AEL Dieselpumpe lekasjer - typisk?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at dieselpumpen på bilen min har en lekkasje. Er det en vanlig sak eller unormalt?

Noe man kan fikse selv eller heller bytte ut pumpen med en overhalt med en gang?

 

Vil helst ikke ta ut pumpen en gang siden det bare lager problemer etterpå føler jeg... :)

 

Hvis noen har en billig en så send meg gjerne PM med pris.

 

 

edit: det er ikke bare en lekkasje, det drypper ned flere ganger i minutt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er lekkasjen?

 

Hender at det kan lekke i pakning under det øvre lokket eller lokk nr 2.

Er det lekkasje fra øvre lokk er det enkel sak, bare å kjøpe ny pakning fra et Bosch-dieselverksted og skifte selv.

Er det lekkasje fra lokket under der igjen påvirker demontering justeringen av stillverket, og er noe som sterkt frarådes fra et slikt verksted å gjøre selv. Dog fullt mulig å få bilen til å gå tilsynelatende normalt etterpå med amatør-midler, men det er jo absolutt på egen risiko. Jeg har gjort det med stort hell ved å merke grundig av den nøyaktige posisjonen til lokket og forsøke å få den lit ved montering. Lokket kan beveges noen fåmm i alle retninger og det påvirker innstillingen på flere måter, amatører merker det lettest ved variasjon i tomgangsturtall.

 

Men om alternativet er å skifte pumpe, så kan du jo like gjerne forsøke. Mislykkes du kan du bare skifte pumpe. Du skal være bra uheldig om det medfører så feil dieselmengde og tidspunkt sat du brenner hull i stempler eller sliter unødig på sylindre pga feil tenningstidspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er vanskelig å si hvor den er. jeg tenkte å rengjøre det i morgen skikkelig og se litt mer nøye på det med speil.

 

Den pakkningen kan jeg jo skifte uansett og se om det blir bedre hvis jeg ikke finner ut av det.

 

Takk for din bidrag, det bekrefter litt min misstanke om at det er en "crapjobb". :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppdatere litt her.

 

Jeg har bestillt pakkningsset fra Bosch og fikk tak i en del tyske DIY oppskrifter fra dieselschrauber.de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min begynte det å lekke litt fra toppen som sagt over her, så byttet jeg den pakningen og etter et par uker begynte det å lekke en annen plass og.

Da sendte jeg den inn til Dieselgrossisten for å pakke den oppigjen, og da byttet han alle pakninger og testkjørte den i benk. Ble som ny etterpå, og var ganske rimelig også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er "rimelig" da? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke helt va jeg betalte, men mener selve jobben ble på 2000kr + mva. Så kommer evnt frakt til/fra og.

Da ble alle pakingene byttet og den ble justert inn perfekt i benk etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke galt nei. Option B for meg hvis det går galt med min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en AEL dieselpumpe liggende som jeg kunne tenkt meg å fått kontrollert.. Hvor anbefaler dere å sende den ? Jeg kjenner det er aksialslakke på drivakslingen på pumpe, kanskje en mm. Så spørs om skulle vært overhalt med nye lager også. Det er også aksialslakke på pumpa som sitter i bilen, men tviler på det skal være slik. Kunne tenkt på å fått overhalt ei pumpe å bytte ved neste regreimbytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt dieselgrossisten ett par ganger, og godt fornøgd med pris og service hos de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en AEL dieselpumpe liggende som jeg kunne tenkt meg å fått kontrollert.. Hvor anbefaler dere å sende den ? Jeg kjenner det er aksialslakke på drivakslingen på pumpe, kanskje en mm. Så spørs om skulle vært overhalt med nye lager også. Det er også aksialslakke på pumpa som sitter i bilen, men tviler på det skal være slik. Kunne tenkt på å fått overhalt ei pumpe å bytte ved neste regreimbytte.

 

Det er normalt med aksialslakk på disse pumpene.

Hvor langt har pumpa gått? Disse pumpene er generelt av god kvalitet så vanligvis er det liten vits i å overhale dem med mindre du har noen klare symptomer som skulle tilsi et behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei så det er normalt med litt slakke altså ? Pumpa har gått 280 000 ( bare ).

hører det er litt lyd fra den, som ikke er symetrisk liksom. og så går ikke motoren 100 % jevnt på tomgang.

Kan vel være en ide å sjekke dysene også etterhvert.

Så også at en vacuumslange hadde smeltet mot EGR ventilen så kan være det som gjør at den ikke går helt symetrisk på tomgang kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei så det er normalt med litt slakke altså ? Pumpa har gått 280 000 ( bare ).

hører det er litt lyd fra den, som ikke er symetrisk liksom. og så går ikke motoren 100 % jevnt på tomgang.

Kan vel være en ide å sjekke dysene også etterhvert.

Så også at en vacuumslange hadde smeltet mot EGR ventilen så kan være det som gjør at den ikke går helt symetrisk på tomgang kanskje.

 

Det er alltid en del mekanisk lyd fra disse dieselpumpene.

At motoren ikke går normalt kan ha en haug med andre årsaker som er mye mer sannsynlig enn at ei pumpe som kun har gått 280 skal være utslitt.

http://forum.vacn.no/showthread.php?112562-Samletr%E5d-motor-R5-2-5-tdi-(AAT-AEL)-feil-fusk-startvansker-r%F8yk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.