Gåen WG! Hva gjør man? Skifte deler?

Anbefalte innlegg

Har nå funnet ut at min WG er gåen og "dumme" meg har solgt de 2 jeg hadde i backup.

 

Får sent ladetrykk og ikke max ladetrykk,så må vel bare fixe WG'en : rolleyes

Magnetventil er ok,og har prøvd med ny dump.Har også trykktestet systemet.

 

Hva skifter man? Membran eller Fjær? Eller begge deler?

 

Kan kjøpe en om noen har,men betaler ikke over 1000kr. Den bør være bra!!

 

Bjørn Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet? Vil gå for å skifte deler tror jeg. Koste på det slik at den holder en stund.

 

Kun membran som må skiftes eller fjær også? Noen som vet priser? Hørt rykter om 500 kr for membran. Muligens en turbosmart wg er like lønnsomt?

 

Kom men ide'er folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukk ifrahverandre WG`n å sjekk status på membran(koster like over 600) og ikke minst "ventilstyringa", om denne er dårlig varer ikke membranen særlig lenge...dette kan også fikses....fjør fåes også kjøpt i org og strammere utgave. Se også nøye etter sprikker i huset.

Tror du skal være heldig om du finner en bra brukt til 1000,-

 

Es tuning forlangte 5000,- for en brukt.....gjett om jeg overhalte min??

 

........ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukk ifrahverandre WG`n å sjekk status på membran(koster like over 600) og ikke minst "ventilstyringa", om denne er dårlig varer ikke membranen særlig lenge...dette kan også fikses....fjør fåes også kjøpt i org og strammere utgave. Se også nøye etter sprikker i huset.

Tror du skal være heldig om du finner en bra brukt til 1000,-

 

Es tuning forlangte 5000,- for en brukt.....gjett om jeg overhalte min??

 

........ja.

 

Ok,takker. :)

 

Har solgt 2 stk wg til 1000,-. Noe mer er de ikke verdt. Blir å overhale samme F nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,takker. :)

 

Har solgt 2 stk wg til 1000,-. Noe mer er de ikke verdt. Blir å overhale samme F nå.

 

Det er absolutt det beste, da vet man hva man har!!

....iallefall om det er en bil man skal ha ei stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er absolutt det beste, da vet man hva man har!!

....iallefall om det er en bil man skal ha ei stund.

 

Ja det er sant. Men bruker fjæra å bli dårlig så kjapt som på 160'km? Har jo gjort endel utskiftninger på motoren siden sept.04 og sjekket da wg. Men om membran er dårlig så vil jeg vel ikke oppnå max ladetrykk og trykket vil komme seinere. Er dette riktig? Er ikke helt inne på wg :o

Takker for alle innspill her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fjøra slapp opner WG`n tidligere....er membranen deff, åpner den ikke i hele tatt, eller litt avhening av hvor stort hullet er....

 

Er du sikker på at det ikke er noe annet feil? som gjør at du kun kjører med grunntrykket?? har du trykkmåler i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fjøra slapp opner WG`n tidligere....er membranen deff, åpner den ikke i hele tatt, eller litt avhening av hvor stort hullet er....

 

Er du sikker på at det ikke er noe annet feil? som gjør at du kun kjører med grunntrykket?? har du trykkmåler i bilen?

 

Kjapp historie :)

 

Kjørte på før: steg.2 mtm og 300 map. Så gikk map istykker. : mad :

 

Midlertidig løsning: Kjørte på steg.1 skn og 200 map

 

Status nå: satte inn 250 map og steg.2 mtm for å teste bilen etc før jeg setter inn steg.3 etc. Men får kun 1.bar ved 3700 o/min.

Trykktestet fra lmm og ingen lekkasje på slanger.

Har prøvd med annen dump uten resultat.

 

Prøvde idag hjernen i annen 3b motor og ladet da 1.6

 

Så jeg tror at wg er gåen, har ingen andre innspill selv værtfall. Hva tror du?

Må få steg.2 oppsettet til å fungerer før jeg går videre.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket grunntrykk (fjærtrykk) har du ?

Test av WG fjær: Testets ved å koble ifra strømmen til magnetventilen, du bør ha 0,4 til 0,6 bar.

 

En svak fjær gir lavt grunntrykk, seinere ladetrykk og muligens lavere max ladetrykk, pga WG "blør" på vei opp mot max ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket grunntrykk (fjærtrykk) har du ?

Test av WG fjær: Testets ved å koble ifra strømmen til magnetventilen, du bør ha 0,4 til 0,6 bar.

 

En svak fjær gir lavt grunntrykk, seinere ladetrykk og muligens lavere max ladetrykk, pga WG "blør" på vei opp mot max ladetrykk.

 

Oi oi oi.. :o Den muligheten har jeg glemt helt. Men skal ta meg en tur i ettermiddag å prøve det ut. Bilen går da i nødmodus vil jeg tro. :) Vil anta at det er fjæra. Håper og tror.

Kommer tilbake med info etter prøvetur.

 

Takk Cato.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går ikke i nødmodus, den vil bare ikke klare å oppnå ønsket (chip) trykk.

ECU'n vil få en ikke essensiell feilkode, N75 feil, som vil gå over når du kobler til magnetventilen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går ikke i nødmodus, den vil bare ikke klare å oppnå ønsket (chip) trykk.

ECU'n vil få en ikke essensiell feilkode, N75 feil, som vil gå over når du kobler til magnetventilen igjen.

 

Ok,ja slik var det : flau : Den gamle gikk i nødmodus når den var tett/gåen.

Blir testing i ettermiddag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi oss tilbakemelding om hva du finner ut da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger nye membraner & fjærer ? Er jo ikke å få kjøpt orginalt etter hva jeg har sett...

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger nye membraner & fjærer ? Er jo ikke å få kjøpt orginalt etter hva jeg har sett...

 

Rune

 

joda, iallefall membranen fåes orginalt, en annen ting er at den ikke står på filmen deres da de heller vil selge deg en ny WG til 17000,-

Membranen koster så vidt over 600,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet av den 2-polet kontakten på megnetventilen og fikk litt hakeslepp der jeg trykte inn gassen. For å si det sånn så ga jeg meg når den eksterne måleren passerte 1.7 bar.

 

Prøvde magnetventilen innkoblet etterpå å da fikk jeg 1.bar som max.

 

Så hva er gåen til meg?

 

Litt rart at bilen skal gå bedre når strømmen til magnetventilen er utkoblet. Da skulle jo bilen gått dårligere. Er membran gåen da eller? Får ikke til å sjekke membran før imorgen el helgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, iallefall membranen fåes orginalt, en annen ting er at den ikke står på filmen deres da de heller vil selge deg en ny WG til 17000,-

Membranen koster så vidt over 600,-

Har du dele nr på den membranen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du dele nr på den membranen??

 

 

Skal se om jeg finner den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet av den 2-polet kontakten på megnetventilen og fikk litt hakeslepp der jeg trykte inn gassen. For å si det sånn så ga jeg meg når den eksterne måleren passerte 1.7 bar.

 

Prøvde magnetventilen innkoblet etterpå å da fikk jeg 1.bar som max.

 

Så hva er gåen til meg?

 

Litt rart at bilen skal gå bedre når strømmen til magnetventilen er utkoblet. Da skulle jo bilen gått dårligere. Er membran gåen da eller? Får ikke til å sjekke membran før imorgen el helgen.

 

Hva tror dere :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror dere :confused:

Rart det der ja, sikker på at slanger til magnetventil er koblet riktig??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart det der ja, sikker på at slanger til magnetventil er koblet riktig??

 

Ja. Men det som er rart er at den går bedre når den er koblet fra strøm. Skal vel da kun få grunntrykket. Altså 0.4-0.6 vis jeg har forstått riktig. Men å lade 1.7 da gitt..skal det når magnetventilen er tilkoblet strøm.

 

Magnetventilen fungerer, er ny og har nå renset den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Membran så grei ut. Hmm..Hva F er det som skjer da. Fjæra virket også grei ut. 2 gang jeg kontrollerer wg,men langt fra expert på wg. Kan jo være usynlige sår i membran såklart.

 

Noen som har peiling på hvorfor bilen går best når strømmen er utkoblet fra magnetventilen? Har snakket med div mekanikere på audi men lite å hente. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som magnetventilen er koblet feil, og at du har 1,0bar i grunntrykk.

 

Hvis du har 3 utganger ([1], [2] & [3]) på magnetventilen;

Strøm av / frakoblet magnetventil => fri flyt mellom WG[1] & Turbo sneglehus[2] (trykkside).

Strøm på => fri flyt mellom WG[1] & tilkobling før Turbo[3].

 

Hvis du lager en tegning over koblingen din, finner vi for ut av dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som magnetventilen er koblet feil, og at du har 1,0bar i grunntrykk.

 

Hvis du har 3 utganger ([1], [2] & [3]) på magnetventilen;

Strøm av / frakoblet magnetventil => fri flyt mellom WG[1] & Turbo sneglehus[2] (trykkside).

Strøm på => fri flyt mellom WG[1] & tilkobling før Turbo[3].

 

Hvis du lager en tegning over koblingen din, finner vi for ut av dette :)

 

Aha... Kan hende dette er grunnen da jeg husker at magnetventilen var snudd på den nye jeg kjøpte i november og at jeg 'måtte rundt med ledning og at den var for kort. De på møller sa at dette ikke gjorde noe forskjell. Noe som det tydligvis gjør da. Må forlenge ledningen jeg før dette prøves. Kontakten blir da stående mot toppen og ikke mot luftfilter som den gamle gjorde.

 

Takker Cato!!!! Skal prøves når regnet har gitt seg ikveld eller imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.