#1 Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Skal til våren kjøpe meg en VW Transporter og trenger litt kjøpstips angående disse bilene. - Er det noen modeller man bør unngå? Tenker da motorer som er dårlige, årsmodeller som er dårligere mot rust osv. - Hva bør man se spesielt etter når man ser over en slik bil? - Bør man gå for 4motion når man først kjøper? Hvordan er framhjulsdrift på disse bilene om vintern med litt last baki? - Hvilken kilometerstand bør man passe seg for? Jeg kommer til å kjøre ca 20000km i året, så vil helst ha en som jeg kan stole på i 5 år +++. - Bakluke eller delte dører? Jeg har planer om å kjøpe en 2005 og nyere i kort utgave. Kunne tenke meg senk, felg og spoiler når jeg først handler og har kikket litt på disse to: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45336663 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45437337 http://forum.vacn.no/showthread.php?260502-2008-VW-Transporter-2-5-TDI-4motion-FACELIFT-NYE-BILDER-! Hvilken av de ville du valgt pr nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2013 Det ligger et par gode tråder om T5 i arkivene, jeg anbefaler deg å lese dem. http://forum.vacn.no/showthread.php?181657-VW-Transporter-T5-Kj%F8psr%E5d&highlight=kj%F8psr%E5d+T5 http://forum.vacn.no/showthread.php?171304-T5-p%E5-vinterf%F8re-sammenlignet-med-T4-samt-kj%F8pshjelp-T5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2013 Synes Jan Brede sin ser bra ut etter ombyggingen. Ellers må jeg si at jeg ikke vet noe om dem motormessig/mekanisk på godt eller vondt. Men har kjørt transporter en god del, og jeg må si at dem er overraskende gode å kjøre.. Lykke til med kjøp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 22, 2013 Som eier av en T5 en stund og som nå har rullet snart 200k, kan jeg jo fortelle det jeg har erfaring med! Gode biler å kjøre, fines masse dill og dall til de og ser grei ut for å være kasse bil. Jeg kjøpte en som var gjort litt med, og de lønner seg! Blir fort dyrt vis man skal kjøpe felger, senk, fangere og lakkering o.l. Jeg har en kort,174hk med 4-Motion. Med chip så går denne veldig greit til kasse bil å være, den er god å kjøre på langturer og bruker ikke så mye drivstoff. Jeg er veldig fornøyd med den, og har planer om å ha denne lenge. -De som kan nevnes er at lakken på disse ikke er av beste slaget så man må gjerne regne med litt zink-slipp og lakk so flasser på utsatte steder. Spesielt rundt håndtak, kanaler og døråpninger. -Fjærbeins/sving lager som må byttes! Det er en nokså billig del og ikke så ille å bytte. -Eksosmanifold (2,5TDI) som sprekker og må byttes, delene koster ca 5-6 tusen men dette er en litt mer krevende jobb og bytte. -Topp som må byttes er også et kjent problem, der kan de bli et bytte. Det koster for mye penger, men det er jo langt fra noe alle opplever. -Dysene kan også ryke når bilen har rullet langt, det koster en del å bytte. -Hjullagre som ryker, men de er grei å bytte. Sikker mere også men ikke som jeg kommer på nå. Vil råde deg til å kjøpe en som ser ut som den er godt holdt, ren, hel og pen inni også bak, servicehefte. Husk på at mange av disse lever et hard liv som firmabiler de første årene, så får de ny lakk, felger og Multivan fangere, vips så er prisen høy og bilen fin å se på men problemene kan ligge der å lure. Lykke til i jakten;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 22, 2013 (endret) Akkurat handlet meg t5 selv. Inntrykket mitt var at disse som er ombygd til facelift optikk er så dyre Spesielt den hos TJ auto. Der kan du jo få en 2 år nyere med 100k mindre på telleren for samme prisen bare uten stasjet. Jeg endte hvertfall opp på 05 mod 4motion med 174hk med sperre. Ville gått for 4motion når du først skal handle. Kjekt å ha ! Ellers tror jeg Øyvind har fått med seg det som er å tenke på. Må beregnes bytting av slitedeler i forstillinga hvertfall. Fjærbeinslager, stab.stag foringer, mulig stabstag, bærekule, hjullager ++ Men dette er jo ikke noe som koster skjorta. Ellers så er det få som ender opp med å bytte skikkelig dyre motordeler på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2013 Takk for mange gode innspill Etter å ha lest en del tilbakemeldinger angående framhjulstrekkerne så er det ganske klart at man bør velge 4motion skjønner jeg. Er det noen årsmodeller som er bedre utstyrt enn andre som er å foretrekke? Når jeg hadde fullutstyrt Touran så er det vondt å velge en bil med minimalt med utstyr. Ser nå at den røde jeg har linket til ikke en gang har elektriske vinduer, noe jeg trodde var standard på disse bilene egentlig.. Må si jeg liker fronten på 2012 modellene, men enda bedre 2013 med LED i hovedlampene. Er det mulig å montere disse lampene sammen med 2012 front? En 2013 blir rett og slett for dyr i innkjøp for min del nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2013 Takk for mange gode innspill Etter å ha lest en del tilbakemeldinger angående framhjulstrekkerne så er det ganske klart at man bør velge 4motion skjønner jeg. Er det noen årsmodeller som er bedre utstyrt enn andre som er å foretrekke? Når jeg hadde fullutstyrt Touran så er det vondt å velge en bil med minimalt med utstyr. Ser nå at den røde jeg har linket til ikke en gang har elektriske vinduer, noe jeg trodde var standard på disse bilene egentlig.. Må si jeg liker fronten på 2012 modellene, men enda bedre 2013 med LED i hovedlampene. Er det mulig å montere disse lampene sammen med 2012 front? En 2013 blir rett og slett for dyr i innkjøp for min del nå. Led får du på alle faceliftmodellene. Er bare ekstrautstyr Ja den røde er elendig utstyrt, men meget pen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2013 Har hatt 2stk T5 til nå. En med 1.9tdi og fwd. Snakker om møkkabil på vintern. Kjører med litt last baki, noe som gjør at den blir helt håpløs på vinterføret. 2,5 er nok hakket bedre, men 4-motion kan du nok sterkt vurdere. Har nå en 2.0tdi med 4-motion. Super på vinterføre og går greit nok, selv om det er ingen fartsmaskin så drar den fint og jevnt. Har til nå passert 120k med 2010modell 2.0tdi. Har byttet diverse deler og egr grunnet trøbbel med regenerering og partikkelfilter. To ganger har det blitt byttet egr-ventil da denne har hengt seg opp. Elspeil/vindu ble vel standard når facelift kom? Varmer med fjernkontroll er god å ha hvis du ikke parkerer inne hver kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 22, 2013 Webasto burde være krav. Fjernbetjening kan enkelt ettermonteres 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 24, 2013 Er MANGE ting en kan nevne ved T5... Jeg kjøpte en 06 4motion, kort, doble skyvedører, AC og elvindu, med 98000km på teller'n. Fikk den billig pga ulyd i motor.. Har nå byttet ALT som er "feil" på disse.. Dvs, jeg har montert ny/overhalt motor, med alt rundt nytt av svinghjul/clutch turbo, filtre, bendixdrev, oljer på haldex og gir, diverse forstilling.... MEN det er veldige gode biler å kjøre, og bruker ikke så allerværst med diesel. Jeg har 174hk turbo og chip, så det drar veldig godt i alle gir.. Orginal 131hk er bare teit å dra henger med.. Noen av problemene på disse er svinghjul/clutch, hvis man drar mye henger og drar tungt på høye gir. Det liker ikke svinghjulet. Koster over 10 lapper nytt i norge, men er en grei sak å bytte. Dyser som noen sier er dritt å bytte har jeg byttet 4 ganger (ikke pga defekt men for å sjekke om det var de) og det er en helt grei jobb. EGR problemet har jeg eliminert ved å fjerne hele dritten og montere et blankt rør istede. En annen ting som pleier å skje med disse er sprekk i oljekjøler, som resulterer i olje i vannet. Det er en liten drittjobb å bytte, men det går. Har gjort det også Disse bendixdrevene er drivet til AC og dynamo.. Koster endel i norge de også og er *&@£ å bytte. Tok mine i forbindelse ved motorbytte. Skal byttes ved 140 000km, så sjekk om de er tatt.. Haldex-olje skal byttes ved 60 000km, sjekk det også.. Eksos manifold som sprekker kommer av mye tung belastning og at det er trangt der, så det blir varmt. Å la bilen kjøle seg ned litt etter hardkjør, og ikke like å piske den over lang tid sparer endel.. Utslitt Kamaksel har også vært et problem, den er litt jobb å bytte.. En ting man ikke kommer unna når man skrur er å ta av fronten og dra fram radiator.. (servicemodus eller hva dem kaller det) Ting som du burde sjekke om er gjort, for å unngå store kostnader, er; Kamaksel Svinghjul/clutch Bendix-drev/koblinger Haldexolje oljekjøler vannpumpe servopumpe (noen har opplevd gåen simring og da kommer servoolje i motor) glødeplugger Disse bilene har som oftest longlife service. Og noe av det ufortjente dårlige rykte vil jeg si kommer av dårlig vedlikehold. 30 000km pr oljeskift er ikke bra..Motoren min med 112000km på seg hadde HELT utslitt kam.. 2.5tdi bilene med 4motion holder seg mye bedre i pris og har webasto kjørevarmer som standard. Grei sak å gjøre om til parkeringsvarme med fjernkontroll og timer.. Akkurat gjort det på min. Velg en med mest mulig utstyr, som feks AC og doble dører. Du vil angre bittert om du kjøper med bare en skyvedør. Tro meg..heh.. Samtidig er det lettere å få litt igjen når du skal selge.. Ble veldig mye her, men send gjerne en PM om du lurer på noe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 24, 2013 Er vell 160k bendixdrevene skal skiftes på om jeg ikke husker helt feil. Men vil jo ikke si at de er *&@£ å bytte. Har byttet en del av de på jobb og aldri tatt fronten ut i servicestilling. Burde vell kanskje nevnes at det er sjeldent en bil får ALLE disse feilene og hvertfall ikke samtidig. Så du ikke skremmer vekk stakkaren Men haldexolje er absolutt viktig at er blitt byttet da det samler seg så mye drit i den og tetter f.eks pumpa. 131 hesteren synes jeg får drar godt til å "bare" være 131. Hvertfall bedre enn den nye 140hk. Og en chip koster jo ikke allverdens uansett. Ellers er jeg enig i at ac og doble dører er et must. Et krav for meg var også vindu på høyre side da det er veldig kjekt å ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 24, 2013 Neida, alle får ikke alle disse feilene, så er ikke meningen å skremme. Men greit å sjekke opp disse tinga.. Så er'n sikker Er nå litt køddent å bytte de dreva, jeg kåla litt bare med en brakett jeg glemte oppi der når jeg satte inn motoren.. Men de kommer du til uten å ta av fronten, men stort sett alt annet må man jo ha av fronten for 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 24, 2013 (endret) Takk for enda mer informasjon! Når det gjelder dører så ønsker jeg å ha skyvedører på begge sider. Er det mulig å få inn en europall fra sidedørene med truck? Eller er man nødt til å ha to bakdører istedet for bakluke for å få inn dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 24, 2013 Du får den inn sidedøra, men ikke på tvers tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 25, 2013 Ok. Finnes det mange transportere med Exclusive utgave før 2013? Tenker for å kunne få utstyr som xenon, ryggekamera, RNS, webasto, cruisecontrol ++ av utstyr.. Denne er jo drømmen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44732760 , men er redd den blir for dyr for meg akkuratt nå om dagen. Utstyrsnivået på denne er å foretrekke. Men lurer litt; -Trenger man varme i lasterom? og er det effektivt? -Nødvendig med diffsperre? -Hvordan gulvløsning er det på denne? -Er det standard med parkeringssensorer på nyere utgaver? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 25, 2013 Av erfaring er det best å holde seg til 140hk og manuell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 25, 2013 Av erfaring er det best å holde seg til 140hk og manuell Problemer med 180HK? DSG? Erfaringsmessig også best å holde seg til biler med reklamsjonsrett / garanti. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 25, 2013 Men lurer litt;-Trenger man varme i lasterom? og er det effektivt? Trenger det vel egentlig ikke, med mindre du pleier å frakte ting som ikke liker kulde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 25, 2013 Problemer med 180HK? DSG?Erfaringsmessig også best å holde seg til biler med reklamsjonsrett / garanti. Er vell der det har vært mest tull ja. Greit med biler med garanti ja, men tenker helst når den går ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 26, 2013 Du trenger ikke varme bak, og ikke sperre... I varerommet er det greit å ha en eller annen form for gulv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...