Toppakning Vw Passat 1.9 tdi PD 115

Anbefalte innlegg

Hei

Tror jeg har en defekt toppakning, men kan dette sjekkes 100 %?

Symtomene: Bruker mye vann, blir presset ut overtrykksventilen i vanntanken

Drar og fungerer normalt

Skummer i vannbeholderen

Mye trykk i kjølesystemet når jeg skrur av korken

Sikrulasjons lyder som høres ved pådrag

Ingen spesiel hvit røyk bak eller vann ut eksos

 

Noen som vet? eller hvordan dette kan sjekkes 100% før jeg bestiller deler og skrur opp ting. og evt hvor stor sjangs er det for at selve toppen kan vere gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å skifte lokket til kjølevann beholderen,,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et verksted kan måle om det er forbrente gasser i overtrykket og da blir du ennå sikrere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar, får be verkstedet ta en slik eksos vann test,

Hvorfor skulle lokket til kjølevannet ha noe med saken å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For lokket skal slippe opp trykket på 1,5bar.

Men her lukter det toppakning lang veg, hatt samme problem på ATJ, AVF og masse andre pumpedyse motorer jeg har bytta på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, kan prøve å bytte om lokket fra audien og se, men har en knapp på toppakning. Den ble byttet for 70000 km siden, men tror ikke dem plana toppen. :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du nok problemet, disse toppene må planes ellers skjer det igjen.

Ved montering kan det være lurt og bruke topplokksbolter fra 150tdi, disse er sterkere ! Og orginal toppakning er å foretrekke eller fra et seriøst motorverksted, er forskjeller ute og går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

super go hjelp her. Hvor finner jeg moment og slikt til bilen for å skru den sammen etter å ha byttet toppakningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ordne moment til deg jeg, må bare få sjekket på jobb først. ;) husker ikke alt i hue.

 

Men toppen er hvertfall.

Trinn 1 40nm

Trinn 2 60

Trinn 3 90 grader+90 grader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med trinn 1 -3? er det 3 skru operasjoner for hver skrue? Og skal tings skrues sammen i hjørnene først og så rundt ?

Har ikke helt peiling på dette, aldri gjordt det før men skal prøve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene skal først draes 40, så i neste omgang etter du har dradd alle med 40, så er det 60. Og tilslutt 90 grader på alle ei runde, så 90 til ei runde.

Dette skal draes i kryss, kan legge ut bilde i morra.

 

Er MYE jobb, fronten må frem, regreim må av, spesielt verktøy til reim..

Men om du har skrudd litt bil, og topp før bør det gå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må handle inn litt verktøy, spesielt momentnøkkel og reim verktøy som du sier, aldri hørt om det da, hehe. Skal bytte registerreim på audi 2,4 v6 først nå med hjelp fra en som kan. Så håper jeg får litt erfaring av det til jeg skal ta passaten etterpå. Har hatt av hele fronten før på en audi a4, er vel noe det samme kansje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vært borti noen uplane blokker ogspå 1,9 tdi,kan være greit å sjekke når det er av

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, godt tips.

Det bør du få sjekket med en rettholdt, hjelper lite og ha en bra topp om blokka er skjev.

Var borti dette på en AVF, toppakning ble byttet og det skjedde igjen etter ei stund, ble byttemotor i den tilslutt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur jammen jeg har vert heldig, byttet lokket til ekpansjonstanken og etterpå har alt vert bra:-) men takk til alle for svar og tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur jammen jeg har vert heldig, byttet lokket til ekpansjonstanken og etterpå har alt vert bra:-) men takk til alle for svar og tips

Hadde det problemet på en passat jeg hadde, skiftet topp pakningen å toppe to ganger,før jeg prøvde med det lokket, alt bra etter det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.