#1 Skrevet Juni 26, 2014 Hei. Har gått til innkjøp av en Passat med 130HK PD-motor. (AVF) Den har nå rullet 132.000km. Rett etter kjøp, oppdaget jeg en tom 1-litersdunk med Biltema 10W-40 Mineralolje. Dette får meg til å tro at den gjerne har gått på slik olje lenge... Har fått med meg at PD-motorer er kresne på olja, på grunn av dysene. Tror du/dere at den har tatt skade av dette? Byttet oljen med en gang det ble oppdaget. Mulig jeg er helt hysterisk nå, men har hørt om flere med dysehavari på disse motorene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 26, 2014 er ikke dysene som tar skade, men kamaksel og løftere...., blir utslitt. Om du ikke merker noen ting på effekt og motorstøy, så bare vær glad og kjør i vei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 26, 2014 min 1,9tdi avf hadde gått 270.000km når jeg solgte på org kam osv Med riktig olje vel og merke, iallefall i mitt eie og ifølge service heftet. Dama sin har gått 265.000km på org kam med riktig olje iallefall siden 200.000km,,.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2014 Solgte en A4 med pd, den går fremdeles på orginal kam og løftere nå på 399000, 377 når jeg solgte den. Kun kjørt 10-15'km mellom hvert skift. Kam og løftere ble inspisert ved 350'km, like fin. Jeg bruker kun mobil 1 ESP og bosch filter på mine biler med pd motor og kjører kun 10'km mellom skiftene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2014 Er motorens ok å ta på en slik motor(middel man tilsetter oljen før man bytter)? siste jeg byttet olje ble den omtrent sort før den nådde bunnpannen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 27, 2014 sånn er det på dieselbli, blir sort med en gang, ikke noe å gjøre meg egentlig, skal være slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2014 Merkelig, har en annen diesel bil her(mitsubsihi) å der er olja kun lyse brun selv etter et halvt år med bruk. ikke den køl svarte fargen som på min. samme olje å. ser i påfyllingslokket ned til kammen, der på den så er den skinnende ren, men på min så er alt svart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 28, 2014 EGR har nok en del skyld for at oljen blir så fort svart. Har opplevd kam/løfterhavari selv på 1.9 tdi, ingen slitasje på dysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 28, 2014 EGR har nok en del skyld for at oljen blir så fort svart. Har opplevd kam/løfterhavari selv på 1.9 tdi, ingen slitasje på dysene. Vurderer å ta av dekslet for å sjekke rikets tilstand på kamakslingen. Men det er jo også begrenset hvor mye skade de kan ta på knappe 130.000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...