Problemer med regulering av varmeapparat (klimaanlegg) S6 C4 2.2TQ

Anbefalte innlegg

Jeg har overhodet ikke mulighet til og styre varmen på varmeapparatet i bilen.

 

Om det står på LO med AC innkoplet eller 30 grader, blåser det bare lunka...

 

Varmen kommer som den skal når motor begynner og bli varm, og den er stabil på temp, både motor og varmen som kommer ut av dysene.

 

Legger også merke til en annerledes lyd når jeg går fra 18 til LO, så det er jo tydelig at det er noe på gang, men det skjer liksom ikke så mye mer enn det..

 

 

Har hørt snakk om at det sitter en el.motor til regulering av et spjell her, noen som har tatt i dette?

 

Hadde vært greit med litt mer varme ettersom vinteren begynner å nærme seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet på a6n min. Spjeldet og motoren sitter på førersia i vannkassa. Jeg tok bare av motoren så nå står den på maks varme :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var liksom inne på samme tanken selv, men det hadde jo vært veldig greit og få orden på det :)

 

Hvordan er det og komme til på denne vannkassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurrant nok det. Opp med dekselet som ligger foran viskerene også ser du svære varmeapparatklumpen :P Mener jeg løsnet litt på viskeroverføringa for å komme til reguleringsmotoren til spjeldet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan oppdatere med at jeg gikk løs på problemet i går. Fulgte guiden på Nordicaudi.

Gikk lekende lett faktisk. Prøvde motoren med et 9v batteri og det var helt dødt. Plukket ut børstene og gjorde alt gullende rent med bremserens og trykkluft. Satt det sammen og smurte akslingen på motsatt side, fungerte som bare det!

 

Så Jan Aimar, jeg anbefaler deg og bare fikse motoren. Enklere enn det ser ut som :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har sett guiden selv. Bare aldri giddet :P haha. Nå ryker rust6'en i deler uansett :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et lignende problem på en 96mod A6. Det blåste bare kaldt, og spjeldet flyttet ikke på seg. Men når selve motoren blir tilkoblet 9v funker den.

Spjeldet/ene som styrer hvor luften skal komme ut fungerer heller ikke. Det kommer bare luft ut de midre dysene uansett instilling.

Det sitter jo også en form for sensor inne i den klompen som motoren til varmespjeldet sitter. Kan denne ha ryket, og vill det eventuelt føre til feil med utblåsingen?

Noen som vet dette?

 

Håper det er greit at jeg låner tråden din Benjamin, da du allerede har funnet feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til diagnose så kan du kjøre en slik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har diagnose, og skulle i gang å gjøre det, men selvfølgelig trengte jeg en 2x2 overgang som jeg ikke har.

Men det er vell mulig å lese ut feilkoder på panelet?

Men når jeg ser i etka så ser jeg alle styre spjeldene, men jeg ser bare motoren til varmespjeldet og resirk,spjeldet. Hva er det som styrer spjeldene på hvor luften skal komme ut henn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skal gå å lese ut fra panelet, men usikker på fremgangsmåte. Akkurat hvordan styringene til luft funker vet jeg ikke på den bilen. Har bare vært oppi vannkassa på min og kikka :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare låne tråden ja :-)

 

Hvis du tenker på sensoren som ligger oppi boksen sammen med motoren, så er dette et potmeter som senser litt på vinkelen på spjellet.

Kan være denne som tuller?

 

Ang diagnose:

 

Sett på tenninga, hold inne resirknappen og trykk en gang på pil opp. Etter dette trykker du resirk en gang til, da går den gjennom alle feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo oppdatere litt i tillfelle andre trenger svar.

Var å kjøpte ''ny'' motor til varmespjeldet, og begge motorenne som justerer på spjeldene i forhold til hvor luften skal komme ut.

Ohmet potmeteret på den nye og gamle motoren, og her var verdiene helt like, altså ikke noe feil med denne motoren.

Byttet da hele panelet da jeg hadde dette ligende å da fungerte motoren til varmespjeldet, samt den ene motoren til ''utblås'' spjeldet.

Plukket ut hele huset med begge disse motorenne i fra dashbordet (drittjobb) og fant da ut av at motoren som åpner og lukker spjeldet til ''senter'' luftventilene ikke gikk når den ble tilkoblet strømm.

Byttet da hele dette huset med begge motorenne, og vips så fungerte alt som det skulle igjen.:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.