Bytte drivaksel/knute Audi A4 b6

Anbefalte innlegg

Noen som har byttet drivaksel/knute foran på Audi A4 b6:)?

Noen tips og triks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden jeg har gjort dette nå men kan jo ta det jeg husker.

Du må ha 14 eller 17 unbrako for å løsne bolten som går igjennom hjullageret og inn i drivknuta (strekkbolt som bør byttes iflg repbok), har du ikke en bra muttertrekker må du løsne bolten før du jekker opp bilen eventuelt kan noen holde på bremsen men absoultt å anbefale å ta av navkoppen på felgen å løsne først. denne bolten skal trekkes bra hardt til igjen husker ikke helt på stående fot men noe rundt 120nm å 90grader kanskje 180 grader dette kan jeg finne ut av.

Så er det 12 eller 10mm 12kant inne ved kassa altså ikke normal 12 kant pipe men motsatt det blir vel innvendig 12 kant?

Kan også være greit å ha noen til og holde på bremsen når disse løsnes hvis du ikke står på ei grav el no sånt da.

Hvis jeg ikke husker feil så kan drivakslingen på venstre side nå taes ut uten å demontere noe mer, på høyre side er eksosrøret i veien så her må noe løsnes.

Enten nedre bærearm eller øvre kommer litt an på hva som løsner lettest husker ikke helt.

For og få drivknute av drivakslingen finnes et spesialverktøy som du skruer inn i knuta der bolten skrues inn så du presser knuta av drivaksling, alternativt kan du bruke den bolten du har hvis du har en ny, muligheten for at gjengene blir skadet så du ikke får bolten ut igjen er stor går jo greit hvis knuta skal byttes og du har ny knute å bolt. kan eventuelt slipe den bolten du har litt kon på tuppen for og unngå dette.

Er mulig dette også går an med ei bra presse og riktig verktøy.

Du bør også ha bilen jekka opp hele tiden mens bolten er demontert for å unngå skade på hjullager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å spørre hvis du trenger mere opplysninger.

Men er ikke logga på her hver dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for info Lars :)

skal bytte mansjett på indre knuta på venstra sida da denne er sprekt. så greit å vite letteste måte å gjøre det på:)

får ta bilen opp på bukken og se hva umbraco verktøy jeg trenger:)

burde vel være mulig å gjøre denne jobben på ett par timer :)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.