Lekkasje fra antennen (?) - A4 B6 Avant

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en av de verste regnbygene i vinter oppdaget jeg litt vann på toppen av rolloen og vann på gummimatten i bagasjerommet. Etter å ha kikket litt nærmere etter ser jeg at det er vannskjolder nedover høyre D-stolpe fra skjøten i takhimlingen mellom D stolpen og endestykket. : eek : Disse skjoldene ser ikke så nye ut, så antar jeg kan ha en lekkasje som kommer og går ift at det må regne litt kraftig. Ser også at jeg har litt "rustrenning" på innsiden på plastglasset i taklyset i bagasjerommet og at dette lyset nå ikke virker (dvs lyset i knappen virker, men ikke pærene selv om jeg forsøkte med nye).

Søkte på forumet og fant noen få tråder ang lekkasjer, og da virker det som om det er bremselyset eller antennen som er typiske syndere i dette området. Jeg mistenker antennen min d jeg ikke synes pakningen nederst på antenne ser så bra ut, samt t det "tyter"/bobler ørlite vann frem om man trykker antennen ned mot taket.

I tillegg fjernet jeg bakre "list" av takhimlingen og det så forsåvidt helt tørt og fint ut der...så får det ikke helt til å stemme med bremselyset?Vet uansett ikke helt hvordan jeg kommer til der??:confused:

Var også på Møller og spurte litt, og de sa at en solgte pakninger til antennebasen separat...men uansett så må hele takhimlingen av for å komme til antennen??? I så fall kan jo dette bli myyyye penger....: bh :

Noen som vet om dette stemmer. Kan man ikke komme til antennen uten å ta av hele takhimlingen?

Ev. finnes det en måte å få "tredd" pakningen ned over antennen eller lign? Noen med erfaring eller tirks ift denne typen lekkasje?

All hjelp mottas med takk!!

Mvh Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å komme til antenne løsner du bare taket i bakkant:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar Øyvind! Kanskje det blir du som har løsningen på denne også. Har et sett med større bremseskiver liggende som skal på ved neste service takket være deg :)

Ahh!! Møller altså...Så man løsner den "fliken" i hoveddelen som ligger under endestykket om du skjønner hva jeg mener? Er det et klips..satt som gadd hos meg så turde ikke røske i den for å løsne fliken...Antar at det da er lett å løse antenna og skifte pakning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå så sliter jeg med å se det for meg, men skal sjekke på min egen i morgen om jeg husker det:) løsne selve antenna er enkelt, sitter med 1 stk mutter bare:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takhimmel.jpg

Tenkte på den "halefliken" på høyre side her. (Beklager fant ikke noe bedre bilde). For å komme til denne fjernet jeg den bakerste "listen" som sitter mellom D stolpene...men da jeg dro i fliken satt den så fast at jeg var redd for å ødelegge eller lage rift i stoffet...men er vel kanskje bare et tregt klips..: klø :

Men forstår uansett ikke helt at stoffet blir "løst" nok til at man kommer til antenneskruen i og med at takhimlingen er klemt under diverse andre sidetrims? Uansett veeeldig takknemlig om du kikker på det når du har anledning!:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan se litt på dette vedlegget.

Ser ut til at det er klipset fast bakerst. Prosedyren sier at taket løsnes først i framkant og det siste du gjør er å løsne den lippen bak...

A4B6Avant Moulded headliner.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan se litt på dette vedlegget.

Ser ut til at det er klipset fast bakerst. Prosedyren sier at taket løsnes først i framkant og det siste du gjør er å løsne den lippen bak...

[ATTACH]211299[/ATTACH]

Hei Johannes! Tusen takk for det. Da vet jeg at det et klips. Ser også av tråden til Joachim :

http://forum.vacn.no/showthread.php?265722-HJELP!-Fukt-i-taket-audi-a4-B6

som jeg oppdaget samtidig som jeg laget denne tråden at det ser ut til å være mulig å komme til via lampen også. Tenker det blir tur ut i garasjen i morgen kveld for å kikke mer på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips med antenne som lekker er å ta den bort, tette hullet med en haifinne-dummy og skaffe deg DAB radio med antenne i frontruta! det er litt smak og behag da, men haifinneantenne gir en nyer look: ja : da slipper du også lekasje hvis du gjør en god nok jobb, og du får DAB i bilen. Aldri brukt FM bondet etter jeg gjorde det! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips med antenne som lekker er å ta den bort, tette hullet med en haifinne-dummy og skaffe deg DAB radio med antenne i frontruta! det er litt smak og behag da, men haifinneantenne gir en nyer look: ja : da slipper du også lekasje hvis du gjør en god nok jobb, og du får DAB i bilen. Aldri brukt FM bondet etter jeg gjorde det! :D

Hei Peder! Takk for svar. Har haifinne antenne på min men er vel FM ja. Mitt "problem" ift DAB er at jeg allerede har satt inn RNS E i denne så har ikke planer om å skifte...men takk igjen for godt tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer en liten oppdatering fra dagens tur i garasjen samt litt forskning på nettet. Jeg har en A4 B6 Avant 2002 mod med en slik antenne:

IMAG0069.jpg:

Med en skrutrekker var det bare å vippe ut bagasjeromslyset og under der så det slik ut:

IMAG0070.jpg

...med andre ord så er jeg ikke så imponert over at 2 forskjellige personer på Møller har uttalt følgende "for å komme til antennen så må hele taktrekket av ja"...: mad :

Fant ut at skruen var fuktig og at mye av ledningen og stikket inn i lyset var dekket av irr, så ingen tvil om at antennen var synderen. Snodig nok så fungerer lyset i selve bryteren, men ikke de 2 pærene (ja jeg har forsøkt å sette i et par nye :P )

Fant også ut at jeg kunne løse klipset (se litt lengre opp i tråden) som fester halen ved å lirke litt (takk til Johannes). Likevel litt knotete å komme til både for å løsne og stramme skruen. Da skruen var løs så det slik ut:

IMAG0071.jpg

Litt skitt og gammel lim(?) men ellers var pakningen både hel og forholdsvis fleksibel enda. Lurer imidlertid på om hvorfor min antenne ikke har 2 pakninger slik som denne for A4 B6 sedan (?) som jeg fant på nettet:

A4 B6 antenna.png

uansett så hadde Møller solgt meg en 3dje pakning til 38 kroner:

1K0 035 349.jpg med delenummer 1KO 035 349 som ikke passer til min antenne: bh :, men til denne typen nyere B6/B7:

8E5035503KGRU  B7 antenne.jpg..som jeg heller ikke kan bruke da det er en "forsenking" i lakken med samme form som min antenne og som da ev. ville vise da den nye er mindre i basen..så kan derfor ikke oppgradere til denne heller. For å få ny pakning virker det som jeg må kjøpe en helt nye antenne av den gamle typen. Var dermed ikke noe annet å gjøre enn å rengjøre pakning og metall og deretter teite skruen etter beste evne. Neste regnskyll vil gi svaret på om jeg fremdeles vil ha et problem eller ikke...: faint :

Min type antenne har uansett delenummer 8E9 035 503....

Håper at noen andre ev. vil bli litt klokere av denne tråden om en får samme lekkasje.

Er det forresten noen som vet hvilken sammenheng det er mellom type antenne og utstyr som bilen er levert med? Dette ref. litt "forskning" på B6 bilder på Finn der Avant 2002 modeller ser ut til å ha min type antenne, den "nyere" typen samt noen med ingen antenne i det hele tatt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.