audi 80 som ikke tåler regnvær/fuktig vær.

Anbefalte innlegg

bilen det gjelder er en audi 80 2.0E 1990 modell, motor 3A.

begynner å bli rimelig lei av dette tullet nå. trodde jeg hadde fiksa problemet i høst når jeg bytta bensinpumpa, men her om dagen begynte kødderiet igjen og senest i dag kom jeg meg så vidt hjem.

saken er at når det er regnvær eller veldig fuktig luft så stopper bilen. kan godt kjøre en mil eller to før det skjer. mister all motorkraft og turtallet faller ned til rundt 500. i værste fall så synker det så lavt at motoren stopper.

hvis jeg pumpegasser som en gal så får jeg turtallet opp igjen før det faller rett ned på 500 igjen.

noen ganger holder det med å slå motoren av og på et par ganger og ruse den litt før jeg kan kjøre videre. to eller tre ganger har jeg måttet bli taua vekk.

i løpet av de snaue to åra dette har vart, så har jeg byttet følgende deler i jakten på feilen:

-gummislangen som går fra toppen av luftmengdemåler.

-luftmengdemåler

-bensinfordeler

-rotor og fordelerlokk

-bensinpumpe

-spenningsregulator med børster

-bensinfilter

-batteri

-lambdasonde

-tempføler av noe slag

-hatt den på møller for å sjekke det opp, men de skjønte ikke bæret. udugelig gjeng.

 

har sikkert bytta mere som jeg ikke kommer på nå.

 

:(

er ingen mekaniker selv, og kan ikke så veldig mye om bil og motor, så er ganske pes for meg dette her. vurderer å selge bilen til noen som har litt mer peil..

 

men har dere noen anelse om hva dette kødderiet skyldes?

hadde vært evig takknemmelig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror problemet ditt ligger i tenningssystmet ditt, fuktighet som kommer inn en eller annen plass. Det første som slo meg var fordelerlokket ditt, ta av den når problemet er der og se om du ser anntydning til fuktighet. Men det er vanskelig og si over her, det hadde vært mye letter og sett under panseret ditt og sjekket par ting som kan skape dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen det gjelder er en audi 80 2.0E 1990 modell, motor 3A.

begynner å bli rimelig lei av dette tullet nå. trodde jeg hadde fiksa problemet i høst når jeg bytta bensinpumpa, men her om dagen begynte kødderiet igjen og senest i dag kom jeg meg så vidt hjem.

saken er at når det er regnvær eller veldig fuktig luft så stopper bilen. kan godt kjøre en mil eller to før det skjer. mister all motorkraft og turtallet faller ned til rundt 500. i værste fall så synker det så lavt at motoren stopper.

hvis jeg pumpegasser som en gal så får jeg turtallet opp igjen før det faller rett ned på 500 igjen.

noen ganger holder det med å slå motoren av og på et par ganger og ruse den litt før jeg kan kjøre videre. to eller tre ganger har jeg måttet bli taua vekk.

i løpet av de snaue to åra dette har vart, så har jeg byttet følgende deler i jakten på feilen:

-gummislangen som går fra toppen av luftmengdemåler.

-luftmengdemåler

-bensinfordeler

-rotor og fordelerlokk

-bensinpumpe

-spenningsregulator med børster

-bensinfilter

-batteri

-lambdasonde

-tempføler av noe slag

-hatt den på møller for å sjekke det opp, men de skjønte ikke bæret. udugelig gjeng.

 

har sikkert bytta mere som jeg ikke kommer på nå.

 

:(

er ingen mekaniker selv, og kan ikke så veldig mye om bil og motor, så er ganske pes for meg dette her. vurderer å selge bilen til noen som har litt mer peil..

 

men har dere noen anelse om hva dette kødderiet skyldes?

hadde vært evig takknemmelig :D

 

Dette kan være en typisk feil for bensin fordeleren din.

Ta av luft belgen som sitter mellom luft filtre ditt og manifoilen. på luft filter delen sitter det et spjeld so styrer mengde luft kontra bensin. hvis det ligger smuss på dette spjelde vil bilen få for lite bensin......

Vanlig feil på golf gti med samme bensin syst....

Gi tilbakemeld om hva som var galt.. morro å høre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tenker på den runde plata som går opp og ned?

den har jeg bytta for et års tid sia, men kan jo sjekke om det ligger drit på den. får ta det i morra. regner nå :/

 

edit: men hvorfor skulle det bli et problem kun når det regner/er fuktig luft ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tenker på den runde plata som går opp og ned?

den har jeg bytta for et års tid sia, men kan jo sjekke om det ligger drit på den. får ta det i morra. regner nå :/

 

edit: men hvorfor skulle det bli et problem kun når det regner/er fuktig luft ?

 

Regne tar med seg smus, så spjelde lukker seg ikke slik det skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dere må gjerne komme med andre forslag til feil jeg kan sjekke ut :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve å gå over motoren med en boks startgass, spesielt spray litt startgass på hver dyse. Hvis du hører turtallet går opp når du sprayer i dette området kan det være at du må skifte dyseholder/pakninger. Og kanskje dyser hvis det viser seg at noen av disse er tett. Bilen blir som ny etterpå. Du får uansett en liten pekepinn om bilen drar inn falsk luft (og derfor også fuktighet) noen steder. Kan lønne seg å sjekke iallefall... :)

 

Og en liten ting, veldig få i norge har vel egentlig god greie på akkurat k-jet-systemet. Det er iallefall det jeg har merket på de forskjellige verkstedene rundt omkring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekke den koppen ved luftfilteret. slik så den ut:

vaska den seff etterpå.

kopp 001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan fuktighet få en dårlig dynamo til å nesten svikte?

lurer på om min er dårlig.. den lager en snodig lyd. virrelyd på en måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan fuktighet få en dårlig dynamo til å nesten svikte?

lurer på om min er dårlig.. den lager en snodig lyd. virrelyd på en måte.

mulig det er lageret i dynamoen som er dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan fuktighet få en dårlig dynamo til å nesten svikte?

lurer på om min er dårlig.. den lager en snodig lyd. virrelyd på en måte.

 

Lageret i front er tørt. Det kan byttes uten problemer, kosta meg under hundrelappen på ei sjappe som selger SKF-lager. 6203Z tror jeg det var, i alle fall 40mm ytre dia, 17mm indre dia, 12mm høgt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har surra litt rundt med startgass noen ganger nå, og idag klarte jeg å få til noe som kan ligne på problemene som oppstår i fuktig vær.

spraya rundt ved kanten på luftfilterboksen, kanten ved lokket liksom, og da gikk turtallet opp litt før det falt ned på normalen.. sprayet jeg litt ekstra så gikk det andre veien. da datt turtallet ned før det steg opp til normalen igjen.

så spraya jeg litteranne inn der lufta kommer inn ved høyre frontlykt, og da datt turtallet rett i bakken (ned på ca 300rpm kanskje), og motoren vibrerte før turtallet steg opp til normalen igjen..

dette er ca det som skjer i fuktig vær.. eneste er at turtallet holder seg rundt 300 en stund..

kan det være en sammenheng?

eller tåler ikke motoren at man sprayer startgass i inntaket?

regner med det er inntaket i hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo nettopp slik startgassen fungerer, at turtallet forandrer seg når motoren suger inn gassen.

 

Derfor er poenget å spraye gassen på steder der motoren normalt IKKE skal suge inn, hvis tomgangen forandrer seg da, så har du en lekkasje..

 

Du vil altså lete etter samme effekt som når du sprayer i inntaket, men et annet sted enn i inntaket (der motoren SKAL suge inn) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. og jeg finner ingen andre steder hvor det skjer det samme... :| har spraya over alt.. tømt to bokser med startgass.

faen det her irriterer meg grenseløst :o:O

vedder på at det bare er en liten filleting som er årsaken. bleh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar imot alt av tips med åpne armer! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bumper litt jeg siden jeg ikke aner hvor jeg skal fortsette søket etter feil :|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppdaga at det muligens er en lekasje fra toppakningen, kan det komme fuktighet inn der slik at ovennevnte problem oppstår ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vell mye til for at fuktighet kommer inn der. Er vell heller at det spruter ut litt olje... Har samme problem med min Audi 100. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var nettopp ute og byttet tennkabler når jeg oppdaga en kabel med ødelagt isolasjon! var flenger i isolasjonen langs hele blokka. :o kunne se kobberet inni faktisk. nå gikk det opp et håp for meg :D

legger ut noen bilder så dere får se, og kanskje kan identifisere hva denne kabelen går til (en knott på blokka)

defkabel1.jpg

defkabel2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er et bilde til

defkabel3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fått forslag på bankesensor..

ingen her som vet helt sikkert?

 

edit: nr på bankesensor i akte: 054905377G

nr på delen i bilen: 0261231036

 

:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må få vite om det er kablene til bankesensoren som er feilen. Min fusker også en del, men kablene mine vil jeg si er verre enn dine. Festa dem bare slik at de ikke tar borti blokka lengre jeg. Er et stykke på ca 10cm hvor isolasjonen er borte på kabelen. Mangler også en del tråder i kabelen som følge av at den har ligget og "gnidd".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja skal opp og høre på pris i morra tenker jeg. skal si fra om eventuelle forbedringer med ny sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen skulle ha ca 400,- for en ny bankesensor til min 9A motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.