#1 Skrevet Januar 4, 2014 Har et aldri så lite irriterende problem på guttungens Polo, og det er at oljetrykkslampen er begynt å blinke. Noen ganger begynner den rundt 2.500 o/min og andre ganger begynner den rundt 4.000 o/min. Aller først så vil jeg nevne at denne motoren har 1 (kun èn) oljetrykksbryter, og den står i toppen ved sylinder 1. Dette er en bryter som varsler ved 0.5 bar. Det er altså ingen oljetrykksbryter på oljefilterbraketten, denne motoren har faktisk oljefilteret skrudd rett inn i blokka. Følgende er gjort ifm. feilsøking: - Peilet olje - OK - Byttet oljetrykksbryter - Ingen forandring - Sjekket oljetrykk i toppen - Ca. 3.5 bar på tomgang og rett i overkant av 4 bar ved 4.000 o/min - Byttet instrumentpanel - Ingen forandring annet enn at nå virker summeren også Lampen blinker enten oljetrykksbryteren er koblet til eller ikke, og dette ledet meg til å teste litt på kabelen. Det jeg ikke forstår er at med tenning av så er det spenning på denne kabelen (testet med prøvelampe på pluss på batteriet og den andre enden på kabelen som går opp til instrumentene). Så vidt meg bekjent så er oljetrykksbryteren NC og da jorder den lampen. Når oljetrykket stiger, i dette tilfellet over 0.5 bar, så åpner bryteren og dermed har ikke lampen jord lenger, og lampen slukker. Oljetrykksbryteren er også testet med instrumentene frakoblet, og da slukker prøvelampen når motoren startes, altså åpner bryteren og kretsen brytes. Skal det virkelig være spenning på denne kabelen med tenning av? Det forteller nemlig meg at samme pokker om oljetrykksbryteren er åpen eller lukket så vil det være spenning opp til lampen, og da vil den enten lyse eller blinke slik tilfellet er hos oss. Har søkt på forumet og ellers på nettet og det er tydeligvis mange som har samme problemet, men jeg har ikke funnet noen som har vært så elskverdige å komme med løsningen, noe som betyr at enten så har de glemt det eller så er det jæ..... mange som kjører rundt med blinkende oljetrykkslampe... Alle tips mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 6, 2014 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...