette er skrevet samtidig med avkryssinger og stempel? (Farge penn, skrivemåte, skrift oppå stempel eller stempel oppe skrift osv). Og er tannrem et entydig begrep (er det det merkeverksted kaller det? eller reg.reim?) Er det avkrysningspunkt for dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spent på svar fra møller Vestfold nå. Om det viser seg det er ansatt som har gjort dette svart på kveldstid så sliter vel han litt om han har stemplet med jobbens stempel.

 

Det er helt greit å ta service svart, men når du stempler med jobbens stempel og "gir" den garantien det stempelet gir, da skal du være ganske sikker på at kunden ikke kommer tilbake!

 

Men ser du skriver dere gikk gjennom kvitteringer etc. Om han har kvittering på servicen så er det vel ikke noe problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du se om dette er skrevet samtidig med avkryssinger og stempel? (Farge penn, skrivemåte, skrift oppå stempel eller stempel oppe skrift osv). Og er tannrem et entydig begrep (er det det merkeverksted kaller det? eller reg.reim?) Er det avkrysningspunkt for dette?

 

Så litt nærmere på det nå, avkrysningene er gjort med blå penn(alle sammen) og km. for service, tannrem og dato med svart penn.. ikke avkrysning for tannrem, felt med KM stand som de skriver km stand til servicen når det blir gjort.

 

Så til dagens oppdateringer. Jeg ringte møller bil skadesenter vestfold og de virket helt uforstående til dette, da de utelukkene drev med SKADE og ikke hadde mekanisk verksted.. Javel tenkte jeg og ba hu sjekke alt som hadde blitt gjort/bestillt til bilen i 2011 og de hadde ingenting om reg.reim der.

 

Tok derfor en TLF til forrige eier som svarte med "oida, det var ikke bra" når jeg forklarte saken. Så kom han med at det var en som JOBBET på møller som hadde gjort dette utenfor arbeidstid når jeg spurte hvorfor den da var stemplet av møller. Når jeg da lurer på hvorfor den er stemplet av møller og sier enten han eller mekanikeren sitter med svarteper og skal ordne opp i det svarer han bare at han skal ringe mekanikeren med en gang..

 

Kjenner jeg blir ordentlig forbanna når han la ut i det vide og brede ved kjøp om at han fikk det gjort på møller så det ble gjort ordentlig. Jeg husker bla. at jeg spurte han om kommentaren demmes om kammene sto i kvitteringen(de sjekket visstnok kammene og de skulle være bra), noe han sa de ikke gjorde (rart tenker jeg, da møller pleier å notere ned på fakturaene ting de finner ved sjekk). Han pratet seg vel bort fra denne kvitteringen for jeg tenkte jo ikke noe mer på dette etterpå.. : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men for h.... har du fått bekrefta at regreima faktisk er defekt her nå? eller skal du på død og liv ha den bytta fordi du føler deg snytt?

 

sorry at jeg er krass. men folk i dette landet har blitt så kravstore at man blir helt matt.. virker som at folk tror at å kjøpe bil av privatperson er det samme som og kjøpe av firma. kryss meg her og kryss meg der. få bekrefta at det faktisk er regreima som har kamma over.

 

for om den har hoppa over, så tror jeg ikke den ville gått noe særlig pent på tomgang. at du har en "reimdaske lyd" kan komme fra noe anna..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men for h.... har du fått bekrefta at regreima faktisk er defekt her nå? eller skal du på død og liv ha den bytta fordi du føler deg snytt?

 

sorry at jeg er krass. men folk i dette landet har blitt så kravstore at man blir helt matt.. virker som at folk tror at å kjøpe bil av privatperson er det samme som og kjøpe av firma. kryss meg her og kryss meg der. få bekrefta at det faktisk er regreima som har kamma over.

 

for om den har hoppa over, så tror jeg ikke den ville gått noe særlig pent på tomgang. at du har en "reimdaske lyd" kan komme fra noe anna..

 

Så du mener det er greit av selger å forsikre meg om at reima er bytta hos møller for 2 år siden, noe den ikke er? Som jeg skrev tidligere i tråden her så har jeg hatt av det ene dekslet forran reg reima og den er veldig slakk, men ikke røket så jeg er helt sikker på at det er denne. Om du skal komme med synsing på ting her så kan du lese igjennom tråden først, ikke komme med dritt som jeg må svare på gang på gang. Hadde reima vært skiftet hos møller vill det vært reklamasjon på jobben!

 

Om du hadde kjøpt et hus som det var drenert rundt for 2 år siden, fått med et papir på dette og oppdaget at kjelleren var full av vann tre måneder etter kjøpet, hadde du da tenkt at "jaja, dette var dritt men huset er jo ikke nytt så får vel bare bite i det sure eple" uten å rette noe krav mot tidligere eier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selger har da ikke løyet han. reima ble bytta på møller den. om det skjedde kl 09:00 eller kl 18:00 har jo ingen praktisk betydning, reima ble bytta av en som kunne det.. at mekaniker har "triksa" serviceboka blir noe anna, men det får stå for mekanikers regning.

 

men prøv nå og finn ut om reima faktisk har hoppa over nå før du tar saken videre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den har hoppa over eller ikke er jo nesten uvesentlig i denne saken, da det må repareres uansett. Det er jo eventuelt størrelsen på erstatningen/regningen som blir påvirket av dette, ikke noe skyld. Det har alt å si om den ble byttet i arbeidstiden eller ikke, da jeg kunne reklamert til møller på det om den var det, noe jeg handlet i tro om. Virker som om du mener at man kan si og skrive hva man vil når man selger noe uten at det får konsekvenser i ettertid om man har lurt noen?

 

Jeg har min tvil til om reima er byttet i det hele tatt, men det får jeg vente med å si noe om til jeg får sett mer på det og ser hvordan den ser ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså, hvorfor reparere noe som ikke er ødelagt? finn ut om regreima faktisk har kamma over du før du gjør noe mer.

 

om reima er bytta privat eller ikke har ikke stort og si, den er bytta. er ikke noe krav om at reima må byttes av en proff. bytta er bytta. at neket av en mekaniker ha vært så lur og satt jobben sitt stempel på svart arbeid må bli mekaniker/arbeidsgivers problem.

 

få skrudd opp, sjekka om alt står på linje, kan være noe så enkelt som løs strammer..

 

dette kan ikke forutsees av noen, uavhengig om jobben er gjort proft/hjemme ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått sjekket at dette ikke er klima rein eller vifte reim? Syns det er merkelig at bilen skal gå i hele tatt om en strammer har tatt kvelden.

Klima og viftereim blir kunn byttet om di er tydelig slitt, var en kamerat som røyk klimareima ca 1 år etter reg reim bytte hos møller, ikke unormalt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, disse reimene byttet jeg for ca 3 uker siden, så er nok ikke disse. Har kjent på reg.reima og den er veldig slakk, så er 99% sikker på at denne er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de nettopp er byttet er jo enda større grund til å lure. Kan være feil montering eller feilproduksjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye kan du vri registerreimen på det lengste strekket den har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som dere utelukker at det kan vær reg.reim som har revnet her? De to andre reimene ble byttet for få uker siden, her er det ikke noe hokus pokus ved montering. Jeg har kjent på regreima ved venstre topp forfra og denne er veldig slakk, den skal være helt stram. Hva mer må jeg ha konstatert for at dere skal være med på at registeret er problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som dere utelukker at det kan vær reg.reim som har revnet her? De to andre reimene ble byttet for få uker siden, her er det ikke noe hokus pokus ved montering. Jeg har kjent på regreima ved venstre topp forfra og denne er veldig slakk, den skal være helt stram. Hva mer må jeg ha konstatert for at dere skal være med på at registeret er problemet?

 

Og hva mener du med helt stram? Så stram at du ikke kan vri den 1 grad en gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva mener du med helt stram? Så stram at du ikke kan vri den 1 grad en gang?

 

Jeg har bare tatt av det ene dekselet over reg reima da jeg ikke har fått bilen hjem enda, så blir jo vanskelig å beskrive, men reima var mye slakkere det ene stedet jeg fikk kjent enn hva den var da jeg byttet de to andre reimene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter deg i at du har kjøpt en vare som du ikke har fått. Selger har annonsert at bilen har hatt regreimbytte hos Møller, og i denne opplysningen ligger det verdi i form av rett til reklamasjon om reparasjonen skulle vise seg mangelfull. Selv om bilen er forbi 5 års reklamasjonsrett, så har Høyesterett uttalt at det ligger 5 års reklamasjonsrett på reparasjoner som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år selv om reklamasjonsretten på hovedvaren (bilen) er utgått. Fakta er at selger har løyet og/eller holdt tilbake informasjon som har relevans for bilen, og det blir slått hardt ned på i alle saker som blir omhandlet av offentlige instanser. At det er en privatperson som selger bilen er ikke formildende, og vedkommende har samme ansvar som et firma. Tiden med "sagflis i diffhus" er forbi! Opplys alltid det du vet om bilen, og i ditt tilfelle så ville det for selger ikke ha spilt noen rolle om han hadde innrømmet faktiske forhold. Det var ca 70' du gav? Du hadde allikevel kjøpt bilen om selger hadde opplyst at det var en mekanikerkompis som hadde skiftet reimen.

 

MEN det må FØRST konstateres hva som faktisk er feil med bilen! Det er i grunnen først da du kan gå videre på selger. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at dere tre vil ha så stor egeninteresse av å få dette i stand igjen at dere vil komme frem til en løsning. Selger har innrømmet forholdet, og viser vel egentlig interesse for at det skal bli løst. Mekaniker vil nok være redd for forholdet til arbeidsgiver og du har interesse av å få bilen hel igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel hele essensen i dette ja. Burde kanskje sjekket litt mer før jeg skrev her, men bilen skal hjem i dag, så da blir det forhåpentligvis tid til å se litt på det.

 

Takk for godt skrevet innlegg :thumbup:

 

Edit:

Da er feilen funnet, og det var akkurat slik som jeg trodde, en stor flenge i reima.. Den var strammere enn jeg hadde sett for meg, så har nok sluppet unna ras her da den også turnet fint rundt på starteren.

 

hubyma9e.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter deg i at du har kjøpt en vare som du ikke har fått. Selger har annonsert at bilen har hatt regreimbytte hos Møller, og i denne opplysningen ligger det verdi i form av rett til reklamasjon om reparasjonen skulle vise seg mangelfull. Selv om bilen er forbi 5 års reklamasjonsrett, så har Høyesterett uttalt at det ligger 5 års reklamasjonsrett på reparasjoner som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år selv om reklamasjonsretten på hovedvaren (bilen) er utgått. Fakta er at selger har løyet og/eller holdt tilbake informasjon som har relevans for bilen, og det blir slått hardt ned på i alle saker som blir omhandlet av offentlige instanser. At det er en privatperson som selger bilen er ikke formildende, og vedkommende har samme ansvar som et firma. Tiden med "sagflis i diffhus" er forbi! Opplys alltid det du vet om bilen, og i ditt tilfelle så ville det for selger ikke ha spilt noen rolle om han hadde innrømmet faktiske forhold. Det var ca 70' du gav? Du hadde allikevel kjøpt bilen om selger hadde opplyst at det var en mekanikerkompis som hadde skiftet reimen.

 

MEN det må FØRST konstateres hva som faktisk er feil med bilen! Det er i grunnen først da du kan gå videre på selger. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at dere tre vil ha så stor egeninteresse av å få dette i stand igjen at dere vil komme frem til en løsning. Selger har innrømmet forholdet, og viser vel egentlig interesse for at det skal bli løst. Mekaniker vil nok være redd for forholdet til arbeidsgiver og du har interesse av å få bilen hel igjen.

 

 

Kverulere litt mer jeg da..

 

nr 1.. regreim og 5 år? hvor har du det fra? når hevdes det at ei regreim skal være lengre?

 

nr2.. tidligere eier har faktisk skiftet regreim på møller, dog ikke i arbeidstid. den er like fult byttet.

 

nr3.. nåværende eier bør kjøpe seg ett reimsett og bytte reima sjøl.. legge saken død.

 

nr4.. om folk vil ha et forutsigbart bilhold, så kjøper man ikke en A6 med 2.5TDI 6'er. man kjøper ny bil med fabrikksgarantier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes også det er veldig tynt grunnlag og ta forrige eier for. Reima ble byttet av en møller mekaniker og sikkert gjort på verkstedet de sitt og. Jeg er heeelt sikker på at denne bilen hadde du handla uansett om han hadde forklart at det var en kompis på møller som bytta den. Stemplet i boka er det jo han mekanikeren som har satt der og ikke forrige eier. Skal du absolutt ta noen så må det jo være skadesenteret da siden det er de sitt stempel som står der. Må nok en gang si meg enig med Dan. Dette burde du bare fikse selv og legge saken død. 2,5tdi og student ? finn deg en annen bil ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.