2003 vw passat 1.9TDI 131hk 310 nm pådrags problem. 4Motion

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har en passat 1.9TDI med AVF motor, å plages med at jeg mister draget etter 2000 omdreininger.

Bilen dør ikke helt, men kjenner at den mister kraften etter 2000.

Hører ikke noe spesielt turbosus, bare litt når jeg slipper gassen etter litt pådrag i 1 og 2 gir rett over og under 2000 omdreininger.

Har byttet de vakumslangene som jeg mener kan påvirke motoren under pådrag men ble ingen forskjell.

Prøvde og å ta av kontakten på LMM mens motoren gikk, eneste som skjedde når jeg tok av kabelen var at motoren fikk en litt mer mørkere gange og VELDIG lite mer turtall ( så ikke noe forskjell på turteller, hørte bare at den økte litt.) Ruset seg så og si like lett men med litt mørkere tone? Har ikke prøvd å kjøre uten å ha den tilkoblet. Kan det være den?

Bilen ryker heller ingen verdensting, spøtter en pitte liten sky akuratt når jeg gir bunn gass ifølge en kollega som lå bak meg hjem fra jobb.

Km stand: 220,000. Bruker 0.68 på blandet kjøring (60-70% landeveiskjøring, men med en undervannstunnel. Lå på 0.58 før jeg bynte å kjøre den) Hvor mye laddetrykk skal en slik bil ha? Vist noen vet da :)

 

Takker på forhånd for svar fra litt mer kloke hoder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har foresten sjekket for feilkoder men fikk ikke opp noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror den skal lade 1,3bar orginalt. Prøv å kjør bilen uten lmm tilkoblet evt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og ta ut MAP sensoren din og rengjør den, har vært borti at sot og oljeavleiringer på denne har vært årsak til lav effekt på 1.9TDI før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som defekt LMM, denne får man svært sjeldent feil på ved diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve å kjøre ute lmm, men denne map sensoren hvor sitter den å hvordan ser den ut? Er ikke så inne på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen lader 1.3 bar over hele registre så turboen er det ikke noe galt med, prøvde å kjøre uten luftmassemåler å da var det så vidt bilen gikk fremover... Men kan disse være dårlig ute å være helt ødelagt? Har bynt å tenke på om dieselfiltere kan begynne å bli tett, er usikker på når dette var byttet sist..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som kan være tett i eksosanlegg? Litt brutalt for naboene, men forsøk å løsne eksosanlegget og ta en "liten" tur...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ny luftmassemåler i slutten av uken, så skal prøve å bytte denne før jeg begynner å skru av eksosen, har bare en parkeringsplass å stå å skru på og her er blåser det småjævler så er ikke så alt for koselig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også tipper det kan vere lmm. Utfra egne erfaringer, ladder bilen det den skal, selv om lmm er defekt/dårlig. Ofte jeg har vert borti at de kun er slitne, og gjør at det blir slik som du sier. Må bli helt kaputt før du får feilkode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har foresten funnet ut at den får for lite diesel.. Kjørte med vag-com tilkoblet og hadde live målinger oppe..

Ved fullt gasspådrag sier hjernen at det skal teoretisk ha 69mg/p st. ( tipper det står for miligram per stroke?) Men det faktisk (actual) verdien viser mellom 43-48, er oppe i 52 akuratt når jeg gir bunn gass men detter ned og ligger å går mellom 43-48.

Da er min konklusjon at det er pumpen i tanken som tuller, hadde det vært den på motoren hadde den vel lagt seg på det den klarer maks og ligget der..?

Hører en liten "hyle" lyd fra tanken som øker i takt med motoren..

 

Så jeg prøvde å ta ut pumpen for å se om det var drit i silen på iløpet, men jeg fikk ikke ut pumpen.. : rb :

Pratet med møller og fikk bedskjed om at jeg måtte ha et spesial verktøy for å ta den ut, måtte vries 15 grader mot klokken, noe som ikke gikk med bare hender. Så jeg lurer på om dette høres ut som en teori som faktisk kan stemme..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis kassetten som pumpa sitter fast i er lik som A4 bensin, så kan det være litt vrien å få ut ja, gjør det nok litt lettere med et verktøy. Den skal vries mot klokka, ganske hardt å få den over hakket den er låst i, men er du sterk i klypa, så kan det gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde det som jeg klarte før kantene til verkøyet gikk inn i tommlene mine, så ga opp før jeg bynte å tilsette blod i dieselen...

Men har nå bestemt meg for at bilen får duge slik den er nå, kommer meg til og fra jobb og klarer å kjøre forbi på en normal måte (henter fart :P )..

Så jeg kjører til det blir sikkelig ille så får jeg ta det da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke pumpa i tanken som gir nok diesel. Det er Tandempumpa på baksiden av toppen som mestsannsynlig er dårlig, koster fra 3- 5 tusen. Den bruker også å lekke vakuum til uttaket til bremsekraftforsterker slik at man får dårlige bremser om man bruker di gjentatte ganger rett etterhverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.