Touareg med kaputt lager på drivaksling bak

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var ute på tur med Touareg'en min nyttårsaften, men måtte snu etter kort tid. Det begynte å bråke noe veldig under bilen, så trodde først det var et dekk som var løst. Nå viser det seg at det er lageret på drivaksligen som går bakover er løsnet, og at det vistnok før eller siden skjer på samtlige Touareg & Cayenne'r...

 

Ser at det er nye aksliger å få tak i Tyskland, men noen som vet om dette er å få tak i her i Norge? (bortsett fra Møller). På R5 & V10 er det en aksling som er 1185mm lang, og er noe kortere enn på V-motorene. Skulle selvfølgelig hatt denne i fjor ;-)

 

mvh

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motorkode har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Har en BAC motor. 2.5 R5

 

Mvh

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal da ha 7L6 521 102 N akslingen, men så dårlig ut når jeg søkte på dette nr på google, kun utenlandske nettbutikker.

 

Men, kan du bruke dette lagret? http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-DRIVESHAFT-CENTER-BEARING-KIT-W-DUST-BOOT-FOR-VW-TOUAREG-O-E-QUALITY-/291034007402

 

Ser at et søk på google etter "touareg drive shaft support bearing" så går det ant og få tak i en overhalt aksling.

Etter at lagret er byttet så må den balanseres opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer d før eller siden på alle? Hvor har du hørt dette? Håper ikke min ryker plutselig. Må vel være ett forvarsel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer d før eller siden på alle? Hvor har du hørt dette? Håper ikke min ryker plutselig. Må vel være ett forvarsel?

 

Et søk etter "touareg drive shaft support bearing" så kom det vanvittig mange relevante treff, så ikke noe veldig uvanlig dette virker det som. Om det skjer med alle er vanskelig og si.

 

Men er flere Touareger i feks i USA enn i Norge også da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he.... Det er for så vidt riktig, men det gjør det med neste samme hva man googler. Er vel allikevel å ta i å si at dette er "vanlig"

Om hovedtreffene er i USA, kan en likegjerne konkludere med at da gjelder det ikke R5 da denne er rimelig skjelden der borte.....

 

Men men.... Velger å tro at godt vedlikehold hindrer dette, dvs å sjekke at mansjetter er hele og at der er ingen slakk ett par ganger i året:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ikke påstå at det skjer alle, men etter å ha lest endel på både vw og Porsche forum er dette en relativ vanlig feil på touareg og cayenne. Det er ikke selve lageret som ryker, men et gummioppheng som lageret er festet i.

 

Har funnet ut at det er et firma som heter PowerTrain, bl.a avdeling her i Bergen, som han fikse dette. Skal høre med de i morgen :-)

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk av akslingen til slutt i går, og som ventet var gummiopphenget helt gåen mens selve lageret var ok. Neste stopp er hos http://www.powertrain.no på Kokstad som kan sette på nytt lager :D

 

Hadde forøvrig store problem med å få av endeleddet i bakre diff, slik at jeg måtte dele dette for å få ut akslingen. Skal lage et verktøy for å se om det er

mulig å få det ut..

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja. Bra du får det fikset på den rimelige måten!

Hold meg oppdatert på resultat og pris da:-)

 

Hørte du forresten ingen varsel før det havarerte?

 

Curt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Var ingen forvarsel, selv om den var litt smårar ved kjøring på flat vei. Fikk igjen akslingen i går. Kom på 3627. Ser ut som ny, så ikke noe å si på prisen. Montering i morgen, så får vi krysse fingrene :-)

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fås også kjøpt i massevis fra eBay. Selve lageret var ikke så mye dyrere hos PowerTrain her i Bergen, og fikk i tillegg overhalt hele akslingen på under 5 dager til en overkommelig pris :D Men bra tips!

 

Har uansett fått montert akslingen og kjørt bilen litt. Var forsåvidt ikke så vanskelig å montere, men fikk noen "følgefeil". For å få av akslingen, måtte vi slippe ned girkassen noe. Dette ble gjort ihht ELSA, men de de ikke skrev noe om var at en burde ta ut kablene til multibryteren på girkassen først. Hos meg resulterte det i at girkassen skjønte fint lite når jeg skulle starte bilen, og hevdet at den stod i D eller R på P & N. Heldigvis ordnet det seg ved å ta ut og godt inn igjen alle 3 kontaktene, slik at bilen startet igjen.

Bilen fungerte forsåvidt fint etterpå, men er ikke helt fornøyd med justering av lageret, slik at jeg må løsne litt på dette igjen og se om jeg får litt mindre ulyd.

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit nokon kva dette kostar hos merkeverkstad?

Var ute og drog på 2 tonn lift då det plutseleg høydes ut som om at eg hadde punktert.

Har ikkje merka noko i forkant. Har passert 150 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk pris på litt over 15.000 hos møller i Bergen, for bare akslingen.. Relativt enkelt å bytte, brukte vel ca en drøy time selv.

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte denne tingen på Ebay, men det viste seg at lageret var gåent i tillegg, så Berge & Co bytte heile akslingen. Om nokon treng ein slik lagerholdar så har eg ein liggande.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.