#1 Skrevet Desember 11, 2013 (endret) Bilen er en Audi a4 B6 2002 2.5 tdi AKE 180hk. Heisan folkens. Naboen min røyk injection pumpa si på bilen sin her en dag. Etter mye surfing så fant vi ut at en lett fiks kunne få pumpa til å gå igjen. Vi var litt skeptiske men bestemte oss for å prøve å gjøre dette på den billige måten. Så vi satte i gang med å åpne styreenheten til injection pumpa den ligger lett tilgjengelig når du tar av motor dekselet. Skrudde av de 5 skruene til dekselet som jeg har merket av med sort. Under her kommer du til et nytt deksel. Her måtte vi i gang med et ferskt knivblad å skjære rundt og deretter bruke to små skrujern til å brekke dette opp. Så var det bare å lete etter feil ved printkortet. Det var i vårt tilfelle ikke vanskelig å finne feilen, da det var en leder som var så å si brent helt vekk fra denne transistoren. Jeg har merket transistoren og hvilken ledning som var brent vekk hos oss. Dette er vist en svakhet på disse pumpene. Der jeg har lest at 99% av feil på injection styreenheten forårsakes av dette. Denne transistoren er ikke mulig å redde så vi bestilte oss en ny transistor. Pris på denne var 115 kr inklusiv frakt. I tillegg til dette trengte vi loddetin, flussmiddel og lodde bolt og noen nye ledninger. Vi brukte kordeler fra en cat5 kabel slik at vi hadde beskyttelse på. Deretter klippet vi vekk de gamle ledningene og vasket vekk området vi skulle lodde på. Her ligger det et slags gel aktig belegg over som du må pirke vekk. Før du går over loddepunktene med flussmiddel. Du kan se området på bildet her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2013 (endret) Her er alle lodde punktene. Og her er hvordan vi loddet dette. Etter dette så resatte jeg alle feilkoder og prøvde å starte. Den startet på 2. forsøk, og sveiv som ei klokke. Denne operasjonen sparte oss for mange kroner og jeg håper at dette kan spare andre også for mange kroner. Her har dere en video som viser en polakk som gjør denne jobben på samme type pumpe. Slik at dere kan se litt hvordan ting skal gjøres. Jeg er også nødt til å nevne at dette er ikke bilder jeg har tatt. Men er bilder jeg har kopiert fra andre som har gjort samme jobben. MvH Morten Olsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2013 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...