Anbefalte innlegg

Snodig, min er det å 3" på med ei lita fis av ei bakpotte på + at jeg har eksoslekk på siste utløp. Bråker som f inne i bilen men fikk da kjøre så mye jeg orket jeg. Men 4 runder er alt for lite burde vært 6 etter min mening.

hm.... husker ikke å se bilen din på banen i går?

Men uanset så tror jeg nokk 3" vil bråke mindre. plus at til meg så var det virkelig stor forsjel etter nytt grenrør og du har vel org?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2 rør med Turbonetics snurre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja blir ikke halt det samme med rs2 rør.

Husker ikke du var det jeg hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også rs2 grenrør(manifold) med turbonetics fra ts-racing......

 

Øystein:

enig i deg der.....

 

hva skal til for å få motorsport status på stevningene slik at man kan bråke litt mere ?? jeg kan godt betale noen hundre lapper ekstra jeg for det :)

 

Men ikke minst måten det blir gjort på....hadde styret fortalt meg og emil om måleren i den svingen, så kunne vel vi også ha kjørt rolig gjennom der og så gitt FULL F**** gjennom resten av svingene som alle "grom" bilene gjorde !!!!

 

 

ACR - du mener banen utenfor Mo i rana ???

 

 

noen som veit om flere løp/treff på våler banen i sommer der man kan gi full gass ??

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja æ prøvd no å kjør rolig forbi også æ men det hjalp ikke, kom bort en sånn bane fyr å sa den framdeles bråka formy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ACR = Artic Raceway eller noe slikt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

emil:

ok.....uansett så burde alle bilene jeg så der ha kjørt !!! Dette her burde dem fikse til neste treff....få satt opp den db grensa betydelig !!

 

Artic banen ja......litt langt å reise dit fra oslo :) hehe.... den banen hadde vært kult å få kjørt......

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

emil:

ok.....uansett så burde alle bilene jeg så der ha kjørt !!! Dette her burde dem fikse til neste treff....få satt opp den db grensa betydelig !!

 

Artic banen ja......litt langt å reise dit fra oslo :) hehe.... den banen hadde vært kult å få kjørt......

 

 

Robert

 

 

Sjekk ut sommertreff.no for mer info om treff på ACR. Den råeste banen i Norden iallefall. Er endel som skal kjøre fra Oslo så det er bare å henge på. Jeg kjører like langt ned som du evt hadde kjørt opp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg regner med at den db grensa er satt pga at banen ligger ikke mange 100 meter i fra private hus og hvis man ser på programmet til vålerbanen så ser man at det er noe der hver helg og om jeg hadde bodd der og ikke vert motor intresert hadde nokk jeg også ville hatt ned den db grensa til 90 db.

 

Men! jeg synes kansje at de kunne sagt ifra iallefall så vi kunne prøve å dempa oss forbi der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det VW-Audi Club Norwegen som gjør.

 

Når de allerede har røde tall for fjoråret så er det jo kjappe

kroner spart om vi kunne unngått slike bøter.

 

 

Litt of topic kanskje, men det du sier er at jeg som ikke er på våler, betaler får at noen i klubben støyer får mye, viss jeg forstå dette rett så er vell ikke det logisk??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant problemstilling dette...

 

Corradoen står i vognkortet med 90 Db v/4200 rpm.

Når da sperra er originalt på 6800, så skal de ikke mer enn en litt guffen temperatur den dagen til, for at en HELT original Corrado ikke får kjøre...

 

Spørs da om ikke eventuelle planer om trim på G60 motoren skal utgå, bare for å få kjørt en runde på banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg regner med at den db grensa er satt pga at banen ligger ikke mange 100 meter i fra private hus og hvis man ser på programmet til vålerbanen så ser man at det er noe der hver helg og om jeg hadde bodd der og ikke vert motor intresert hadde nokk jeg også ville hatt ned den db grensa til 90 db.

 

Men! jeg synes kansje at de kunne sagt ifra iallefall så vi kunne prøve å dempa oss forbi der.

 

 

joa, sant det ...... men bor det så mange rundt der ?? kunne se noen hus der jeg :)

 

 

Ja, de burde ha sagt ifra til alle !!.....eller ha merket de svingene der borte med rødt band e.l.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ut sommertreff.no for mer info om treff på ACR. Den råeste banen i Norden iallefall. Er endel som skal kjøre fra Oslo så det er bare å henge på. Jeg kjører like langt ned som du evt hadde kjørt opp :)

 

 

 

ja, den ser jævlig bra ut....svingte innen den og så på den for noen år siden.... var på besøk i saltdalen, like ved rognan ...

 

Skulle det skje noe der med bilen der oppe så er jeg "fucked" ....jeg er ingen mekanikker !...... Synd vi ikke har noe lignende rundt her på østlandet/oslo. Dog, jeg syns våler banen er morro å kjøre.....har ikke så mange korte svinger som på rudskogen. Så for min 1600 kg tunge s4 så er våler banen akkurat passe :)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ute på hoved veien var det beboelse. den var ikke langt unna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, man må nok tenke litt på de rundt der ....

 

Vi får håpe klubben klarer å få til samme nivå som f.eks gatebil har....da skulle det ikke blir noe problem å kjøre der (tror jeg) :)

 

veldig bittert igår siden jeg hadde "oppgradert" så mye iår (nærmere 90k) for så bare kjøre noen runder .....jaja, gjort er gjort....

 

Håper det er andre treff der i sommer, som jeg kan stille opp på ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt of topic kanskje, men det du sier er at jeg som ikke er på våler, betaler får at noen i klubben støyer får mye?

Det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er typisk bakvendt norge.. De skal ha slutt på "grisekjøring" på veier men når man har mulighet for å kjøre litt på bane blir man stoppet av støygrense.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe....så sant som du sier ...

 

 

Hvis dem hadde hatt 90 db målere på hele våler banen, så hadde det blitt litt av ett kjedelig treff.....da hadde ingen av "versting" bilene fått kjørt og tviler på så mange hadde kommet da !!!

 

litt av grunnen til jeg drar på treff er å se mange kule/råe biler på banen (og litt de som bare stiller ut da) og kjøre selv .....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nok med regler på lyd nivå....den burde kanskje ha vært noe høyere syns jeg da..

 

en annen ting er at den blir målt ett sted.....står du 800 meter fra banen, så hører du bilen like godt om blien kjører forbi måleren eller (måleren+100 meter) ?? forskjellen er bare at måleren viser over 90 db ved passering av den og under 90 db lengre unna !!....

 

 

Det blir omtrent som billett kontroll på en f.eks stadion.....den ene luken har ingen sjekk, mens alle de andre har.....og alle benytter seg av den luken med ingenkontroll, unntatt meg da :)

 

 

Her har det trimmes, oppgradert, brukt masse tid og ikke minst bøttevis av tusenlapper og så fikk jeg kjøre noen runder på bane før jeg ble nektet mere kjøring : mad : ....skikkelig irriterende !!

 

 

PS! hadde måleren vært i hver sving på banen, tipper jeg kanskje 10% av alle bilene hadde fått lov til å kjøre, mens resten på 90% hadde blitt nektet !

 

Nei, får vel bare glemme det ..... sette inn en demper(skal det uavhengig av dette) og prøve igjen neste gang ...

 

 

Robert

 

Hallo Robert.

 

Jeg synes vi skal respektere de kravene Våler setter for støy, for det første er det ikke Vålerbanen som har lagd disse reglene, det er et krav fra fylkeskommunen.

 

Det er fullt mulig å ha en bil med 380 hester som holder seg innenfor støygrensene. Klubben fikk en bot i løpet av helga, og det får jaggu holde.

 

Både din og Emil sin bil var i nærheten av 100 db og det er for mye. Et annet eksempel er Frode Jørgensen sin S2 som også på flagget av og en del andre biler som var helt på grensen.

 

Måleren som står på banen rapporterer direkte inn til et firma i oslo som samler all informasjon om støy, og sender det rett til fylket.

 

At noen tok det litt rolig ved plasseringa av støymåleren, er vel ikke å stikke under en stol... Men maaaaange husket dette i to runder, før de glemte det i iveren på den tredje...

 

Hadde Våler villet og vært helt konsekvent på støymålingene i helga, hadde vi måtte startet kronerulling på banen...

 

Men jeg må jo tilføya at teknisk kontroll burde ha luket ut de verste FØR de ble sluppet ut på banen...

 

Håkon har talt....

 

:ridder:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent, så har Vålerbanen tillatelse til å ha 6 arrangemang i året "uten" støygrense, gatebiltreffene er iblandt disse.

De resterende treffene må holde seg innenfor støykravene.

Det står en måler ca midt på langstrekket (lengst borte fra depo-området) tror det muligens er en måler til.

Oppe i Tårnet står det en skriver som registerer denne støyen, og banen har en person som følger med på denne. Dersom bilene går over støygrensen gir han beskjed ned til banemannskapet som igjen svartflagger bilen.

Dersom banemannskapet ikke gjør denne kontrollen vil Våler miste sine lisenser for å drive bane i det store hele, så "sånn er det bare"

 

Det som imidlertidig er et problem etter min mening er at for hver måling som blir gjort over støygrensen, blir klubben (den som har leid banen) ilagt en bot på 5000,-

Hvordan klubben i etterkant håndterer dette her vet jeg ikke, men vil jo tro at det har blitt endel bøter iløpet av dagen idag... Hvem dekker dette? alle sammens, eller går det på hver enkelt? noen fra styret som kan svare på dette kanskje..

 

Det som skjer når støygrensen blir overskredet er at han i tårnet kaller opp banepåslippet over radioen, og sier at bil Audi xx med nr yy støyer over grensen. Bilen MÅ så bli flagget av. Da slipper vi bot. Hvis bilen fortsetter å kjøre (dvs ikke bryr seg om flagget) eller at vi ikke flagger den av med en gang så blir vi bøtelagt.

Bilen som er flagget av må enten slutte å kjøre på banen på treffet eller gjøre tiltak på bilen (eksosen) for å få ned støyen. Kjører bilen utpå igjen og fortsatt støyer alt for mye så blir det 5000 kr i bot. Grensen vi må forholde oss til er 90 dB (forøvrig samme grense på Rudskogen), men de er ikke helt firkantet. Såvidt jeg kunne observere så ble ikke folk tatt av ved 91 dB, de tok de bilene som lå betydelig over grensa.

 

Dette er dessverre noe vi bare må forholde oss til. Vålerbanen gjør ikke dette for å være slemme... Alle måleresultatene blir sendt til en eller annen myndighet ett eller annet sted, analysert, og oversrkidelsene blir registrert. Vålerbanen må så dokumentere tiltakene de har gjort i forhold til overskridelsene som har skjedd. Gjør de ikke det så står de i fare for å miste tillatelsen sin for å drive bane (eller en annen form for straff).

 

 

Det her syns æ e mektig amatørmessig gjort, hvor mange ganger/år har ikke klubben vært plaget med dette spesielt på Våler. Trodde styret eller dem som arrangerer treffet har klart å forstått at vi må søke for å få et motorsports arrangemang der db er høyere. Alle skjønner jo at det kommer gromme biler og forsåvidt mange vanlige biler som går over 93 db på treffene våre.

 

Hva er det som er amatørmessig med at vi har grenser å forholde oss til som klubben ikke har kontroll over? Sånn er det bare. Alle (de fleste ihvertfall) som kommer på treffa med verstingbiler eller åpen eksos vet at grensa går på 90 dB.

At klubben skal få arrangementet klassifisert som motorsport arr. er en mulighet (da er grensa på 100dB), men det tror ikke det er sannsynlig at vi kan få det til. Andre motorsportarrangementer (dvs ikke klubbtreff) har nok litt høyere prioritet enn oss (det gjelder også gatebil sannsynligvis av økonomiske grunner).

 

EDIT: Ser at også Håkon S har svart på noe av det samme...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hva er det som er amatørmessig med at vi har grenser å forholde oss til som klubben ikke har kontroll over? Sånn er det bare. Alle (de fleste ihvertfall) som kommer på treffa med verstingbiler eller åpen eksos vet at grensa går på 90 dB.

At klubben skal få arrangementet klassifisert som motorsport arr. er en mulighet (da er grensa på 100dB), men det tror ikke det er sannsynlig at vi kan få det til. Andre motorsportarrangementer (dvs ikke klubbtreff) har nok litt høyere prioritet enn oss (det gjelder også gatebil sannsynligvis av økonomiske grunner).

 

 

Det som er amatørmessig er det at alle blir like overrasket vær gang dette skjer. Hadde det blitt opplyst om dette så hadde ikke folk reagert på denne måten som det blir gjort. Jeg syns det er amatørmessig å arrangere treff på Våler vist klubben ikke får lov å overskride 90db grensen , da kunne man heller brukt andre anlegg i Norge som det faktisk er lov å overskride 90db eller dem ikke bryr seg så mye om db. Det har aldri vært problemer med dette før klubben begynnte å bruke Våler. Slik jeg ser det så prøver klubben å få dem som har gromme biler til å komme på våre treff også, slik som Dahlback, Jørgensen/Seberg, KRB, TS, ES, ACE Competition, SS, osv osv . Dette er biler som har mer en orginal effekt og som lager mer støy en orginal bil. Når dem blir stoppet på første eller andre runde og ikke får kjøre resten av helgen så gir ikke dette noe bra bilde over organiseringen av treffet ergo klubben. Jeg har ikke vært på Våler i helgen grunnet litt langt å kjøre og div ting hjemme som er første pri. Men jeg kan love dere om jeg hadde kommet ned (2200km en vei) og blitt sort flagget etter første runde hadde det sagt pang i hodet mitt.

 

Bjørn du veit like godt som meg at dette er noe som har vært tatt opp før og det er vær gang sagt at vi må ha motorsport arrangemang for å kjøre med høyere db. Jeg syns dere skal da sette av mer penger til neste treff og betale for det vis det viser seg å være et problem med at mange ikke får kjøre. Å går ikke dette så finn en annen bane da. Det er ikke unnskyldning at man var for sein til å søke, det er sånn vært år.

 

Kan godt hende jeg snakker om ting jeg ikke har peiling på men det slik jeg har oppfattet det opp igjennom årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo Robert.

 

Jeg synes vi skal respektere de kravene Våler setter for støy, for det første er det ikke Vålerbanen som har lagd disse reglene, det er et krav fra fylkeskommunen.

 

Hei

 

Har egentlig ikke noe problem med å respektere kravene til våler. Men her er det snakk om hvordan det blir gjort. Når jeg ikke får kjøre, mens andre super trimma biler som "brommer" 3x mere enn min får kjøre så syns jeg det er mektig urettferdig. Disse viste tilfeldigvis om svingen og valgte derfor å kjøre "rolig" ut av den svingen, for så "bromme" maks på alle de andre stedene !!!

 

Ikke minst, disse folkene må jo ha fått info om denne svingen fra noen "interne" ...kanskje noe lignende som "kjør rolig i den svingen og gi maks gass på resten av banen" ble sagt da ?....forskjell behandling kaller man dette !!!!

 

.....og, kunne ikke de som ble nektet ha fått ny en sjanse(siden de ikke viste det eller hadde glemte det), så hadde alle vært fornøyd?

 

 

Det er fullt mulig å ha en bil med 380 hester som holder seg innenfor støygrensene. Klubben fikk en bot i løpet av helga, og det får jaggu holde.

 

Joa, sant det...skal ha inn demper i potta, så da regner jeg kan kjøre til neste år:)

Synd med boten !

 

At noen tok det litt rolig ved plasseringa av støymåleren, er vel ikke å stikke under en stol... Men maaaaange husket dette i to runder, før de glemte det i iveren på den tredje...

 

Men kunne dere ikke ha satt opp rødt band i den svingen slik at alle viste det (og minnet på det siden man blir ivrig og glemmer alt av fornuftighet) ??

 

 

Hadde Våler villet og vært helt konsekvent på støymålingene i helga, hadde vi måtte startet kronerulling på banen...

 

Men jeg må jo tilføya at teknisk kontroll burde ha luket ut de verste FØR de ble sluppet ut på banen...

Hadde det vært teknisk kontroll med tanke på støynivå, så ville vel mange av de "beste" bilene som var der i helga IKKE kunne ha kjørt ....Det hadde vel vært litt kjedelig kanskje ??? Siden mange kommer pga de vil se disse bilene i action. Personlig er det en veldig god grunn til at jeg kommer på treffet.

 

 

Ellers syns jeg treffet var konge bra, mange råe og fine biler både på utstilling og på banen......

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er amatørmessig er det at alle blir like overrasket vær gang dette skjer. Hadde det blitt opplyst om dette så hadde ikke folk reagert på denne måten som det blir gjort. Jeg syns det er amatørmessig å arrangere treff på Våler vist klubben ikke får lov å overskride 90db grensen , da kunne man heller brukt andre anlegg i Norge som det faktisk er lov å overskride 90db eller dem ikke bryr seg så mye om db. Det har aldri vært problemer med dette før klubben begynnte å bruke Våler. Slik jeg ser det så prøver klubben å få dem som har gromme biler til å komme på våre treff også, slik som Dahlback, Jørgensen/Seberg, KRB, TS, ES, ACE Competition, SS, osv osv . Dette er biler som har mer en orginal effekt og som lager mer støy en orginal bil. Når dem blir stoppet på første eller andre runde og ikke får kjøre resten av helgen så gir ikke dette noe bra bilde over organiseringen av treffet ergo klubben. .

 

helt enig !!! uten disse bilene her på banen, så vil mange utelatte å komme på treffet !!

 

Jeg har ikke vært på Våler i helgen grunnet litt langt å kjøre og div ting hjemme som er første pri. Men jeg kan love dere om jeg hadde kommet ned (2200km en vei) og blitt sort flagget etter første runde hadde det sagt pang i hodet mitt.

 

hehe....kjøre 2200 km en vei og bli vinket inn etter første runde, så hadde jeg nok reagert noe hardere ja.....men jeg hadde det litt travelt med å komme hjem, så det var ikke full krise....dog, oppgradert bilen min med 90k i sommer som jeg bare fikk testet 4 runder er jo ILLE da !

 

Bjørn du veit like godt som meg at dette er noe som har vært tatt opp før og det er vær gang sagt at vi må ha motorsport arrangemang for å kjøre med høyere db. Jeg syns dere skal da sette av mer penger til neste treff og betale for det vis det viser seg å være et problem med at mange ikke får kjøre. Å går ikke dette så finn en annen bane da. Det er ikke unnskyldning at man var for sein til å søke, det er sånn vært år.

 

Kan godt hende jeg snakker om ting jeg ikke har peiling på men det slik jeg har oppfattet det opp igjennom årene.

 

enig der også :) jeg kan betale litt ekstra for å være sikker på å se de "beste" bilene.....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke at det ble sagt under alle førermøtene hvor støymåleren stod, og det er på ingen måte gjort noen forskjellsbehandling her. Alle som ble flagget av pga støy, fikk også mulighet til å komme utpå igjen, så sant de hadde prøvd å rette på problemet. Tærud/Hansen f.eks gjorde jo dette ved hjelt av stålull, så alle KAN hvis man vil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.