(plutselig) høyt oljeforbruk samt fjusking på Passat 3BG 1.6 bensin

Anbefalte innlegg

Spør her jeg, siden diverse lokale bilverksteder ikke gjør annet enn å ta grovt betalt for ikke å finne noen løsning her...

 

Min søster har en Passat 3BG 1.6 bensin 2003 modell som hun har hatt siden 2006. Denne har hatt periodiske problemer med at den ikke vil starte normalt, den putrer og fiser på 2-3 sylindre, og man må starte og stoppe den 3-4 ganger før den "hopper til liv" på normalt vis. Da funker den helt som den skal, til neste gang man skal starte den. Den har vært flere ganger på lokale verksteder her (ikke møller) som ikke har funnet feilen. Gul "check engine" lampe lyser. Hun har blitt sendt ut igjen med en stor feilsøkingsregning og beskjed om "at det går fint å kjøre med". Dette kommer og går, den kan gå månedsvis uten at dette skjer i det hele tatt, så kan den gå i flere uker med at den er sånn..

 

Noen som har vært borti lignende? Skal se om jeg ikke får laget en videosnutt av oppstart, om det hjelper?

 

En annen ting er at den (nokså plutselig) har begynt å bruke store store mengder med olje, typ fylle på en halvliter/liter ukentlig. Kan ikke påstå noen sammenheng, men dette skjedde like etter at den var inne på verksted for å skifte registerreim og vannpumpe. Som jo ikke skulle ha noe med oljeforbruk å gjøre?

 

Ikke noe svetting eller lekkasje, men jeg var ute en tur med bilen i romjula, og etter en kjøretur hvor den sto på tomgang et minutt etterpå, så ruste jeg den litt opp og det kom en hvit sky ut eksosen med lukt av brent olje rundt hele bilen etterpå.. Så oljen finner nok veien inn i forbrenningskammeret på et vis. Noen akutte ting som kan skje for at det skal gå fra null til ekstremt mye omtrent over natta?

 

Denne bilen har kostet henne så mye i verkstedbesøk til ingen nytte at litt hjelp i rett retning betyr en hel del etterhvert..

 

All hjelp er god hjelp i denne saken!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør her jeg, siden diverse lokale bilverksteder ikke gjør annet enn å ta grovt betalt for ikke å finne noen løsning her...

 

Min søster har en Passat 3BG 1.6 bensin 2003 modell som hun har hatt siden 2006. Denne har hatt periodiske problemer med at den ikke vil starte normalt, den putrer og fiser på 2-3 sylindre, og man må starte og stoppe den 3-4 ganger før den "hopper til liv" på normalt vis. Da funker den helt som den skal, til neste gang man skal starte den. Den har vært flere ganger på lokale verksteder her (ikke møller) som ikke har funnet feilen. Gul "check engine" lampe lyser. Hun har blitt sendt ut igjen med en stor feilsøkingsregning og beskjed om "at det går fint å kjøre med". Dette kommer og går, den kan gå månedsvis uten at dette skjer i det hele tatt, så kan den gå i flere uker med at den er sånn..

 

Noen som har vært borti lignende? Skal se om jeg ikke får laget en videosnutt av oppstart, om det hjelper?

 

En annen ting er at den (nokså plutselig) har begynt å bruke store store mengder med olje, typ fylle på en halvliter/liter ukentlig. Kan ikke påstå noen sammenheng, men dette skjedde like etter at den var inne på verksted for å skifte registerreim og vannpumpe. Som jo ikke skulle ha noe med oljeforbruk å gjøre?

 

Ikke noe svetting eller lekkasje, men jeg var ute en tur med bilen i romjula, og etter en kjøretur hvor den sto på tomgang et minutt etterpå, så ruste jeg den litt opp og det kom en hvit sky ut eksosen med lukt av brent olje rundt hele bilen etterpå.. Så oljen finner nok veien inn i forbrenningskammeret på et vis. Noen akutte ting som kan skje for at det skal gå fra null til ekstremt mye omtrent over natta?

 

Denne bilen har kostet henne så mye i verkstedbesøk til ingen nytte at litt hjelp i rett retning betyr en hel del etterhvert..

 

All hjelp er god hjelp i denne saken!

 

Første som slår meg når det gjelder feil som kommer og går at det er elektrisk, enten feil på hjerne og/eller dårlig kontakt i ledningsnettet.

 

Hvordan er batteripolene? Hadde en bil engang som oppførte seg merkelig og da visste det seg å være dårlig kontakt i ene polen på batteriet.

 

Når det gjelder olja så må den jo bli av sted, drypper det på bakken eller ryker veldig av den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen lekkasje, oljen går inn i forbrenningskammer og kommer ut eksosen. Gåene stempelringer? Tett veivhusventilasjon? (hvordan får man sjekket det forresten?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen lekkasje, oljen går inn i forbrenningskammer og kommer ut eksosen. Gåene stempelringer? Tett veivhusventilasjon? (hvordan får man sjekket det forresten?).

 

Sorry, leste det du skrev på nytt nå, må ha oversett det du skriver om at det ikke er lekkasje.

 

Olje ut eksos på en NA er vanligvis ventiltetninger, vet veivhusventilasjon kan bli tett, men ikke hørt om at det skal forårsake så stort forbruk som dette, det er vanligere på turbobiler.

 

Veivhusventilasjon går vanligvis ifra nederst på blokka/bunnpanne også opp til innsuget, gjerne via en beholder. Det burde være enkelt å se den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje fel montert regrem.

Det må du kontrolere ferst

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje fel montert regrem.

Det må du kontrolere ferst

 

Hvorfor skal det ha innvirkning på oljeforbruket?

 

Han skriver jo at bilen går som normalt mellom problemene, feil montert regreim er feil hele tiden og vil ikke gå til og fra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat gammelt nytt at 1.6 er en møkkamotor, går dårlig og bruker like mye som en 1.8-1,8T siden man må gire ned mere og bruke gassen mer en normalt...(hva gjør at folk kjøper 1.6?!)

 

Og standard på dem er oljeforbruk grunnet slitte/atkoksa stempelringer som øker oljeforbruket betraktelig...finnes mange 1.6 på vegen som det er skiftet ringer på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat gammelt nytt at 1.6 er en møkkamotor, går dårlig og bruker like mye som en 1.8-1,8T siden man må gire ned mere og bruke gassen mer en normalt...(hva gjør at folk kjøper 1.6?!)

 

Og standard på dem er oljeforbruk grunnet slitte/atkoksa stempelringer som øker oljeforbruket betraktelig...finnes mange 1.6 på vegen som det er skiftet ringer på..

 

Okey, da lærte jeg noe også, ikke hørt at det var et problem med stempelringene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk kjøper 1,6 fordi de ikke har noe peil eller interesse for bil, annet enn at den skal være ny, trygg og fin. Nå snakker jeg på vegne av min søster ;)

 

1,6'en i Golf 3'en min er upåklagelig da, er det ikke samme maskin i bunn og grunn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der sa du det, nettopp derfor de kjøper dem...:) rett svar.

Husk gjerne at hele familien skal være med på tur, full bil og en stor campingvogn bak :) med 1.6 !

 

Er nok eldre og litt annerledes bygd 1.6 i golfen din, men husk på at passaten skal drasse på 500kg +/- mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, da lærte jeg noe også, ikke hørt at det var et problem med stempelringene.

 

Vært borti flere 1.6 som kom i A4 B5 og Passat 3B,3BG med stort oljeforbruk.

Også 2.0 liter'n som kom i A4 B6 med oljeforbruk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke savare på noe her for 1.6 liter'n styrer jeg unna, men Haakon Ottesen du sier at det kom mye hvit røyk ut når du gasset på. er det ikke blå røyk det skal komme om den brenner olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sent på kvelden og gul gatelysbelysning på parkeringsplassen der, så fargenyanser skal jeg ikke legge meg ut på.. men oljeeimen sto stramt rundt bilen. Bilen bruker ikke vann, sånn at det er eliminert som en del av problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk kjøper 1,6 fordi de ikke har noe peil eller interesse for bil, annet enn at den skal være ny, trygg og fin. Nå snakker jeg på vegne av min søster ;)

 

1,6'en i Golf 3'en min er upåklagelig da, er det ikke samme maskin i bunn og grunn?

 

Pfft, 1.6 passat er fine de! Min gikk bra den. Veldig lite problemer med, minus den forstillinga:p

 

Men såklart, kommer ann på bruken =)

 

Beklager offtopic!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.