#1 Skrevet Januar 3, 2014 Har en A6 med 2.5v6 Tdi motorkode AKE. Startet den opp en dag, i det jeg slapp nøkkelen så stoppet den igjen og var videre umulig å få liv i. oppdaget luft i det gjennomsiktige røret på motoren. tok så og luftet 3 sylindre på passasjersiden og det kom raskt til liv igjen. bilen gikk fint den dagen med flere start og stopp. Dagen etter var vi igang igjen. luft i røret, luftet og så startet igjen. Dag 3. samme igjen. argh. kammer, regreim, filtre er nytt sommer 2013 høytrykkdieselpumpe på motor fungerer tydligvis siden den går etter lufting. kan det da være løftepumpe i tanken? høytrykkspumpen på motor som ikke sender signal til løftepumpe? eller en returventil på dieselfiltret? kom med innspill, er litt kostbart å prøve å feile med nye deler på denne motoren Det kommer ikke dieselflow i det gjennomsiktige røret på motoren når tenning skrues på, (løftepumpe?) men når motoren starter så kjennes det ut som tank/løftepumpe surrrer. Ingen feil relatert til startvansker i vagcom. Takk for hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2014 Hvor mye diesel har du på tanken? Om den er under 1/3 så kan det være elevatorpumpa i tanken. I tilfelle er det bare å fylle opp og sørge for at du ikke kjører dieselnivået for langt ned... Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2014 Hvor mye diesel har du på tanken? Om den er under 1/3 så kan det være elevatorpumpa i tanken. I tilfelle er det bare å fylle opp og sørge for at du ikke kjører dieselnivået for langt ned... Mvh EW Første gangen så var det lite diesel og tanklampa lyste. så fryktet at det var det som var grunnen. og det kan det jo forsovet ha vært. (kjærringa som bruker denne bilen, så hu fikk høre det da ja) men tanken i pumpa kan selvsagt ha tatt skade av dette. har full tank nå og problemet er der enda. fikk tak i nytt dieselfilter og returventil i går, skal ut og bytte dette nå straks så får vi se om disse har noe med problemet å gjøre. ellers hangler det på tankpumpe eller elektronikken i hovedpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2014 Er du fylt opp filter med disel hvis ikke det må du gjøre ferst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2014 V6 Tdi kan være lei og fyre etter filterskift, lønner seg og fylle opp filteret og klemme alle 4 slanger på filteret, både inn og ut på filter, slik gjør jeg det bestandig. Retur ventilen sprekker fort, og kan sprekke ved filterskift. Det du kan gjøre er og sette strøm på tankpumpa, finn sikringen og ta ut denne og sett strøm direkte på her, med en ledning fra batteriet og se om det kommer diesel inn på filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2014 jeg får den til å fyre, men ett døgn etter bruk så må den luftes igjen. nå byttet jeg filter og returventil. fylte filteret med diesel, men hadde lite batteri på bilen så står til lading nå. har ikke brukt den de siste 2 ukene. når man vrier på tenning, skal diesel flowe rundt i systemet så man ser/føler dette på den gjennomsiktige slangen? dette skjer iallefall ikke på denne bilen. husker heller ikke om det gjorde det før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 4, 2014 V6 Tdi kan være lei og fyre etter filterskift, lønner seg og fylle opp filteret og klemme alle 4 slanger på filteret, både inn og ut på filter, slik gjør jeg det bestandig.Retur ventilen sprekker fort, og kan sprekke ved filterskift. Det du kan gjøre er og sette strøm på tankpumpa, finn sikringen og ta ut denne og sett strøm direkte på her, med en ledning fra batteriet og se om det kommer diesel inn på filter. du vet ikke tilfeldigvis hvilken sikring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2014 Husker dessverre ikke sikringen, men det er den som går til tankpumpe. Flower ikke diesel i den gjennomsiktige slangen før du får start på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2014 høres nesten ut som lekasje på retursiden, ta en sjekk på returslangene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2014 Husker dessverre ikke sikringen, men det er den som går til tankpumpe.Flower ikke diesel i den gjennomsiktige slangen før du får start på motoren. sikring nr 20, tredje opp på venstre rekke, nærmest a-stolpe tenning på, null spenning igjennom sikring. fjernet sikring og kjørte spenning rett inn fra batteri, tankpumpe sviver så du hører, ingen ulyd. MEn fortsatt ikke diesel fram til filteret (hadde slangen løs i en flaske) tok av slangen bak ved pumpa også, kom ingen ting opp, tanken er nesten full. så da blir det å ta opp pumpa og sjekke om den er defekt eller tett. så for vi rense/bytte denne før vi feilsøker noe mer. er jo ikke ukjent at tankpumpe på vag feiler etter 200tkm eller før høres nesten ut som lekasje på retursiden, ta en sjekk på returslangene vanskelig å si, da bilen har null problemer med luft så fort den er luftet og startet opp. går fint hele dagen og etter en natt i dvale så er problemet på nytt. men skal nok gå over alle retur slanger om problemet ikke blir borte med ny tankpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2014 Har det samme problemet med min identiske bil, trodde det var glødepluggene som gjorde at den ikke startet. Ser det er masse luft i den blanke slangen, den starter lett samme dag når den har vært kjørt med men står den over natten må jeg bruke start gass. Fant du ut om det hjalp og skifte retur slangene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2014 hadde samme problem på Allroaden til faren min,vi byttet alt av slanger både tilførsel og retur ,ventil , faktisk alt av slanger. viste seg at det var lekkasje inn i dieselpumpa som gjorde til at den drog inn luft når den stod i ro. Dette resulterte til ny pumpe som koster litt desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2014 Har det samme problemet med min identiske bil, trodde det var glødepluggene som gjorde at den ikke startet.Ser det er masse luft i den blanke slangen, den starter lett samme dag når den har vært kjørt med men står den over natten må jeg bruke start gass. Fant du ut om det hjalp og skifte retur slangene? det er ikke slangene eller returventilen på min, sansyligvis pumpe i tanken. tvangkjørte pumpa på 12v og den leverer ikke diesel og jeg har da testet ved å ta av slangen ved pumpa i tanken. ny pumpe får jeg i morgen, og spesialverktøy for å ta den ut også. er litt klønete å ta ut uten om ikke umulig. hadde samme problem på Allroaden til faren min,vi byttet alt av slanger både tilførsel og retur ,ventil , faktisk alt av slanger. viste seg at det var lekkasje inn i dieselpumpa som gjorde til at den drog inn luft når den stod i ro. Dette resulterte til ny pumpe som koster litt desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 16, 2014 den pumpa går jo bare om det er en viss mengde diesel i tanken... gjorde min på a8`n iallefall, var vel 2 pumper baki der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 16, 2014 kun en pumpe i 2001 model a6 quattro, suger fra begge sider selv, og jeg hadde i tillegg over halvtank nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 16, 2014 Vært borti noe merkelig en gang på min forrige bil, A4 TdiQ 2001 pumpedyse, der summa det i tankpumpa og trudde den var i orden..., men jeg tok den ut og tvangskjørte den og da klarte den ikke og pumpe diesel opp i ei cola flaske en gang, så den var rett og slett sliten. Ny pumpe og bilen ble i orden igjen (drev og stoppet under kjøring og døde ut, nesten klin umulig og få start igjen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...