#1 Skrevet Mai 29, 2005 Fikk tak i en billig trimchip til Sleden på Ebay i Tyskland. Kostet meg hele 80 Euro med flyfrakt (fikk den på 3 dager) Chipen var/så helt ny ut. Var ikke uten en viss skepsis jeg spretta Motronic-boksa å satt i de to chippene. Ut på en liten prøvetur å der lar jeg bilen dra tungt for å se hvor mye den lader når den blir belastet. Joda,måleren viser 2,4 den......dvs 1,4 bars ladetrykk!!! Har ikke rørt wastegaten eller magnetventilen. Har aldri hørt om en chip til 2,2 20v turbo som klarer å lade så mye på urørt motor. Er vel mest sannsynlig noe kopiert chip men fuglene må vite hva den egentlig er ifra. Hohenester ? Superchip ? MTM ? Noen andre som har chippet 20v som lader så mye ?? Er bare litt "midlertidig" trimming til jeg får ny turbo å får satt i MTM programvare som er god for 470 hk,men turboen jeg har valgt leverer luft til 450 hk cirka. Mangler faktisk bare turbo og RS2 luftmassemåler nå så er trim-delene på plass. Har allerede MTM 470 hk chip,splitterny RS2 manifold og RS2 dyser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2005 Tror bilen din kommer til å gå godt når du får i alle delene dine 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2005 Min chippa s4 lader det samme, men jeg har ikke peiling på hvilken chip som står i denne bilen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 30, 2005 dvs 1,4 bars ladetrykk!!! Har ikke rørt wastegaten eller magnetventilen. Har aldri hørt om en chip til 2,2 20v turbo som klarer å lade så mye på urørt motor.Min S4 hadde etter hva jeg vet kun chip, alt annet var originalt, og der viste måleren på det meste 2,7 Dette førte til tenningsbank og nødmodus i noen tilfeller da, men bra gikk det når det funka Tror dette var en AbT steg 2 chip, hvis det er noe som heter det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 30, 2005 Joda,måleren viser 2,4 den......dvs 1,4 bars ladetrykk!!! : Er jo ganske fersk med S4 så opplys meg gjerne litt her.. 2,4 på måleren er det på kjørekomputer måleren? Isåfall ser jeg at du kun trekker ifra 1 bar atmosfæretrykk så da lurer jeg på hva i all verden som er galt med min som er helt original som viser opptil 2,1 på måleren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 30, 2005 viser opptil 2,1 på måleren... Er ikke det overboost da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 30, 2005 Høres bra ut dette. S4 har allerede 250 map fra orginal ecu så 1.4 får du kjapt ved et chip bytte. Regner med at du har en steg.2 chip nå. OT: K27/28? Hva skjer med rådene? Bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2005 Er ikke det overboost da? Aaaner ikke, derfor jeg måtte skyte inn her.. Som sagt, fersk med turbobil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2005 1,4 bar er helt normalt med trimchip (har hørt om helt opp til 1,6 uten bytte av MAP). Normalt ladetrykk er ca 0,9 med overboost får man opp til 1,1 i korte drag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 30, 2005 Er jo ganske fersk med S4 så opplys meg gjerne litt her.. 2,4 på måleren er det på kjørekomputer måleren? Isåfall ser jeg at du kun trekker ifra 1 bar atmosfæretrykk så da lurer jeg på hva i all verden som er galt med min som er helt original som viser opptil 2,1 på måleren... Din bil er nok original hvis den ikke lader mere enn 2,1 på kjørecomputeren. Som oftest ligger den på 1,7-1,9 men kan vise oppi 2,2 på overboost. Så sett i en chip så lader den 1,2-1,4 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2005 Din bil er nok original hvis den ikke lader mere enn 2,1 på kjørecomputeren. Som oftest ligger den på 1,7-1,9 men kan vise oppi 2,2 på overboost. Så sett i en chip så lader den 1,2-1,4 bar Ok, takk for hjelpen, ble litt klokere av det.. Bilen min er helt original ja, men har planer om å avlegge Jonus et besøk innen relativt kort tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 30, 2005 det er vel bare en lite peak som går opp på 1,4bar? min s2 peaket 1,6 når jeg hadde orginal turbo, men stabiliserte seg på 1,1 sånn ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 30, 2005 Hvor mye klarer orginal MAP på en 93mod s4 då? Noen som vet? Mer en 1,4bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 30, 2005 det er vel bare en lite peak som går opp på 1,4bar? min s2 peaket 1,6 når jeg hadde orginal turbo, men stabiliserte seg på 1,1 sånn ca. Den holder seg på 1,4 i tre-fire sekunder før trykket begynner å falle. Drar den tungt for eks opp en lang motbakke så holder den trykket lenger.........skulle likt å visst hvilken chip det var. Uansett så var den verdt de 80 Euro jeg betalte for den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 30, 2005 Den holder seg på 1,4 i tre-fire sekunder før trykket begynner å falle. Drar den tungt for eks opp en lang motbakke så holder den trykket lenger.........skulle likt å visst hvilken chip det var. Uansett så var den verdt de 80 Euro jeg betalte for den Min -92 S4 har en MTM 265HK (270?) chip fra -93 som ladder omtrent samme, og omtrent like lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 30, 2005 hvor stor map sensor sitter det i 3b motoren? er det forresten bare å bytte map sensoren til en større uten videre, så man har litt å gå på, eller blir hjernen helt satt ut da? har kjøpt no chip som skal være mtm 285 (295?) steg 2 tror jeg det er, men mistenker vel at det bare er en kopi.. men må si jeg er litt skeptisk jeg også. har jo sett folk med mtm chip som har høyere bensintrykk, og noen har annen map, og noen har begge deler.. ikke godt å vite da hva man skal ta seg til egentlig, så mistenker at det må bli en aldri så liten runde med en bredbåndslambda for å sjekke.. har ikke turt å montere den enda, ihvertfall ikke uten noen form for turbotrykksmåler.. Chipen skal i følge selger gå på org map sensor, men det har jeg vel iofs vondt for å tro om det skal gi over 270hk.. så ett av to er vel feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 30, 2005 sitter 200 map org på 3b motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 30, 2005 da er det ikke no stort poeng i å prøve å få det til å gå uten å bytte map sensor tror jeg.. da begynner jeg å lure på denne chippen også, hva det er for no rart som skal kunne gå på org mapsensor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 30, 2005 Mtm steg 1 er beregnet for org mapsensor. Lader ca 1 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 30, 2005 det er steg 2.. så da må jeg vel ha en 250 map sensor da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 31, 2005 Forrige eier satte i en 250 map-sensor, og nå har jeg chip'et vogna. Jeg har ærlig talt ikke turt å teste maks laddetrykk, etter chip bytte. Men for en "ketsjup"-effekt når turboen slår inn. Forrige eier sier at den skal lade 1,3-1,4 bar (2,3-2,4 på kjørekomp.) med chip'en. Men, hvordan testet du laddetrykket, Pål? 3. eller 4. gir... opp en bakke...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 31, 2005 Maksimalt ladetrykk oppnås når det er mest motstand. dvs 5 gir opp en bakke fra lavt turtall. Du får jo en viss peiling på flatmark også da ved 4 gir å hente den fra 2000 rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 31, 2005 Forrige eier satte i en 250 map-sensor, og nå har jeg chip'et vogna. Jeg har ærlig talt ikke turt å teste maks laddetrykk, etter chip bytte. Men for en "ketsjup"-effekt når turboen slår inn. Forrige eier sier at den skal lade 1,3-1,4 bar (2,3-2,4 på kjørekomp.) med chip'en. Men, hvordan testet du laddetrykket, Pål? 3. eller 4. gir... opp en bakke...? Mitt display viser kun til 2 på min 200. Trodde alle 200 gjorde det jeg . Uansett så kjøp en skikkelig måler utenom og montere. Får ikke max ladetrykk før i 4/5 gir. Opp en bakke funker det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 31, 2005 Den holder seg på 1,4 i tre-fire sekunder før trykket begynner å falle. Drar den tungt for eks opp en lang motbakke så holder den trykket lenger.........skulle likt å visst hvilken chip det var. Uansett så var den verdt de 80 Euro jeg betalte for den Hehe.. Er jo bare å koble til en VAG-Com, siden de fleste pleier å legge inn litt info i programmet sitt. Men trykk er ikke alt, min 'kopi' av MTM's 305-330+-chip trykker ca. 1.3, men siden jeg har en litt større turbo er det ikke noe problem å kjøre på orig. MAP med såpass margin. Husk også at det er endel 'magi' med i disse oppsettene, det er ikke så mange rundt omkring som får dette til å gå optimalt.. Kanskje en tanke å be 'Motronic-guruen' Mihnea Cotet en tur til Norge for en trimmerunde? Blir han invitert av de rette kan det nok la seg gjøre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 31, 2005 Bjørn Tore: Min gikk og bare til 2.0 Orginalt dro jeg ikke mer enn 1.9 på måleren. Med bytte av map til 250kpa måtte jeg trekke fra 0.4 på måleren i bilen for å få det til å stemme. Så etter all trimmen sto det fortsatt 1.9 på måleren og det skulle da tilsvare 1.5bar ifølge ES-tuning. Om jeg ikke husker helt feil da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...