Audi a4 2002 2.5 TDI gåen injection pumpe løst.

Anbefalte innlegg

Bilen er en Audi a4 B6 2002 2.5 tdi AKE 180hk.

Heisan folkens.

Naboen min røyk injection pumpa si på bilen sin her en dag. Etter mye surfing så fant vi

ut at en lett fiks kunne få pumpa til å gå igjen. Vi var litt skeptiske men bestemte oss for å

prøve å gjøre dette på den billige måten.

Så vi satte i gang med å åpne styreenheten til injection pumpa den ligger lett tilgjengelig når du tar av motor

dekselet. Skrudde av de 5 skruene til dekselet som jeg har merket av med sort.

0313001332.jpg

Under her kommer du til et nytt deksel.

0313001327.jpg

Her måtte vi i gang med et ferskt knivblad å skjære rundt og

deretter bruke to små skrujern til å brekke dette opp.

DSCF1267.jpg

DSCF1268.jpg

Så var det bare å lete etter feil ved printkortet. Det var i vårt tilfelle

ikke vanskelig å finne feilen, da det var en leder som var så å si brent helt vekk

fra denne transistoren. Jeg har merket transistoren og hvilken ledning som var brent vekk hos oss.

Dette er vist en svakhet på disse pumpene. Der jeg har lest at 99% av feil på injection styreenheten

forårsakes av dette.

before change.jpg

Denne transistoren er ikke mulig å redde så vi bestilte oss en ny transistor.

IRFZ44N.jpg

Pris på denne var 115 kr inklusiv frakt. I tillegg til dette trengte vi loddetin, flussmiddel og lodde bolt

og noen nye ledninger. Vi brukte kordeler fra en cat5 kabel slik at vi hadde beskyttelse på.

Deretter klippet vi vekk de gamle ledningene og vasket vekk området vi skulle lodde på. Her ligger det et

slags gel aktig belegg over som du må pirke vekk. Før du går over loddepunktene med flussmiddel. Du

kan se området på bildet her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

STEP 2.jpg

Her er alle lodde punktene.

STEP 3.jpg

Og her er hvordan vi loddet dette.

another before pic 2.JPG

Etter dette så resatte jeg alle feilkoder og prøvde å starte. Den startet på 2. forsøk,

og sveiv som ei klokke.

Denne operasjonen sparte oss for mange kroner og jeg håper at dette kan spare

andre også for mange kroner.

Her har dere en video som viser en polakk som gjør denne jobben på samme type pumpe.

Slik at dere kan se litt hvordan ting skal gjøres.

Jeg er også nødt til å nevne at dette er ikke bilder jeg har tatt. Men er bilder jeg har kopiert

fra andre som har gjort samme jobben.

MvH Morten Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.