Noen 1,9/2,0tdi modeller/motortyper som er mer "problembarn" enn andre?

Anbefalte innlegg

God kveld!

Bilbytte står for tur. Gamlebilen drar på fredag, og ny skal handles inn.

Kikker nok en gang på VAG, både Golf 5 stv, Passat 3c stv og Octavia stv er høyst aktuelt.

Er det noen motorkoder/motortyper/turboer som er verre enn andre når det kommer til turboras etc?

Har hatt BKD tidligere i A3en, der gikk turboen etterhvert. En kamerat hadde også BKD i Touranen sin, det endte også med turbohavari.

Man leser om mye turboras på nettet også, men sikkert varierende motorkoder/turboer.

Så, er det mange som er verre enn andre? Og hvordan kan man prøve å forhindre det? Sørge for at serviceheftet er fulgt/hyppige oljeskift.

Oljetilførsel/retur til turbo?

De bilene jeg har kikket på hittil er:

Golf 1,9tdi 105hk - BLS

Skoda Octavia 1,9tdi 105hk - BKC - BJB

Passat 1,9 tdi - 105 hk - BXE - BLS

Skoda Superb - 1,9tdi 131 hk - AVF

Skoda Superb - 1,9tdi 105hk - BLS

Audi A4 - 1,9tdi 116hk - BKE

Audi A4 - 2,0tdi 140hk - BRE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er hovedgrunn til at VNT turboer "ryker" er at VNT mekanismen kokser fast, det gjør de ved daukjøring så turboene varer lenger på biler med manuell gir og yngre sjåfører ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

KKK/Borq Warner KP39 turboene har også vært litt belastet med at akslingen ryker, Garrett turboene tåler mye mer juling og det er vel stort sett koksing som tar dem (mangelful smørning pga dårlig oljeskift intervaller osv. er heller ikke heldig på noe som roterer opp mot 200.000+rpm :P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold deg unna 3c med bkp motor.

Her er det feil på pumpedyser, håndbrekk, airbag, tandempumpe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær også obs på fare for oljepumpe/balanseakselmodul havari på BRE motor..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å snu på det. er det noen motortyper som det er veldig lite problemer med? (Kan jo virke som om det er noe med alle)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at BLS er en veldig god motor:) er vel kanskje den motoren jeg ser mest av, og har minst feil med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som aner noe om 115hk ATJ (?) ?

Sitter i B5 2000mod A4 quattro.

Noe spessielt en bør tenke på her? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som aner noe om 115hk ATJ (?) ?

Sitter i B5 2000mod A4 quattro.

Noe spessielt en bør tenke på her? :)

Kamaksling og løftere er en svakhet på 8v pd motorene. Ellers kan det være litt problem med vakuum systemet til turboregulering og også vnt mekanismen på turbo som blir treg av koks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamaksling og løftere er en svakhet på 8v pd motorene. Ellers kan det være litt problem med vakuum systemet til turboregulering og også vnt mekanismen på turbo som blir treg av koks

Ahh, super info! :)

Er det da kansje lurt og ha en inspeksjon av kammer og løftere?

Har ingen tikking osv i min bil, men er kansje bedre og være føre var isåfall.

Er det slanger og sånn på vakuum systemet som er problem eller er det andre ting? Har byttet 2 vakuum slanger som var sprekk i rundt turboen.

Er det noen måte og rense vnt systemet?

Jeg kjører ofte litt friskt er dette nok? ;)

Tusen takk for info sålangt!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at BLS er en veldig god motor:) er vel kanskje den motoren jeg ser mest av, og har minst feil med..

Har samme erfaring. BLS tror jeg er motoren å gå for hvis du er ute etter den som er mest feilfri ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, super info! :)

Er det da kansje lurt og ha en inspeksjon av kammer og løftere?

Har ingen tikking osv i min bil, men er kansje bedre og være føre var isåfall.

Er det slanger og sånn på vakuum systemet som er problem eller er det andre ting? Har byttet 2 vakuum slanger som var sprekk i rundt turboen.

Er det noen måte og rense vnt systemet?

Jeg kjører ofte litt friskt er dette nok? ;)

Tusen takk for info sålangt!! :)

Jeg har en Sharan med auy motor. Tilnærmet samme som atj. Var kjørt 156 000 når jeg kjøpte den. Måtte skifte kam og løftere når den var kjørt 228 000, da var det totalt utslitt, hull i en løfter++. Jeg har brukt den spesielle "pd" oljen på den. Hadde jeg visst at dette var en svakhet så hadde jeg inspisert oftere, er jo fort gjort å hive av toppdekselet på disse.

Jeg tok ut Turboen på min og gjorde rein vnt. Tok den pga at jeg hadde hatt problem på en ferietur med campingvogn hvor den overladet og gikk i nødprogram. Ble merkbart jevnere på lave turtall også. Men trenger ikke gjøre den rein med mindre det er et merkbart problem.

På vakuum systemet er det stort sett å gå over slanger. Plastslangen fra vakuumpumpa til bremsekr.forsterkeren har en tendens til å sprekke noe som kan gi trøbbel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.