Anbefalte innlegg

Hei, oppdaget forleden dag en ganske høg ulyd ifra motor når jeg har kjørt et stykke, den er bare der mellom 800-2000rpm, og forsvinner hvis jeg slår av og på motoren, men kommer etter ca 2-3 min.

 

Noen som vet hva det kan være:confused:

 

 

Video med lyd:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjør mer med den bilen.. Du har lavt oljetrykk... Tett sil i bunnpannen, hvis du ikke har skiftet den nylig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koselig i disse tider med julebesøk : mad :

Har ikke skiftet den nylig nei, oljefilter og olje byttet regelmessig tho..

Mye jobb å fikse ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt jobb, men fullt gjennomførbart.. Bunnpanne må ut og sila sitter rett innafor med 2 skruer... Anbefaler løftebukk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funger ikke oljefilteret som sil?

Og hvordan vet du at det er lavt oljetrykk som forårsaker lyden ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo forsåvidt, men det sitter en metalsil i bunnpannen også.. Jeg VET ikke at det er feilen, men med den motoren der så er det ca 99% sjanse for at det er feilen. Bare søk litt rundt lavt oljetrykk og 1.8t, så skjønner du hvorfor...

 

Men det er alltid lurt å måle oljetrykket, så er man sikker:) Bare ikke kjør bilen så lenge, for da slipper du større kostnader :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt rundt, kan nesten virke som det er bunnsila som er problemet ja, men reager på hvorfor jeg ikke har fådd varsel lampe på lavt oljetrykk da?

Sensor som kan være ødelagt etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er resultatet av Volkswagens fantastiske "LONGLIFE-PROGRAM": bh : som rett og slett burde hete "SHORT-LIFE*. Med 1,8T motorene gjelder MAX 10tkm og da nytt oljefilter og olje + aller helst engineflush før oljeskift. Kjører du mer enn 10 tkm på olja med disse motorene så danner det seg koksbiter i olja som tetter igjen sila = oljepumpa får ikke tak i olje = ødelagt motor. Er enig i det som står over her, ikke kjør mer med bilen. 99% sikkert at sila er tett = ned med bunnpanna ,gjøre rent i bunpanna,ny olje,nytt filter,(helst) ny oljepumpe og ny oljesil.

 

Du kan forsøke med å helle på engineflush på motoren din, men er 95% sikker at dette ikke hjelper heller når det først har blitt såpass som det er. Uansett er det bare bra å få på engineflush før du skal tappe av olje før du skal gjøre den jobben. Med det samme du er igang bør du også rense / skifte retur-røret fra turboen din ned til bunnpanna da jeg tipper den også kan være bra med koks i..

 

Det "Long-life" programmet til vw .... , ja jeg lurer på om ikke ingeniørene til VW var i bakfylla da dem fant på det!:full:

 

Når det er sagt så kan det fint hende at du får dette problemet på 1,8t-motoren selv om du har skiftet olje ganske ofte, men med "Longlife-programmet" er du bare GARANTERT å få det problemet.

 

Som skrevet over her, få målt oljetrykket før du begynner med noe annet.Ganske skuddsikre ellers disse motorene, så andre typer havari er sjeldent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

long-life funger sikkert mye bedre uttaskjærs :) kjører du 60 000km på autobahn i året så funker sikkert long-life kjempefint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spm på dette her. Gjelder dette problemet like mye på en 1,8 N/A motor som på 1,8t? Og en ting til, si at sila er delvis tett på en 1,8, en får ventil-tikking og motoren kunne minne om en diesel på lyden (veldig stygg gange på tomgang). I tillegg kommer oljelyset på hvis en tvinger tomgang ned (rygge med tilhenger f.eks). Er dette noe en kunne kjørt med lenge, eller ville et havari kommet fort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanskelig å si hvor fort den havarerer. men når lyden har kommet så er enden ofte nær. det betyr jo at vitale komponenter mangler olje. de som bråker mest er jo ventilløfterene, dissek an jo alltid byttes.

 

men er værre for lagrene inni motoren, så jeg ville gjort noe med problemet relativt fort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er at en kollega har en Passat 3b 1,8 syncro. Denne har i grunn noen symptomer på delvis tett sil. Som bl.a. at oljelyset kommer på av og til. Men denne bilen har gått sånn lenge, flere år. Har sagt ifra for lenge siden om dette oljesil-problemet, men er ikke gjort noe med det enda. Synd om motoren blir kjørt i graps. :(

 

Edit; Vet jo godt hva det innebærer om motoren ikke får olje i det hele tatt omtrent. Derfor jeg ikke får det til å stemme med at nevnte motor at gått i noen år med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den har gått slik i flere år syns jeg ikke synd på han om den går til helvete:) Har ikke vært borti dette på 1.8, kun på turbo motorene..

1.8T er overraskende seig når det gjelder å kjøre med lavt oljetrykk, men det er fortsatt en strikk man ikke har lyst til å tøye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo en ekstrem ventiltikking hos meg, vil det si at noen vitale komponenter har gådd til helvete, eller er sjangsene stor for at jeg kan kjøre ca. 1 mil (hvor verkstedet ligger) og bytte sil og oljepumpe, og alt vil bli bra? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er snakk om dårlig oljetrykk, så er alt som er mer enn noe som helst veldig dumt å gjøre! Få meg deg en kompis og et tau, så tauer dere bilen til verkstedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute i gokkeland, når jeg la merke til lyden, så kjørte jo et stykke for å komme meg hjem, kjørt ca. 4 mil etter jeg hørte lyden der, har ikke endret seg noe iløpet av di milene da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hvor langt du har kjørt før du har merket noe lyd, eller den ikke har endra seg noe eller hva, IKKE kjør med bilen med mindre du har et ønske om og havarere motoren din.

Skal bilen fraktes noen plass så få den enten på en bilhenger eller få bilen slept av en annen bil.

 

Har ikke gidda og lese hele tråden i og med at dette er et såpass vanlig problem, men ja det er ganske vanlig at dette skjer på 1.8T der motoren har gått med for lange olje-skift intervaller.

Skift hver 10.000km, en billig og god forsikring mot dette problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for all del, bare kjør, men ikke forvent at motor er i orden etterpå :)

 

 

kan hende det har gått såppas med tid at det ikke hjelper å få fixa pumpa heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke planer om å kjøre noe, men lurte bare på, iåme at jeg allerede HAR kjørt, for å komme meg hjem, om det er høvelig stor sjangse for at noe annet er gådd heden, iåme at det er såppas ulyd ifra motor.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får ulyd i motoren på bilen din, så stopp motoren MED EN GANG, ta om det så er taxi for 1000 kr og spar minimum 10-20000 kr i overhaling av motoren din.

 

Ikke for å være slem, men det her minner meg om noe en slektning fortalte meg som har drevet bilverksted i en mannsalder:

 

Som kjent er jo Bobla luftavkjølt og er jo da evhengig av at viftereim er i orden, hvis ikke = null kjøling. En dag kommer en boble og (prøver å stoppe!) utenfor verkstedet hans. Grunnen til at jeg skriver prøver er fordi motor er så varm at den selvtenner og ut kommer en dame som sier følgende :

" Med en gang jeg så varsellampa lyse så forta jeg meg å kjøre ( 3-4mil) tli deg så fort jeg kunne slik at jeg var her raskest mulig":klapp:

Inni motoren så det ut som i ei steikepanne, nettopp fordi olja var brent...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.