#1 Skrevet Desember 13, 2013 Trenger litt hjelp av noen kloke hoder til feilsøking på min 95' Audi RS2 der jeg har fått noen usedvanlige problemer! Prøvd å søke her på forumet, da noen har hatt samme problem før, men aldri kommet til noen konklusjon + at mitt tilfelle er sært! (http://forum.vacn.no/search.php?searchid=1531056) 1) høyre blinklys: Ved betjening av høyre blink og når man har nærlys på (stilling 2 på lille hendel) aktiverer jeg fjernlysa! Når jeg slutter å blinke, forblir fjernlysa på. Dette har jeg da ikke når jeg kun har parklys (stilling 1) siden da er ikke nærlys/fjernlys aktivert. Dette skjer ikke når jeg blinker til venstre. (men med fjernlys på og blinking til venstre forsvinner fjernlysa!) 2) Stilling på hendel ved betjening av fjernlys? Når man skal ha på fjernlys er det normalt å skyve hendelen vekk ifra rattet? 3) har mistet alt av instrument belysning og bakgrunns belysning i alle knapper, det som normalt blir aktivert med parklys på (stilling 1) bakgrunns belysning på klima display og de små varsel lampene i midten av instrumentpanelet virker (eks. airbag, parkbrems, batteri) 4) har da som følgefeil mistet summing når man åpner bildøra og glemt lysene på når man har tatt med seg nøkkelen. Finnes det et eget relé for instrumentbelysning og fjernlys? Trodde egentlig alt var styrt av hendelen på disse gamle Audi'ene og det er kun sikringer i sikringsholderen "under panseret" det er sikringer som dette angår? Jeg har en stygg mistanke at det er noe med hendelen dette angår, Jeg har riktignok hat av både ratt og hendler igår, pga komme til rattlåsen. Kan det ha skjedd noe da jeg tok av kontaktene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 13, 2013 du kan prøve sjekke justeringen av styrken på instr belysning, noen biler har bare en variabel motstand, som det hender ryker.... Alt det andre, kan jo kanskje, være en liten jordfeil et el annet sted. bare et forslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 13, 2013 Begynn med det enkleste først, forsøk å bytte kombinasjonsbryteren til lysene. Denne er standard Audi 80-del, så burde ikke være vanskelig å få taki. Mulig 100 har samme delenummeret. Ang. instrumentlysene så er det mulig at det er en brent bane i kretskortet på instrumenthuset. dette kan hende, spesielt hvis ledningen til instrumentlys til bilradio henger løst, og kommer i kontakt med jord et sted. Har hørt flere som har vært borti dette problemet på B4-biler, spesielt hvis noen har vært så idiotiske at de har klippet bort ISO-kontaktene på bilradioen en gang i tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 13, 2013 *Har prøvd å regulere instrument belysningen uten hell. Alt dette henger liksom sammen *Ved stilling 1, kommer utvendig parklys på, men all annen innvendig belysning uteblir. * mistenker, som flere sier, kombinasjonsrattbryteren eller som man sier på tysk: Lenkstockschalter. Så blir det å bestille en ifra ebay eller noe.... * edit Per; alle disse er ikke like, det er forskjell på di som er produsert etter 95. + rattstamme diameteren er forskjellig + forskjellig type kontakt plugger ( har en eldre som ikke passer) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 13, 2013 * edit Per; alle disse er ikke like, det er forskjell på di som er produsert etter 95. + rattstamme diameteren er forskjellig + forskjellig type kontakt plugger ( har en eldre som ikke passer) Har vært borti det samme på C4-bilene, så da er etter 95 den samme som på A6 C4, og opp til 94 den samme som på 100. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 13, 2013 For prøve å finne meg et koblingsskjemma til denne bryteren da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 13, 2013 Har vært borti det samme på C4-bilene, så da er etter 95 den samme som på A6 C4, og opp til 94 den samme som på 100. Takk for svar. Stoler på deg og hva som passer omhverandre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 13, 2013 Burde være lett å få tak i en slik bryter der du bor, enten hos et annet klubbmedlem eller en hogger. Du trenger nok ikke gjøre det så komplisert som å bestille på Ebay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 13, 2013 Det er gøy med ebay, mye rart en kan finne der. Håper at hoggern jeg har funnet har hendelen ennå, så håper å få den til uka. Nå er det blitt bare være, kun fjærnlys når jeg bruker blinklys begge sider. Men jeg får parklys framme og bak selv om jeg ikke har intrumentlys. Så vi prøver først hendelen før videre feilsøking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 14, 2013 Ang. instrumentlysene så er det mulig at det er en brent bane i kretskortet på instrumenthuset. dette kan hende, spesielt hvis ledningen til instrumentlys til bilradio henger løst, og kommer i kontakt med jord et sted. Har hørt flere som har vært borti dette problemet på B4-biler, spesielt hvis noen har vært så idiotiske at de har klippet bort ISO-kontaktene på bilradioen en gang i tiden. Hvilken farge skal det være på denne ledningen? ISO kontakten hos meg skal være i orden, men jeg kunne trengt den til noen annet, siden den blir dimmet ifra instrumentet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 14, 2013 Den skal være grå med blå stripe, hvis jeg husker riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 14, 2013 Regner med du har sjekket sikring nr. 14? (Ang. lys i instrumenter) Hadde feil med instrumentlys og park. på min 80 og da var det lysbryteren på rattstammen som var årsaken, som du sier. Tok av min og ga den en sikkelig omgang elektrorens etterfulgt avv litt vaselinspray. Funker enda. Men ja, denne bryteren er vell å anse som en svakhet på disse bilene. Kjekt og kjøpe på eBay. Da har du plutselig automatisk kjørelys også hehe.. Mvh. Mats Brekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 8, 2014 Fikk endelig lysbryterhemdelen ifra Møre bruktbildeler, ikke akkurat lyn kjap derfra. Ebay neste gang Men over til det viktigste, feilen lå vel inni bryteren for nå er alt normalt når ny hendel ble byttet. ( mangler vel kanskje summelyd for glemt å slå av lyset når man åpner døra, men det er bare en digresjon ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2014 I min -87 90q så har jeg noe samme symptomene. Der blinker fjernlyslampen, høyre blinklys og ene pæra i bakgrunnsbelysningen til speedometeret. Skikkelig sært.. Når jeg setter på fjernlys, lyser blinklystegnet til høyre. Dette er kun når kjørelys er på. Har byttet lysbryter uten at det hjalp. Noen som kan tenke seg til hva det kan være? Disse lysene dimmes også ned i takt med dimmeren i instrumentet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...