#1 Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Hei! Har et merkelig problem på min Golf 4, 1,9 TDI. Den har over en tid vært tungstartet, samme hvor kaldt det er. Jeg har bytta: - G62 - Dieselfilter - Glødeplugger Det som er det rare her da, er at til mere deler jeg bytter, til mer tungstartet blir bilen! 2 av de gamle glødepluggene var defekte, så håpte jo at det var dette som var problemet! Men etter pluggene var byttet, ble den jo verre å starte! Kan da stå og "kjinne" en god stund, og når den endelig vil starte, så begynner antispinnlampa å lyse!! Når jeg slår av bilen igjen og starter den opp igjen, så starter den noe lettere og antispinnlampa har slukket: klø : Skal også sies at bilen er chippet! Stasjonsvogn: Golf IV Variant 1J5 Motor: 1,9 TDi 100hk Motorkode: ATD Årsmodell: 2002 Drivstoff: Diesel Drivende hjul: Firehjulsdrift 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2013 Er det pd motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2013 Er det pd motor? Det er faktisk mere enn jeg vet! Regner med det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2013 Du kan jo prøve å bytte kjølevannsgiveren (temperaturføleren). En annen som har hatt lignende problem. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466965 Ellers bør du feilsøke med diagnose verktøy å sjekke hva den sier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2013 PD ja. Kaster ut et forslag, dårlig batteri? Siden den ble mer tungstarta med nye glødeplugger (mer effekt som draes før start) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2013 Du kan jo prøve å bytte kjølevannsgiveren (temperaturføleren). En annen som har hatt lignende problem. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466965 Ellers bør du feilsøke med diagnose verktøy å sjekke hva den sier. kjølevannsgiveren (temperaturføleren) Er det samme som G62? I så fall er jo den byttet.. PD ja.Kaster ut et forslag, dårlig batteri? Siden den ble mer tungstarta med nye glødeplugger (mer effekt som draes før start) Det høres jo egentlig veldig logisk ut! Noen måte å finne ut om batteriet er dårlig på? Men syntes det er litt rart at antispinnlampa kommer opp hvis jeg kjinner den en stund.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2013 Slutten av denne videoen er ganske bra forklaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2013 Det med antispinnen aner jeg ikke, men den blinker jo for alt mulig rart så Kan vel måle spenninga på batteriet, skal være godt oppå tolv tallet hvis det er bra lading på batteriet (når bilen er av) Edit: Eller bare se på videoen til Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2013 Høres ut som dårlig batteri, antispin, abs lamper osv vil blinke når spenningen på batteriet blir for lav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2013 Får finne frem et voltmeter og teste litt da! Var fin den videoen der! Hvordan batteri anbefaller dere meg til denne bilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 21, 2013 Et "vedlikeholdsfritt" gelébatteri. Biltema har faktisk det som er bra om det passer din bil ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2013 Biltema gelebatteri fungerer utmerket, om du bruker mye strøm fra feks stereo kan du montere et av biltema sine AGM batterier Begge er vedlikeholdsfrie. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 21, 2013 Bare å måle spenningen på batteriet når bilen har stått over natta... Under 12v så er det ferdig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 21, 2013 Du kan også måle i samme slengen om de har noe strømtyveri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 21, 2013 Anbefaler også biltema sitt AGM-batteri. De har vel funnet ut at det er klin likt et av de mer kjente merkene sitt, bare vesentlig rimeligere. Legg gjerne ut info om en av størrelsene passer i original batterikasse da jeg prøver å finne ut av det selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 23, 2013 Bare å måle spenningen på batteriet når bilen har stått over natta... Under 12v så er det ferdig... Akkurat målt nå og det er over 12v.. Har jeg brukt riktig innstilling på voltmeteret?? Du kan også måle i samme slengen om de har noe strømtyveri Hvordan sjekker jeg dette?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 23, 2013 Ta av plusspolen på batteriet, koble multimeteret imellom og sett det på amper, du må også flytte en av ledningene i en annen utgang på multimeteret. Lås bilen og mål! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 23, 2013 Video av oppstart av bilen! Skjer en nedgang ved gløding også detter spenningen ned til onder 10v ved oppstart! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 23, 2013 Du kan jo forsøke med startkabler til en annen bil med bra batteri. Hvis din bil da er lettere å starte (husk at den må være kald), så er det definitivt batteriet ditt som er problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 23, 2013 Evt så kan du logge med vagcom, Mener omdreininger på veiv skal være over 250omdr, hvis ikke så sliter du med og få start.. Så da har du noen alternativer ; -Dårlig batteri -Sliten starter -Strømtap som tapper batteri. -Veivsensor som kan tulle. -Strømtap fra batteri til starter (motstand i koplinger) Håper du finner ut av dette:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 23, 2013 Hva tror dere om den videoen jeg la ut da? Han på youtube sa at hvis spenningen var på under 10v så var batteriet ødelagt... Min var jo nede på 9, 6 under oppstart.. er dette normalt? Eller har jeg veldig lite peiling på dette her, så derfor jeg spørr så fælt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 23, 2013 Finner ikke videoen din. Men vist du ligger under 10 volt så har du nok et dårlig batteri. Har du på noen måte mulighet å låne et batteri for å teste? Det vil være den enkleste måten å finne ut av det på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 24, 2013 Se på denne her da, folkens! Håper denne videoen funker av oppstarten av bilen min! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 24, 2013 12.6 på Batteri vil si så godt som fullt batteri... Ser ut til at den lader fint også... Kan jo prøve et annet batteri, men jeg tror ikke det er problemet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 25, 2013 12.6 påBatteri vil si så godt som fullt batteri... Ser ut til at den lader fint også... Kan jo prøve et annet batteri, men jeg tror ikke det er problemet.. Men er det normalt at "spenningen" detter ned til 9,7 under oppstart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...