#1 Skrevet Januar 8, 2014 Hei! Etter at jeg byttet hjullager og ytre drivledd (et slikt et) på venstre forhjul sensommeren/høsten i fjor har jeg slitt med en skrapelyd. Lyden er forferdelig og har noen snodige karakterer. Den kommer konstant når bilen er kald, men forsvinner hvis jeg f.eks clutcher ut eller bremser. Etter en stund med kjøring forsvinner den så lenge jeg kjører rett frem men hvis jeg svinger så kommer den tilbake. Lyden er heller ikke av konstant karakter, men det høres ut som noe skraper mot innsiden av felgen og treffer eikene. Jeg har sjekket at det er klaring så dette er ikke tilfelle. Det er ingen form for vibrasjoner eller risting assosiert med lyden. I det siste har jeg også merket meg at det klakker litt derfra ved bremsing. For å hjelpe på en mulig diagnose legger jeg ved denne filmen - den er tatt fra min bil, slik at dette er det jeg hører. Jeg tar i mot all hjelp med stor takk - jeg har nå parkert bilen, og den blir stående til jeg finner ut av og eventuelt får reparert dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2014 Er du helt sikker på at det ikke lager lyd når du kjører rett fram også? Høres nesten ut som hjullageret ditt synger på siste vers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2014 Ut i fra det jeg kan høre når jeg kjører så er det ikke lyd. Det kan selvfølgelig være at det er det, men jeg har altså ikke observert det. Utrolig kjedelig hvis hjullageret ryker bare noen måneder etter at jeg har byttet det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2014 høres mer ut som forings-knirk dette der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2014 Høres ut som hjullageret "skjærer" seg.. Men er jo litt vanskelig å gjette ved å ha hørt på et opptak =/ Ville ha jekket opp bilen, så tar du ene hånden på kl 6 og en hånd på kl 12 - Så prøver du å vippe. Hvis det er bevegelse der kan det være hjullageret..Kanskje til og med bærekula. Kan være satt inn feil/skjevt kanskje? Prøv å spinn hjulet mens du har bilen jekket opp. Hør etter om det kommer skrapelyder. Ellers vil jeg anbefale å sjekke alt.. Hørtes absolutt ikke bra ut! Noen ganger er det letter å høre nøyaktig hvor det kommer fra hvis du har en kompis som står utafor bilen og du kjører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2014 Jeg hadde lignende lyd, men ikke helt lik på en corrado etter at jeg hadde byttet drivakselmansjet. Lyden var der bare når jeg kjørte sakte frem og bak og svingte. Hørtes ut som bremser som hang på og lagde tydelig knake/gnisse lyd. Årsaken hos meg var en liten etterstramming på mutter til drivaksel. Tror det holdt med 90grader hos meg (mange år siden så husker ikke nøyaktig hvor mye). Så du kan jo forsøke å stramme denne litt for å se om det er samme som jeg hadde. Lyden kom etter en stund hos meg. Nevner det siden du da har hatt av ca samme delene som jeg hadde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2014 skremmende viktig at bolten i senter på hjullager er dratt til med rett moment 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2014 Takk så langt til alle som har kommet med innspill - dette er 95% av grunnen til at jeg meldte meg inn i VACN! Jeg vil jo helst ikke at det skal være hjullageret som vandrer heden, men jeg må være forberedt på det verste. I morgen skal jeg ned i garasjen rett etter jobb og sjekke om det er uvanlig slakk i lageret. Videre skal jeg også prøve å få strammet drivakselmutteren. Har opplevd at den ikke var skikkelig strammet tidligere og da var faktisk hele drivaksel, med ABS-skive løs inni spindelen. Da slo ABSen ut. Jeg skal komme med ny status i morgen etter at jeg har sjekket de nevnte tingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 9, 2014 (endret) Jeg har nå gjort følgende: Jekket opp bilen og snurret på hjulet - ingen skrape/knirkelyd. Av med hjul, snurret på bremseskiven - ingen skrape/knirkelyd Av med kaliper, snurret på bremseskive - ingen skrape/knirkelyd Av med bremseskive, snurret på spindel - ingen skrape/knirkelyd Sjekket at drivakselmutteren er stram - det var den. Forsøkte å vippe på hjul/bremseskive, både med og uten kaliper. Det virket stramt og fint. Montert alt sammen igjen og kjørt noen runder i parkeringshuset - knirkelyden er tilbake. Kan det være at drivakselmutteren er for stram? Når den var løs, så strammet jeg bare skikkelig til, uten momentnøkkel. Er det noen fler som har gode tips? Alle innspill mottas med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 9, 2014 skremmende viktig at bolten i senter på hjullager er dratt til med rett moment aldi brukt moment på denne mutteren, og aldri hatt trøbbel heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 9, 2014 Jeg har nå gjort følgende: Jekket opp bilen og snurret på hjulet - ingen skrape/knirkelyd. Av med hjul, snurret på bremseskiven - ingen skrape/knirkelyd Av med kaliper, snurret på bremseskive - ingen skrape/knirkelyd Av med bremseskive, snurret på spindel - ingen skrape/knirkelyd Sjekket at drivakselmutteren er stram - det var den. Forsøkte å vippe på hjul/bremseskive, både med og uten kaliper. Det virket stramt og fint. Montert alt sammen igjen og kjørt noen runder i parkeringshuset - knirkelyden er tilbake. Kan det være at drivakselmutteren er for stram? Når den var løs, så strammet jeg bare skikkelig til, uten momentnøkkel. Er det noen fler som har gode tips? All hjelp mottas med stor takk! sjekk foringer..... stabstag f.eks. kan være demperen som knirker også aldi brukt moment på denne mutteren, og aldri hatt trøbbel heller. Flaks for deg. men jeg kødder ikke.. for mye og du "knuser" lageret. for lite og det blir løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 9, 2014 aldi brukt moment på denne mutteren, og aldri hatt trøbbel heller. Da er vi 2. Så mange ganger akslingene mine har vært av burde jeg vel spist opp 50 lager på 10 år... Har skiftet lager 1 gang på hver side på 12 år... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 9, 2014 Da er vi 2.Så mange ganger akslingene mine har vært av burde jeg vel spist opp 50 lager på 10 år... Har skiftet lager 1 gang på hver side på 12 år... du er vel god til å tippe moment med armen da men selvsagt, er jo forskjell på å dra de som en hjulbolt å faktisk dra til skikkelig. skal du dra for mye så må du jo i veien med metervis med latmannsarm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2014 Bruker kun muttertrekker jeg på dissa sentermuttera Hehe. Men så klart har jo en viss aning på hvor hardt jeg drar til. Men er masse anna jeg bruker moment på selvfølgelig, så jeg sier ikke at moment er tull - sunn fornuft vil jeg kalle det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2014 jeg er tilhenger av moment på slike ting,bruker alltid moment på denna bolten sjøl 265nm på golfen forran og bak, bruker momentnøkkel som er 1.5meter lang, funker fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...