Gåen regreim, hoppet over tann? AKE motor !feil funnet!

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke dere jeg. Fyren har kjøpt bilen og fått beskjed at regreim er byttet på verksted. Det er jo en sikkerhet som gir en garanti. Hvorfor skal han ikke bruke den? Tipper han mekanikern gjerne vil fikse dette fremfor at jobben hans får vite at han har stemplet servicehefte på kveldstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er at folk skal ha full garanti når de kjøper bruktbiler også når de kjøper fra privatpersoner. Det har jo gått helt over styr. Ser jo flere skrekkhistorier her på forumet der folk har solgt biler og igrunn har endt opp med å kjøpe de tilbake pga at noe har skjedd galt som de ikke kan noe for. En bil krever vedlikehold. SPESIELT en 2,5tdi. Det er jo ikke forrige eier sin feil at registerreima ser sånn ut. Og hvis forrige eier hadde ved salg informert om at en kompis hadde tatt det så hadde han fortsatt gått på forrige eier. Bare les første post.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dere altså slått dere til ro med en regning på 15k når forrige eier har løyet om om dette ved kjøp? Jeg har ingen form for bevis for at reima i det hele tatt er byttet nå som det ikke kan bekreftes av møller, kun hans ord som sier det og et (tydeligvis) verdiløst stempel i serviceheftet.

 

Dere skriver også at jeg hadde kjøpt bilen uansett, men da hadde jeg jo krevd en kvittering for delene. Er dere virkelig uenige i at jeg har fått uriktige opplysninger om en vesentlig service ved kjøp av bilen? Nå har det tilfeldigvis oppstått en feil som har med denne uriktige opplysningen å gjøre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner fort ut om delene er byttet, står ofte dato stempling både på vannpumpa og diverse løpehjul med f.eks 07-11, 0711,711 som vil si juni 2011.

Om du finner noe slik, så er du helt sikker på at den er byttet, og da kommer du ikke langt.

 

Selv om ei tannreim er skiftet kan det i ettertid oppstå feil som gjør at den ryker/flerrer/revner, kan være en bolt som har knukket, havari på vannpumpe har jeg også sett på 2,5TDI som hadde gått 40 000km, dette var fordi han som hadde byttet den hadde strammet reg.reim for hardt og dette gikk da utover

lageret i pumpa...

 

Så selv om reima faktisk er bytta har du 0 garanti.....om verkstedet finner en annen feil.

 

Trur rett og slett at du bør finne deg en annen studentbil jeg altså, om du syns dette blir dyrt så får du bare vente til dieselpumpa (PSG ECU i pumpe) ryker, da må pumpa ut og psg må skiftes og kodes og kjøres i benk, kammer ryker, vippearmer faller av og ramler nedi toppen og noen ganger nedi bunnpanna, turboen ryker (dåsa på turboen) matepumpe i tank osv....skal jeg nevne mer?

Selv om ting jeg nevner ovenfor er byttet så skal jeg garantere deg at innen 2 år så har noe med dette jeg skriver skjedd om du fremdeles har bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette trenger heller ikke være dårlig utført arbeid. Svekkelse på deler forekommer. Og stempel i bok gjelder lite om ikke kvittering finnes mtp reklamasjon. Du kan heller ikke ta personen opp mot verksted om personen som privat har stemplet boka for utført arbeid. Hvilken som helst mekaniker stempler boka si for den bilen personen eier når han/hun utfører service. (Edit: leser at det er mekaniker kompisen som har stemplet,dette i seg selv er ikke helt bra)

Først må du påvise hva er årsaken. Kan være intern motorfeil. Om verkstedet påviser feil ved arbeid så skal du klare å henge en privatperson for å ha skrudd feil på bilen sin. Sålenge ikke bilen er solgt i næring blir det privat.

Mulig du finner hjemmel for dette med stempling som privat, men den må tolkes frem:)

Blir vel hengt nå sikkert:D

 

Ser ut som reima er slitt av. For stram? Byttet på billig metoden ved kun å bruke korrekturlakk som merking av nullpnkt.

Jaja. Skjønner det er en kjip situasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de andre her, bytt bil fortere ****, kjenner en til som har hatt 2.5tdien som student bil... han har hittil sluppet unna motorras, men det kommer snart da han har hatt andre trøbbel og uhell med bilen, en ulykke kommer skjelden alene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blander meg inn jeg også :) forrige eier har muligens handlet i god tro, i og med at han har betalt en møller mekaniker og fått stempel i boka, MEN hvis garantien skal gjelde så må det være ført inn i møller hiddenbase. Det er mekanikeren som er den "kriminelle" i denne sammenhengen, han har tatt betaling for en jobb og stemplet det med møller sitt stempel, uten at dette har noen verdi

 

Greit å diskutere Dan, men jeg er uenig med deg, Kjøper har ikke fått det han har betalt for og har rett til å være misfornøyd. Biler med komplett servicebok selges dyrere en de uten.....

 

Du må prate med mekanikeren, og la han betale for ny service, alternativt annmelde han for dokumentfalsk. Er han en kjeltring vil du mest sannsynlig ende opp med å punge ut selv. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så du mener det at når man i dag kjøper en gammal brukt-bil, så skal forrige eier dekke alt av påkost av slitedeler?

 

for det er jo i praksis det du faktisk sitter der og skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så du mener det at når man i dag kjøper en gammal brukt-bil, så skal forrige eier dekke alt av påkost av slitedeler?

 

for det er jo i praksis det du faktisk sitter der og skriver.

 

Leste vi det samme innlegget?

Det Geir skriver er helt tydelig vinklet spesielt inn på denne saken, og er inget generelt utsagn om at ALLE bruktbilselgere bør punge ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva en selger må dekke av reparasjoner av solgt bil er helt avhengig av feil og mangler som beviselig har vært på bilen, og som selger måtte ha visst om men ikke opplyst om. Videre så er det også avhengig av hva som opplyses under salg. Det er fristene å pynte på annonsen, men er ikke bilen 100 % strøken, så skal man heller ikke skrive dette. Opplys om det du vet og ikke vet, og bruk kontrakt hvor feilene føres opp. Det er også greit å få med at bilen selges som den er og at kjøper har besiktiget bilen. Skal du selge et "vrak" kan det være greit å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så du mener det at når man i dag kjøper en gammal brukt-bil, så skal forrige eier dekke alt av påkost av slitedeler?

 

for det er jo i praksis det du faktisk sitter der og skriver.

 

Det er forskjell på en reg.reim og et sett med bremseklosser. En reg.reim har et intervall for når den skal byttes, hvor levetiden er "garantert" for dette intervallet da det er en så vital del. Det at du ser på dette som en normal slitedel fatter jeg ikke, det er bare griseflaks at motoren min sannsynligvis ikke er ras.

 

Du skriver også at jeg bare bør kjøpe en reim og bytte selv, noe jeg sikkert kan klare om jeg tar meg god tid og studerer guider(som den fine steinar har på forumet her), men jeg har ikke lyst til å gjøre dette av frykt for å gjøre noe galt. Også for min og fremtidig eier sin del så er det en trygghet at det er byttet på verksted.

 

At du ikke vil bruke en mulighet til å reklamere mot selger om du kjøper en vare som får en feil som selger har gitt uriktige opplysninger om får det være din sak. Når han sier til meg i ettertid at han fikk det stemplet fordi det er "kjekt å ha" så er det jo liten tvil om at han vet hva han har gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann , hiver meg på her : vinke :

 

Reg.reim er nok en slitedel på linje med andre slitedeler , ingen 100% garanti for at denne holder de gitte tall.

Men sett ut i fra antatt slitasje og testing av slitasje på reim i motor , er det ut i fra det grunnlaget satt en periode på 5år (pga morkenhet/matrial tretthet) og kjørelengde @ 120Tkm (pga bruksslitasje) for å bytte denne.

Men hvem vet , kansje kan det være en svekkelse fra fabrikk som gjør at den er skadet.

 

Altids noen ting som ikke holder antatt levetid :)

 

Skal du komme noen vei med full dekning av dette , tror jeg du bør kunne komme med håndfaste bevis hvorfor denne har en skade pga fks Feilmontering eller at reima er eldre enn avtalt.

Har du noen bevis?

 

Selger har nok solgt bilen i "god tro" om at dette var i den skjønneste orden , og kan ikke lastes for dette i mine øyne.

Om reima Monteres av Møller-ansatt , Mekonomen ansatt eller Privatperson er i grunn likegyldig så lenge denne personen gjør det etter boka og har rett utstyr.

MEN , Hvis det stemmer at mekaniker har stemplet dette utenom Arbeidstid "for å få det i boka" , uten møllers system i ryggen er det mulig du har noe å banke i bordet med.

Selv om jeg personlig ikke tror du kommer noen vei på denne stien desverre..

 

Jeg ville gått i dialog med selger om mulig deling av denne regningen (altså ikke full dekning , siden du har brukt bilen i rundt 3mnd og ikke i "rimelig tid" etter kjøp)

Kansje blir dere enig om en løsning , men at DU må belage deg på å betale NOE , om ikke hele summen er nok av stor sannsynlighet.

 

At du føler deg i en litt urimelig situasjon skjønner jeg (er vel en smak av den samme urimeligheten som alle andre Allroad eiere har følt siden starten på 2000tallet , da disse "ikke akkurat feilfrie" bilene kom for salg , da bla Kammer ikke gikk lenger enn 100.000km og bileier ikke fikk dekket ett rødt øre av møller.

Hans Frisak hadde en fin artikkel om akkurat dette i ett av treffpunkt bladene midt på 2000 tallet :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den ikke holder antatt levetid er greit nok det, men her er det under halvparten av tiden på alder og 1/3 på KM. Jeg er fullt klar over ryktet disse bilene har, men akkurat denne tingen skulle være grei fordi det var såpass kort tid siden og det var gjort på møller.

 

Jeg er også klar over at det er rimelig at jeg betaler deler av det selv, men er dere virkelig ikke enige i at jeg ikke har fått det jeg ble fortalt ved kjøp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg er også klar over at det er rimelig at jeg betaler deler av det selv, men er dere virkelig ikke enige i at jeg ikke har fått det jeg ble fortalt ved kjøp?

 

Jeg mener du har fått som fortalt , men har havnet i en urimelig/sur/kjedelig situasjon.

 

¤Du kjøpte for 3mnd siden , altså ikke 1 uke , 2 uker , 3uker ... men 3mnd.

¤Reima er bytta som fortalt og etter intervall

¤Reima har kjørt 40.000km siden bytte

¤Reima er 2/3år siden bytte.

 

Altså , Ingenting av disse punktene har skjedd i den seneste tiden.

Og du har kjøpt brukt bil av en privatperson , der Selger har handlet i god tro og solgt bilen med byttet regreim.

 

Men du kan jo prøve å få forhandlet noe frem , om mulig pga dette stemplet som på ett eller annet vis har havnet i serviceheftet utenom møllers system :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.