#1 Skrevet Januar 10, 2014 Kjøpte en 2009 Q5 2.0TDI s-tronic for et par dager siden. Har vært på NAF test og de fant ikke noe kritisk. Nå har jeg to problem med bilen jeg lurer på: 1) servo oppfører seg merkelig, dvs at den blir plutselig hard og lugger en del. Stivner plutselig til midt i en sving osv..den fungerer også ofte i rykkete bevegelser på rattet. 2) vandring i turtall: hvis jeg holder gassen på et konstant punkt og feks holder 30kmt så vandrer den med et par hundre omdreininger. Hvis jeg slipper gassen og den feks ligger i drive hopper den seg ned i turtall. Også hvis jeg skal til å stoppe, ruser den seg rett før jeg stopper og hopper litt fram. Også tomgangen ligger høyere enn normalt når jeg stopper i kryss og div. Når jeg starter bilen til vanlig ligger den på rundt 800, men ligger fort mellom 900/1000 når den er i bruk. Noen som vet noe om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 10, 2014 Ang punkt nr 1 har jeg vært borti 2 ting. Det er servopumpe og nedre ledd på rattaksel ( den fra torpedo ned til tannstanga). Her blir leddet tørt og går veldig tregt, og oppleves som tung og rar... Enkleste er å løfte opp bilen og løsne leddet fra tannstangen og kjenne på det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2014 angående servoen så vet jeg at a4 allroad har lignende problem og der er det faktisk en firehjulskontroll som er løsningen. Er bilen norsksolgt og under 5år så burde du dra til møller og få det sjekket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 10, 2014 Hvordan skal en firehjulskontroll påvirke tung servo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2014 hjulvinkler har jo endel og si på servo. dessuten så er det elektrisk servo på disse. Det er det det står i skrivet man har fått fra fabrikken, og ifølge noen av audi mekanikerne på jobben så har det vært løsningen og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2014 Ikke elektrisk tannstang på 09 Q5 nei:) kun faceliften som har det, slik som på A4... På de som har elektrisk hjelper en sw oppdatering i 99% av tilfellene;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2014 Okei, da beklager jeg skrur ikke på audi, men vw. Trodde audi hadde el tannstang samtidig som vw fikk det men da tok jeg feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2014 var det ikke mulig å bestille med servotronic heller? fattern sin 2011 mod a4 preface har dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2014 Jo, men det er fortsatt ett hydraulisk system:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2014 Punkt 1 var servopumpa. Så får byttet denne på garanti:) noen som har noen formeninger om punkt 2? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 11, 2014 Hadde det vært min bil hadde jeg kjørt en komplett grunninstilling av girkasse.. Da slettes alle innlærte verdier for clutchene osv og man begynner litt på nytt.. Kan jo også si ifra om dette når du skal inn for å skifte pumpe? Kanskje det finns en SW oppdatering;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...