Støy fra 2kHz PWM-modul. Noen med peiling på elektronikk?

Anbefalte innlegg

Har holdt på med et lite prosjekt for å få fire baklys, og bremselys i øvre del av baklyktene i stedet for nedre på A4en.

Monterte på ene siden i stad (på ledningsnettet rett før kontakten til baklykta), og justerte til 20% pulsbredde for vanlig baklys fra 21W-pæra.

Ser fint ut, men veldig skuffet over støyen jeg fikk på stereoen. Utgangspunktet for modulen er en slik PWM-dimmer.

Finnes det noe jeg kan koble på utgangen, eller i forbindelse med lyktene for å forhindre støyen?

Takker så mye!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, her hadde en krets som inneholdt en spole og en kondensator eller to hjulpet litt for å balansere ut spikene.

Du kan prøve noe så enkelt som å bare sette på en 220uF konsensator over utgangen

Et tredje alternativ er å kunne økt frekvensen over til ultralyd-området (>20KHz)

Eller så kunne du kanskje fjernet PWM og brukt transistor istedet, ville fjernet støyproblemet helt ihvertfall:

http://www.simple-electronics.com/2009/10/motor-speed-control-by-transistor.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flere gode råd!:)

Det enkleste vil jo være å prøve med en kondensator, som du sier. Er en av disse OK?

Får ikke til å justere frekvensen, men transistor i stedet for PWM hadde kanskje vært noe.

Hvordan blir det med varmeutvikling fra en transistor, og hva er evt. spesifikasjonene jeg skal lete etter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igrunn litt merkelig at du skal få noe særlig støy, men pass på å finne en god lokal jord og hold kablene så korte som mulig mellom lampe og modul. Antenna får også strøm via lange kabler, så sørg for at de ikke ligger for nær hverandre. Kult prosjekt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja, man har støy fra denne modulen da.. ser ikke at den er innkaplset for å forhindre støyen

husk også at denne støyen kan påvirke resten av bilens elektronikk da :) slik at om den starter å oppføre seg litt fønky så kan dette være grunnen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igrunn litt merkelig at du skal få noe særlig støy, men pass på å finne en god lokal jord og hold kablene så korte som mulig mellom lampe og modul. Antenna får også strøm via lange kabler, så sørg for at de ikke ligger for nær hverandre. Kult prosjekt!

Lokal jord ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Skal prøves!:)

Har koblet meg innpå

Har noe støy fra PWM-modulene jeg bruker til kjørelys i fjernlyslampene også, men det er mye mindre merkbart. Disse er montert ved sikringsboksen på førersiden, har 100 eller 200Hz frekvens og regulerer på minussiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4 er ikke min sterke side men hvor sitter antenna på denne (eller er det støy mot høytalerne du opplever uansett lydkilde?) Det er også kjekt å vite hvor støyen kommer inn.

Bjørn-Eirik og Dan har også gode poenger jeg ikke tenkte på i farta, samt jeg så ikke bildet av boksen modulen lå i for øyeblikket. Det er ingen form for skjerming på dette. Du kan jo prøve å låne litt aluminumsfolie ifra kjøkkenet bare for en rask test, evt. også jorde den folien til karosseri/jordforbindelse om ikke det fungerer i fri-luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 kHz lar seg nok ikke skjerme på den måten, men prøv gjerne! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har støy i høyttalerne uansett lydkilde, så jeg antar det kommer inn gjennom signalkablene til forsterkerne.

Som sagt har jeg hatt litt støy fra dimmerne foran, samt ørlite dynamostøy fra før. Tror det kom når jeg monterte ekstra batteri bak, med litt ugunstig plassering av kabelen til fordelingsblokka fra dette.

Skal prøve med ny jord og endret kabling til batteriet ila. uka, evt. også et par kondensatorer.

Jeg er nysgjerrig: Hvordan regner man på hvor stor kondensator man trenger?

Er hvilken som helst av disse 220µF-kondensatorene greie?

Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig skal man bruke en formel så man kommer helt på linje: C = 1 / (2 x pi x R x Fc)

Etter det jeg kan erindre så bruker man 50vdc kondensatorer på støyfilter, uten at jeg kan forklare hvorfor akkurat nå. 25vcd skal jo gå greit det også.

Hvis du plugger ifra RCA-pluggene på forsterkeren, forsvinner støyen da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.