Anbefalte innlegg

Har akkurat pratet m noen som er på våler, div biler for ikke kjøre på bannen på grunn av støy, men de fikk kjøre forigge helg på gatebil?????

Dette blir for dumt, er vel penger og ansinitet som teller her ville jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde at det var samme regler for gatebil som for alle andre jeg men det er visst ikke det, enten det eller så er det gatebil som gir fa.. i reglene.Men dumt er det uansett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde at det var samme regler for gatebil som for alle andre jeg men det er visst ikke det, enten det eller så er det gatebil som gir fa.. i reglene.Men dumt er det uansett

Ervel vansklig å gi f nårdet er folk som driverbannen som er til stedet og sier ifra, de tør vel ikke å si noe på gatebil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Normale" gatebiler som har blitt stoppet, eller er det racebiler som f.eks. Vidar og Hans sine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Normale" gatebiler som har blitt stoppet, eller er det racebiler som f.eks. Vidar og Hans sine?

Tærud sin 4,2 liter og tommy er de jeg veit om, sikkert flere også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gatebil er ett bilsport arrangement og dermed er det lov å bråke mer altså helt opp til 103 db. mens treffet til klubben er et fører kurs teff tror jeg det heter og dermed 90 db. det gis meget store bøter for overtredelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tærud's åtter skal utpå igjen nå. Per-Håkon sa de har fylt potta med stålull. :D

TS skal ikke være nektet såvidt han hadde fått med seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Runar:

Enig.

Jeg hadde montert på porsche bremser, nye dempere og fjærer igår kveld....sleit livet av meg til å bli ferdig ! Samtidig har jeg satt i 380 hk kit fra ts gutta som skulle testes ...

Kjørte en omgang og skulle kjøre engang til, så kommer en fra audi klubben og sier at jeg IKKE får kjøre pga høy volum !!!

De hadde vistnok en db måler i en sving og der sjekket de volumet....ALLE andre viste om dette og kjørte "rolig" gjennom svingen.....jeg viste IKKE det og ga på....så jeg fikk IKKE kjøre noe mere. Men de andre som bråkte 10x ganger mere enn min kjørte med full gass untatt det ene svingen....

Dette blir litt fort dumt egentlig !! Bilen bråker jo ikke noe mindre andre steder på banen...så hvis lyden er høy ett sted så er vel den samme over alt på banen ???

I praksis så kunne alle biler kjøre på banen, sålenge man viste om db måleren.

Jeg som har brukt nærmere 100k og fikk kjøre bare 5 runder : mad :

Skuffet mann dro bare rett hematt..... : mad :

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig???? Hva er egentlig grensen da? Hva slags eksos har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig???? Hva er egentlig grensen da? Hva slags eksos har du?

har 3" fra motoren og ut..... så litt lyd er det jo ...men langt fra de verste !!

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke slik info komme klart og tydelig på førermøtet i forkant av kjøringen? Det er jo både klubb og enkeltmedlemmer som får lide av dette.

Har du potter? Kat?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ble også svart flagget i dag pga støy etter en runde, men prøvde meg utpå igjen å kjørte rolig forbi den å de lot meg kjøre ferdig heatet, men fikk etterpå besjed om at jeg bråket for mye enda også! så jeg fikk ikke kjøre mere. Grensen var forøvrig på 90db.

Men ellers fornøyd med å bli små mobba av komentatoren som eller helst ikke åpnet munnen : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har hva slags eksos Emil?

Jeg begynner nesten å bli bekymret for Roccon nå. Den har bare en potte bakerst orginalt. Tenk om den bråker for mye da.. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 3 " downpipe og 2,5" videre med ei lita potte bakerst, men det er utrolig nokk mitt nye grenrør som har ordnet med lyden! lyden blei syk med det nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper lite med syk lyd om du ikke får kjøre på bane engang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant, men å kjøre på bane er vel ikke det man skal bygge gatebilen sin etter da vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo på bane at du får kjørt deg skikkelig. Ikke på gaten. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel slik jeg har forstått det så er det følgende som gjelder ved

Vålerbanen:

- Vanlige arrangementer begrenses til 90dB.

- Medlemmers biler skal igjennom teknisk kontroll med bremsevæske sjekk,

og dB-sjekk, og skal da selvfølgelig i ettertid ikke overskride dB-grensen.

- Blir det gjort målinger ut over 90dB gis det mult til klubben.

- Det er kun på et gitt antall/og bilsport arrangementer at det tillates

høyere støygrense.

(kort oppsumert)

Nå skal det heller sies at jeg heller ikke aner hvordan tingene er blitt

gjennomført på Våler i helgen, da jeg er nødt for å lese til eksamen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent, så har Vålerbanen tillatelse til å ha 6 arrangemang i året "uten" støygrense, gatebiltreffene er iblandt disse.

De resterende treffene må holde seg innenfor støykravene.

Det står en måler ca midt på langstrekket (lengst borte fra depo-området) tror det muligens er en måler til.

Oppe i Tårnet står det en skriver som registerer denne støyen, og banen har en person som følger med på denne. Dersom bilene går over støygrensen gir han beskjed ned til banemannskapet som igjen svartflagger bilen.

Dersom banemannskapet ikke gjør denne kontrollen vil Våler miste sine lisenser for å drive bane i det store hele, så "sånn er det bare"

Det som imidlertidig er et problem etter min mening er at for hver måling som blir gjort over støygrensen, blir klubben (den som har leid banen) ilagt en bot på 5000,-

Hvordan klubben i etterkant håndterer dette her vet jeg ikke, men vil jo tro at det har blitt endel bøter iløpet av dagen idag... Hvem dekker dette? alle sammens, eller går det på hver enkelt? noen fra styret som kan svare på dette kanskje..

Det som ble sagt her tidligere om at mange kjører fint forbi støymåleren, for så å kjøre hardt/bråke på resten av banen, er forsåvidt "lov" og en måte å "tøye" reglene på... Vet at banemannskapet også har en bærbar støymåler som de av og til benytter da, men vet ikke hvort aktive de er med denne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har race kat...en bakpotte...men ingen demper..... så det brommer jo litt da...

men mindre enn blant annet audi sentrum sine biler (de var mye verre)...

dårlig opplegg syns jeg......bare å vite om den svingen på forhånd, så kan du bromme så mye du vil :)

jeg viste ikke noe på forhånd....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem dekker dette?

Det er det VW-Audi Club Norwegen som gjør.

Når de allerede har røde tall for fjoråret så er det jo kjappe

kroner spart om vi kunne unngått slike bøter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nok med regler på lyd nivå....den burde kanskje ha vært noe høyere syns jeg da..

en annen ting er at den blir målt ett sted.....står du 800 meter fra banen, så hører du bilen like godt om blien kjører forbi måleren eller (måleren+100 meter) ?? forskjellen er bare at måleren viser over 90 db ved passering av den og under 90 db lengre unna !!....

Det blir omtrent som billett kontroll på en f.eks stadion.....den ene luken har ingen sjekk, mens alle de andre har.....og alle benytter seg av den luken med ingenkontroll, unntatt meg da :)

Her har det trimmes, oppgradert, brukt masse tid og ikke minst bøttevis av tusenlapper og så fikk jeg kjøre noen runder på bane før jeg ble nektet mere kjøring : mad : ....skikkelig irriterende !!

PS! hadde måleren vært i hver sving på banen, tipper jeg kanskje 10% av alle bilene hadde fått lov til å kjøre, mens resten på 90% hadde blitt nektet !

Nei, får vel bare glemme det ..... sette inn en demper(skal det uavhengig av dette) og prøve igjen neste gang ...

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat pratet m noen som er på våler, div biler for ikke kjøre på bannen på grunn av støy, men de fikk kjøre forigge helg på gatebil?????

Dette blir for dumt, er vel penger og ansinitet som teller her ville jeg tro.

Det her syns æ e mektig amatørmessig gjort, hvor mange ganger/år har ikke klubben vært plaget med dette spesielt på Våler. Trodde styret eller dem som arrangerer treffet har klart å forstått at vi må søke for å få et motorsports arrangemang der db er høyere. Alle skjønner jo at det kommer gromme biler og forsåvidt mange vanlige biler som går over 93 db på treffene våre.

NEI KOM TIL ACR 10-12 JUNI, KJØR SÅ MYE DERE VIL OG MED SÅ MYE STØY SOM DERE VIL!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodig, min er det å 3"down og 2,5" på med ei lita fis av ei bakpotte på + at jeg har eksoslekk på siste utløp. Bråker som f inne i bilen men fikk da kjøre så mye jeg orket jeg. Men 4 runder er alt for lite burde vært 6 etter min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.