Bytte oljepumpe Passat 2000mod

Anbefalte innlegg

Har en 2000mod Passat 1,8T langstilt motor og skal bytte oljepumpe. Ser på pumpa at akselen er 12kant ala torx og lurer på om det bare er og montere den inn eller om det skal times opp eller om det er no merker på pumpa osv som skal matche. Har kjøpt olje,bunnpannepakning,filter. Spørre på Møller om skurkene til pumpa skal byttes men det behøvde jeg ikke bare husk moment. Fikk et tips om og koble fra coilene og kinne motor etter bytte så pumpa kan få kjørt igjennom nye olja før oppstart. Tips og råd mottas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa trer du bare opp og strammer til boltene med 25nm.

Ikke dumt og koble fra coilene og kjøre motoren 3-4sek 2-3 ganger for så koble til og starte opp.

Skift oljefilter i sammen slengen dersom du har glemt det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter alltid filter samtidig med olje. Grunnen til at jeg skal bytte pumpa er at lampa i displayet har varslet med STOP OILPRESSURE TO LOW. 1 gang på tomgang og 1 gang i køkjøring. Noen mener det kan være tett oljesil og det kan være mulig siden forrige eier var sløv med oljeskift. Har målt trykket og det er for lavt så siden jeg har en ny original pumpe liggende bytter jeg den. Har tappeplugg med magnet og hittil så har den vært fri for spon i mitt eie. Har og hatt av ventildekselet og er ikke no gørr der. Eneste jeg er litt bekymret for er rådelager. Tok opp en motor forrige uke som skulle være bra men lagerene var oppspist og lillaskjær i veiva. Bilen går bra,bruker lite olje,ryker ikke,bruker ikke vann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta pumpa i dag og var litt knotete og få av skruer da noen tidligere har dratt rund flere skruer. Men fikk det i orden iallefall. Min anbefaling er å bruke en løftebukk, heise opp motor med type motorløfter man setter mellom skjermene,gearkasse jekk på gearkassa og sleppe ned traversen og la den henge i bærearmene. Evnt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fikk det til, oljetrykket i orden nå?

Guiden jeg har laget som jeg har linket til over er meget grei og følge og gir en indikasjon på ca hvordan jobben kan/bør gjøres, har gjort denne jobben på en hel del 1.8T'er før så er ikke så gale dersom en bare vet hvordan og har rette utstyret tilgjengelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket kom tilbake. Gamle pumpa var sliten. De 2 drevene nedi pumpa var oppspist men fant ikke noe i bunnpanna så kan ha vært dårlig før jeg kjøpte bilen. Fant ut i samme slengen at pakningen på ventil dekselet var klar for bytte så får ta det i romjula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.