2,5tdi V6 - Slik får man ut sot-fast glødeplugg, etter at den er løs fra gjenger.

Anbefalte innlegg

Ved skifte av glødeplugger på 2,5tdi V6 opplever man ofte at de sitter fast i gjengene.

 

De gangene pluggene lar seg skru opp så sitter de av og til fast i masse knallhard sot som har lagt seg mellom glødepluggens del nedenfor gjengepartiet og hullet i toppen. Årsaken er trolig at det har vært utett mellom pluggens nedre koniske del (en del cm nedenfor gjengepartiet, rett før overgangen til selve glødelementet) og topplokket. Ofte kan dette sitte temmelig hardt.

 

Løsningen på dette er som regel å spraye på med diverse løse-midler og skru pluggen rundt og rundt til det slipper mer og mer. Men ofte klyper det ganske hardt slik at det ikke er enkelt å få dratt den oppover. Trangt er det også, og vanskelig å knipe over toppen av glødepluggen med feks en låsetang.

 

Diverse mulige løsninger:

 

Med et stivt "T-stykke verktøy" (10mm lang hylse med stang som går over i en tverrpinne på toppen) så får man som regel en god del drag oppover dersom man vrir rundt, presser den litt til siden og samtidig trekker oppover.

 

Finnes verktøy som griper tak i pluggen og inneholder en liten slaghammer for å trekke den opp.

 

Eller man bare starter opp motoren. Testa dette i går. Startet motoren, stod på tomgang og litt rusing i 5 min uten resultat. Så kjørte jeg 1 km ned til motorveien. Etter noen hundre meter på motorveien, etter brukbart pådrag slapp den. Og da høres motoren ikke god ut når den blåser ut gjennom glødeplugghullet for hvert slag. Hadde man ikke visst bedre ville man trodd det var et slags alvorlig havari. Men like fin etter ny iskrudd glødeplugg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.